SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Nye A330E, som selvfølgelig har ny kabin

Är det alldeles säkert?
SAS ska ju få 4 nya 330E som ska sättas in på Stockholm - Hongkong och Stockholm-Los Angeles. Och den presenterade tidtabellen visar ju att en maskin inte klarar av en tur- och returresa till LAX på 24 timmar. Tidtabellen säger också att alla avgångar ska flygas med 330. "Gamla" 330 har inte tillräcklig räckvidd för den trafiken. Alltså behövs fyra 330E för att flyga till Hongkong och Los Angeles och då finns det inga maskiner kvar för någon Miamitrafik.
Det troliga är väl att Stockholm - New York på något sätt anpassas till den nya Los Angeleslinjen, och att man kan frigöra en 330 ("old version") för Miamitrafiken.

Men alldeles oavsett om det blir 330, 330E eller 340 som flyger till Miami - så är det nog ganska säkert att det blir med ny inredning. Till nästa höst har nog tillräckligt många 340 (alla?) byggts om till modern standard.
 
Är det alldeles säkert?
SAS ska ju få 4 nya 330E som ska sättas in på Stockholm - Hongkong och Stockholm-Los Angeles. Och den presenterade tidtabellen visar ju att en maskin inte klarar av en tur- och returresa till LAX på 24 timmar. Tidtabellen säger också att alla avgångar ska flygas med 330. "Gamla" 330 har inte tillräcklig räckvidd för den trafiken. Alltså behövs fyra 330E för att flyga till Hongkong och Los Angeles och då finns det inga maskiner kvar för någon Miamitrafik.
.

Det går fint med tre. Hold ORD eller EWR utenom, så klarer de tre fint å få kabalen til å gå opp.
 
Det går fint med tre. Hold ORD eller EWR utenom, så klarer de tre fint å få kabalen til å gå opp.

Jag har lite svårt att få ihop det hela med tre maskiner, men så är jag inte ruttplanerare på SAS heller!

Antag att
Maskin 1 lämnar ARN för LAX dag 1 09.50. Kommer åter ARN dag 2 10.00.
Maskin 2 lämnar ARN för HKG dag 1 15.00. Åter ARN dag 2 14.35.
Maskin 3 lämnar ARN för ORD 16.35. Åter ARN dag 2 12.30.

Nästa dag kan maskin 1 gå till HKG. Maskin 2 går till ORD. Men vilken maskin går till LAX? Nummer tre kommer ju först 12.30 från ORD - och kan alltså inte gå till LAX 09.50.

Lika svårt blir det om man slingar EWR istället för ORD i systemet.
Då måste inkommande LAX-maskin återvända till EWR (25 minuter) alternativt inkommande HKG återvänder till Hongkong (också 25 minuter).

Inkluderar man alla fyra destinationer, och använder 4 maskiner, då fungerar systemet - med en smärre tidtabellsförskjutning för SK903/904.

Har du en bättre uträkning får du gärna presentera den här!
 
Jag har lite svårt att få ihop det hela med tre maskiner, men så är jag inte ruttplanerare på SAS heller!

Antag att
Maskin 1 lämnar ARN för LAX dag 1 09.50. Kommer åter ARN dag 2 10.00.
Maskin 2 lämnar ARN för HKG dag 1 15.00. Åter ARN dag 2 14.35.
Maskin 3 lämnar ARN för ORD 16.35. Åter ARN dag 2 12.30.

Nästa dag kan maskin 1 gå till HKG. Maskin 2 går till ORD. Men vilken maskin går till LAX? Nummer tre kommer ju först 12.30 från ORD - och kan alltså inte gå till LAX 09.50.

Lika svårt blir det om man slingar EWR istället för ORD i systemet.
Då måste inkommande LAX-maskin återvända till EWR (25 minuter) alternativt inkommande HKG återvänder till Hongkong (också 25 minuter).

Inkluderar man alla fyra destinationer, och använder 4 maskiner, då fungerar systemet - med en smärre tidtabellsförskjutning för SK903/904.

Har du en bättre uträkning får du gärna presentera den här!

Enig, det mest logiske virker, at LAX og EWR benytter to maskiner, mens ORD og HKG benytter de to andre nye A330.

Mon ikke man så benytter de fire gamle A330 fra OSL/CPH til EWR/MIA; det passer når SK901/902 flyver. Resten af ruterne fra CPH kræver syv fly, passer fint med, at SAS har otte A340 tilbage.
 
Enig, det mest logiske virker, at LAX og EWR benytter to maskiner, mens ORD og HKG benytter de to andre nye A330.

Mon ikke man så benytter de fire gamle A330 fra OSL/CPH til EWR/MIA; det passer når SK901/902 flyver. Resten af ruterne fra CPH kræver syv fly, passer fint med, at SAS har otte A340 tilbage.

De gamle a330 kommer til at flyve sk907/908, sk909/910, Sk925/926 samt miami. Aftenafgangen sk901/902 vil stadig beflyves af Ln-rkp
 
Jag har lite svårt att få ihop det hela med tre maskiner, men så är jag inte ruttplanerare på SAS heller!

Antag att
Maskin 1 lämnar ARN för LAX dag 1 09.50. Kommer åter ARN dag 2 10.00.
Maskin 2 lämnar ARN för HKG dag 1 15.00. Åter ARN dag 2 14.35.
Maskin 3 lämnar ARN för ORD 16.35. Åter ARN dag 2 12.30.

