Hvilke fly vil bli brukt til MIA? Forhåpentligvis noen med den nye kabinen ellers er det ikke veldig fristende selv med direkte rute....
Innen den tid bør jo alle flyene unntatt ex-LAN maskinen ha nytt interiør
Hvilke fly vil bli brukt til MIA? Forhåpentligvis noen med den nye kabinen ellers er det ikke veldig fristende selv med direkte rute....
Nye A330E, som selvfølgelig har ny kabin
Är det alldeles säkert?
SAS ska ju få 4 nya 330E som ska sättas in på Stockholm - Hongkong och Stockholm-Los Angeles. Och den presenterade tidtabellen visar ju att en maskin inte klarar av en tur- och returresa till LAX på 24 timmar. Tidtabellen säger också att alla avgångar ska flygas med 330. "Gamla" 330 har inte tillräcklig räckvidd för den trafiken. Alltså behövs fyra 330E för att flyga till Hongkong och Los Angeles och då finns det inga maskiner kvar för någon Miamitrafik.
.
Det går fint med tre. Hold ORD eller EWR utenom, så klarer de tre fint å få kabalen til å gå opp.
Jag har lite svårt att få ihop det hela med tre maskiner, men så är jag inte ruttplanerare på SAS heller!
Antag att
Maskin 1 lämnar ARN för LAX dag 1 09.50. Kommer åter ARN dag 2 10.00.
Maskin 2 lämnar ARN för HKG dag 1 15.00. Åter ARN dag 2 14.35.
Maskin 3 lämnar ARN för ORD 16.35. Åter ARN dag 2 12.30.
Nästa dag kan maskin 1 gå till HKG. Maskin 2 går till ORD. Men vilken maskin går till LAX? Nummer tre kommer ju först 12.30 från ORD - och kan alltså inte gå till LAX 09.50.
Lika svårt blir det om man slingar EWR istället för ORD i systemet.
Då måste inkommande LAX-maskin återvända till EWR (25 minuter) alternativt inkommande HKG återvänder till Hongkong (också 25 minuter).
Inkluderar man alla fyra destinationer, och använder 4 maskiner, då fungerar systemet - med en smärre tidtabellsförskjutning för SK903/904.
Har du en bättre uträkning får du gärna presentera den här!
Enig, det mest logiske virker, at LAX og EWR benytter to maskiner, mens ORD og HKG benytter de to andre nye A330.
Mon ikke man så benytter de fire gamle A330 fra OSL/CPH til EWR/MIA; det passer når SK901/902 flyver. Resten af ruterne fra CPH kræver syv fly, passer fint med, at SAS har otte A340 tilbage.
Jag har lite svårt att få ihop det hela med tre maskiner, men så är jag inte ruttplanerare på SAS heller!
Antag att
Maskin 1 lämnar ARN för LAX dag 1 09.50. Kommer åter ARN dag 2 10.00.
Maskin 2 lämnar ARN för HKG dag 1 15.00. Åter ARN dag 2 14.35.
Maskin 3 lämnar ARN för ORD 16.35. Åter ARN dag 2 12.30.
Nästa dag kan maskin 1 gå till HKG. Maskin 2 går till ORD. Men vilken maskin går till LAX? Nummer tre kommer ju först 12.30 från ORD - och kan alltså inte gå till LAX 09.50.
Lika svårt blir det om man slingar EWR istället för ORD i systemet.
Då måste inkommande LAX-maskin återvända till EWR (25 minuter) alternativt inkommande HKG återvänder till Hongkong (också 25 minuter).
Inkluderar man alla fyra destinationer, och använder 4 maskiner, då fungerar systemet - med en smärre tidtabellsförskjutning för SK903/904.
Har du en bättre uträkning får du gärna presentera den här!
Les hva han skriver. 3 nye maskiner på ARN-HKG og ARN-LAX. Hold ORD og EWR utenom, de kan flys av dagens 333.
Da er det greit med slakk i systemet, og man kan ta inn forsinkelser og utføre noe vedlikehold. 1 stk 242t 333 til MIA-ruten.
3 ruter på 3 fly eller 4 ruter på 4 fly gjør at man blir ekstremt sårbar, og det blir lett følgeforsinkelser.
Ord og ewr skal ikke holdes udenfor, da Lax og HGK ruterne er lange ture, som et fly ikke kan klare på 24 timer. Derfor skal flyet flyve en kort rute ved siden af, der kan kompensere for de lange ture til Lax og HGK. Det er heller ikke uden grund man flytter arn-ord til en eftermiddagsafgang, da flyet fra ord skal flyve til HGK samme dag.
Alle nye a330E kommer derfor til at flyve fra arn udelukkende
Risky business, da man sitter igjen med ca 22 timer hver til EWR og ORD rotasjonene. Det er jo en grunn til at flinke flyselskap ikke planlegger å bruke fly 18 timer pr dag, og spesielt når de har en liten flåte.
Risky business, da man sitter igjen med ca 22 timer hver til EWR og ORD rotasjonene. Det er jo en grunn til at flinke flyselskap ikke planlegger å bruke fly 18 timer pr dag, og spesielt når de har en liten flåte.
Hvorfor ikke ta en Qatar?
Må ikke ha avreise samme tid hver dag.
Kanskje det har med slot-tid å gjøre?
Vad skulle vara anledningen att inte flytta ARN-EWR ett par timmar? Med en avgång runt kl 12 skulle det gå att slinga den med ARN-LAX plus att det skulle passa bättre med anslutande flighter. Slots?
Vad skulle vara anledningen att inte flytta ARN-EWR ett par timmar? Med en avgång runt kl 12 skulle det gå att slinga den med ARN-LAX plus att det skulle passa bättre med anslutande flighter. Slots?
http://www.aftenposten.no/reise/Lanserte-ny-rute-med-dodsulykke-rutenummer-588441_1.sndSikker på at det ikke er pga SK933 i 1969 der 15 mistet livet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_System_Flight_933