Jeg er på generelt grunnlag glad for at SAS er i stand til å ekspandere og åpne nye ruter mellom nye markeder da jeg regelmessig flyr SAS men da primært på langdistanse. Men jeg, med mine norske OSL-briller klarer ikke å legge skjul på at dette er noe skuffende og ikke i samsvar med hva de har kommunisert ift satsningsområder (forretningsreisende, handelspartnere osv) det siste året, i tillegg til de er reaktive og responderer ift DY, et selskap de selv sier retter seg mot et annet segment spesielt på langdistanse. Det er mulig det er meg men det virker som om det er noe «halvveis» med det hele dessverre der de forsøker å tilfredsstille alt og alle, og det er det jeg mener er i strid med hva de selv har uttalt.
De reaktive og går de inn i et low yield market sammenlignet med andre markeder de er i på IC. MIA har hatt en sterk vekst i antall nye ruter siste tiden og mer er på vei/økt kapasitet fra Europa (AB, LH, OS) i tillegg til at DY allerede har godt dekning i Florida. Det minner meg litt om BKK-ruta rett og slett selv om EU-MIA riktig nok ikke er presset så hardt fra MEB3. Men på den annen side så er EU-MIA vesentlig mindre enn EU-Thailand.
Nå er ikke interlineavtaler og alle connections offentliggjort ennå men selv om de uttaler at det blir gode forbindelser til Latin-Amerika og Karibia så er det mye som tyder på at MIA ikke er ideelt for connections videre i USA. Tenker spesielt da for OSL sin del som har et meget begrenset 1-stop tilbud til USA der denne ruta ikke gjør store forskjellen. Men SAS sier det selv i pressen i dag at det har vært vanskelig pga at nye ruter ikke må kannibalisere eksisterende ruter. Det er for øvrig derfor jeg er redd vi aldri får en ORD eller IAD rute fra OSL, noe som virkelig hadde åpnet for muligheter videre.
Nå er det lenge til høsten 2016 så mye kan skje og det er hull som må fylles så det er lov å håpe at jeg endrer mening etter hvert (les: justerer forventningene…).
Kan heller ikke unngå å takke DY og Kjos for ekspansjonen til SAS…vi kan vel strengt talt takke DY for at SAS i det hele tatt gjenåpnet OSL-EWR.
Det var jo ingen superpris akkurat. Håper på kampanjepriser utover vinteren/våren.
Akkurat nå ligger jo OW og SkyTeam med rundt 4000 kr is amme periode, og BA/VS har ofte salg ned i 3300 kr t/r, samt DY til FLL for under 3000 kr.
Det var jo ingen superpris akkurat. Håper på kampanjepriser utover vinteren/våren.
Akkurat nå ligger jo OW og SkyTeam med rundt 4000 kr is amme periode, og BA/VS har ofte salg ned i 3300 kr t/r, samt DY til FLL for under 3000 kr.
Kampanjer kommer nok, men husk at OW og SkyTeam ikke er direkte flights. Direkte kan ofte prises noe høyere pga veldig mange gjerne vil ha det, kontra ekstra flights og poeng. Forstå det den som kan![]()
Forsøker å se etter mulige connections via MIA (testet flere byer i USA, samt latinamerika) uten å finne noe som helst. Er dette noe som evt kommer etter hvert?
Har de da faktisk fått slots?
MIA er ikke slotregulert.
http://airlineroute.net/2015/11/11/sk-mia-sep16/SAS today (11NOV15) is opening reservations for planned service to Miami, scheduled to commence in Fall 2016. The Star Alliance member will be operating following routes, with A330-300 aircraft.
eff 28SEP16 Copenhagen – Miami 3 weekly
SK953 CPH0930 – 1350MIA 333 146 (eff 29SEP16)
SK954 MIA1550 – 0710+1CPH 333 357
eff 28SEP16 Oslo – Miami 4 weekly
SK955 OSL0940 – 1350MIA 333 x146
SK956 MIA1550 – 0705+1OSL 333 x357 (eff 29SEP16)
Det er vel ikke helt riktig? Slik jeg har forstått det så har faktisk SAS en utfordring med og skaffe en slot på MIA. Uten om jeg vet det er en "klassisk" slot eller om det her er snakk om tilgang til en gate. Som vel ofte er en utfordring på amerikanske flyplasser?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.