Nästa dag kan maskin 1 gå till HKG. Maskin 2 går till ORD. Men vilken maskin går till LAX? Nummer tre kommer ju först 12.30 från ORD - och kan alltså inte gå till LAX 09.50.

Lika svårt blir det om man slingar EWR istället för ORD i systemet.
Då måste inkommande LAX-maskin återvända till EWR (25 minuter) alternativt inkommande HKG återvänder till Hongkong (också 25 minuter).

Inkluderar man alla fyra destinationer, och använder 4 maskiner, då fungerar systemet - med en smärre tidtabellsförskjutning för SK903/904.

Har du en bättre uträkning får du gärna presentera den här!

Les hva han skriver. 3 nye maskiner på ARN-HKG og ARN-LAX. Hold ORD og EWR utenom, de kan flys av dagens 333.
Da er det greit med slakk i systemet, og man kan ta inn forsinkelser og utføre noe vedlikehold. 1 stk 242t 333 til MIA-ruten.
3 ruter på 3 fly eller 4 ruter på 4 fly gjør at man blir ekstremt sårbar, og det blir lett følgeforsinkelser.
 
Les hva han skriver. 3 nye maskiner på ARN-HKG og ARN-LAX. Hold ORD og EWR utenom, de kan flys av dagens 333.
Da er det greit med slakk i systemet, og man kan ta inn forsinkelser og utføre noe vedlikehold. 1 stk 242t 333 til MIA-ruten.
3 ruter på 3 fly eller 4 ruter på 4 fly gjør at man blir ekstremt sårbar, og det blir lett følgeforsinkelser.

Ord og ewr skal ikke holdes udenfor, da Lax og HGK ruterne er lange ture, som et fly ikke kan klare på 24 timer. Derfor skal flyet flyve en kort rute ved siden af, der kan kompensere for de lange ture til Lax og HGK. Det er heller ikke uden grund man flytter arn-ord til en eftermiddagsafgang, da flyet fra ord skal flyve til HGK samme dag.
Alle nye a330E kommer derfor til at flyve fra arn udelukkende
 
Last edited:
Ord og ewr skal ikke holdes udenfor, da Lax og HGK ruterne er lange ture, som et fly ikke kan klare på 24 timer. Derfor skal flyet flyve en kort rute ved siden af, der kan kompensere for de lange ture til Lax og HGK. Det er heller ikke uden grund man flytter arn-ord til en eftermiddagsafgang, da flyet fra ord skal flyve til HGK samme dag.
Alle nye a330E kommer derfor til at flyve fra arn udelukkende

Risky business, da man sitter igjen med ca 22 timer hver til EWR og ORD rotasjonene. Det er jo en grunn til at flinke flyselskap ikke planlegger å bruke fly 18 timer pr dag, og spesielt når de har en liten flåte.
 
Risky business, da man sitter igjen med ca 22 timer hver til EWR og ORD rotasjonene. Det er jo en grunn til at flinke flyselskap ikke planlegger å bruke fly 18 timer pr dag, og spesielt når de har en liten flåte.

Fakta er uansett at SAS vil fly HKG-ARN-ORD med 2 maskiner.
EWR/LAX slik programmet står nå, vil kreve 3 maskiner.

Selv tviler jeg på at SAS justerer tidene på ARN-EWR.
Jeg tror heller det kommer enda en rute fra ARN for å kjøre LAX-ARN-XXX med 2 maskiner. Skal man være spekulativ, så ville en India rute passet bra i kombinasjon med LAX. Air India var jo nylig nærmest klare for ARN, men så har det blitt stille. Tilfeldig?
 
Risky business, da man sitter igjen med ca 22 timer hver til EWR og ORD rotasjonene. Det er jo en grunn til at flinke flyselskap ikke planlegger å bruke fly 18 timer pr dag, og spesielt når de har en liten flåte.

Risky business? Möjligen. Men om man inte slingar den nya LAX-linjen med någonting, utan bara flyger den fram och tillbaka mellan ARN och LAX, så kommer det ändå att åtgå 2 maskiner, och den ena står overksam i drygt 23 timmar på Arlanda (avgång ARN 09.50 - åter nästa dag 10.00). Eftersom SAS har tidtabellslagt daglig trafik till LAX med Airbus 330, kan det bara röra sig om den fjärde 330E, den gamla varianten klarar inte sträckan utan begränsningar. Jag är inte så säker på att SAS tycker sig ha så mycket extra kapacitet.

Om man inte kommer med ytterligare en "kort" långhaullinje, varför inte Indien, så återstår bara alternativet att slinga den med EWR.
 
Last edited:
Vad skulle vara anledningen att inte flytta ARN-EWR ett par timmar? Med en avgång runt kl 12 skulle det gå att slinga den med ARN-LAX plus att det skulle passa bättre med anslutande flighter. Slots?
 
Vad skulle vara anledningen att inte flytta ARN-EWR ett par timmar? Med en avgång runt kl 12 skulle det gå att slinga den med ARN-LAX plus att det skulle passa bättre med anslutande flighter. Slots?

Kunne være en god idé, og af hensyn til slottider på EWR kan Cph-EWR rykkes til om formiddagen, mens Arn-EWR kan blive middagsafgang
 
Vad skulle vara anledningen att inte flytta ARN-EWR ett par timmar? Med en avgång runt kl 12 skulle det gå att slinga den med ARN-LAX plus att det skulle passa bättre med anslutande flighter. Slots?

Det mesta talar väl för att den här ändringen kommer, förr eller senare - om det inte planeras för ytterligare en linje från Arlanda förstås. Men det är väl kanske mindre troligt.
 
Back
Top