SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Noen som vet om SAS har inngått interline avtaler i MIA? Forsøker å finne routing til USA eller Latin Amerika via MIA men finner ikke noe pr dags dato.
 
Noen som vet om SAS har inngått interline avtaler i MIA? Forsøker å finne routing til USA eller Latin Amerika via MIA men finner ikke noe pr dags dato.


Interline er vel selskapsspesifikt og ikke per flyplass?
 
Interline er vel selskapsspesifikt og ikke per flyplass?
¨
Jeg vet ikke om det er opp til selskapene og hva slags kontrakter de velger å inngå, men det er det nok noen her inne som vet. Pr nå så ser det ut til at MIA er ment som en OD destinasjon for SAS.
 
¨
Jeg vet ikke om det er opp til selskapene og hva slags kontrakter de velger å inngå, men det er det nok noen her inne som vet. Pr nå så ser det ut til at MIA er ment som en OD destinasjon for SAS.

Det har nok mere med at kombinasjonene ikke er lastet inn i CRS ennaa. Det er ikke rent lite som skal paa plass av priskonstruksjoner med nye tabeller etc. (men det vet jeg jo ikke noe om;) )
 
SAS har interlineavtale med f.eks. American, Avianca, Aeromexico, LAN, Taca, Copa .. Kombinasjoenne er ikke lastet inn, men det kommer nok etterhvert.
 
Det har nok mere med at kombinasjonene ikke er lastet inn i CRS ennaa. Det er ikke rent lite som skal paa plass av priskonstruksjoner med nye tabeller etc. (men det vet jeg jo ikke noe om;) )

Betyr det at interlineavtaler kan skrives ut i fra bestemte destinasjoner? Dvs SAS kan eksempelvis velge å ha avtale med AA i MIA men ikke ORD?
 
Nei, en interlineavtale gjelder normalt på alle ruter. Det er mulig å lage begrensede avtaler, men det er et fåtall.
 
Betyr det at interlineavtaler kan skrives ut i fra bestemte destinasjoner? Dvs SAS kan eksempelvis velge å ha avtale med AA i MIA men ikke ORD?

En Interline avtale er en Ramme Avtale, som LN-MOW sier, gjelder paa alle ruter.

Men selve Ramme Avtalen kan vaere "enkel":
- Interline av Bagasje.
- Interline Billetter (man aksepterer hverandres Dokumenter).

Saa kan man bygge ut avtalen i noen eller alle Domestic Markeder:
- Avtale om Produkter(Priser):
- SAS kan selge OSL-SK-EWR-AA-SFO til samme pris som OSL-SK-CPH-SK-SFO.
- Da forhandler man frem en fordeling av Pris (Proratering) hva hvert selskap skal ha.
- Proratering forhandles ofte ned paa Markeds nivaa, via EWR vil ha en forskjellig Prorate enn via ORD.
- Det vil normalt ogsaa vaere forskjell mellom Interline Selskaper, AA kan (og gir) SAS en bedre avtale mellom f.eks. EWR og SFO enn hva United gjoer, derfor ender man noen ganger opp med en Routing med AA istedenfor UA som er * Partner. (Det er mere konkurranse enn man vil tro).
- Dette gjelder ogsaa klart begge veier, slik at AA ogsaa kan selge SFO-AA-EWR-SK-OSL til lik pris som SFO-AA(BA)-LHR-SK-OSL (Noe soekt eksempel, men jeg har sett dette og merkeligere).

Som du ser av dette blir slike avtaler etterhvert store, ikke noedvendigvis kompliserte, men mye aa forhandle frem.

Videre kan man bygge ut Interline Avtalene med Utenlandske Markeder:
- Avtale om Produkter (Priser)
- SAS kan selge OSL-SK-MIA-CM-PTY som SAS Produkter (Priser)
- Codeshare eller ikke (ingen forutsetning)
- Copa kan selge PTY-CM-MIA-SK-OSL som Copa Produkter (Priser).
- Proratering fordelingen av inntektene.

Igjen vil dette forhandles frem marked for marked - selskap for selskap.

Det var et 30.000ft view
 
Oslo Lufthavn skriver på Facebook, at SAS starter op på Miami d. 25. juni. Er det ikke langt tidligere end planlagt?

"Vi ønsker velkommen til Miami med SAS sin direkterute fra 25.juni."

Og fra SAS' hjemmeside:

"Nyhet! Fra høsten 2016 flyr SAS direkte Oslo - Miami 4 dager i uken, og direkte fra København 3 dager i uken. I sommerprogrammet for 2017 flyr vi direkte fra Oslo 3 dager i uken og direkte fra København 4 dager i uken."

Har det hele tiden været planlagt, at ruten til næste sommer går med 4 afgange fra CPH og 3 fra OSL?
 
Last edited:
I dag er det 1uke til ARN-LAX åpner. Er det noen som vet hvilke reg denne foreløpig står oppført med? er vel en a330 E. Pleier det å skje mye i gate område på en nyåping av en rute?
 
I dag er det 1uke til ARN-LAX åpner. Er det noen som vet hvilke reg denne foreløpig står oppført med? er vel en a330 E. Pleier det å skje mye i gate område på en nyåping av en rute?

Har ikke reg, men de skal fly 330 og 340 annenhver dag.
 
Regner vel med at LN-RKT som har operert CPH-IAD de siste ukene settes inn på ARN-LAX.
Også blir det vel en A340 frem til siste A330e (LN-RKU) leveres en eller annen gang i april.

Noen som husker når ruteendringen som gjør at SK903/904 passer bedre med ARN-LAX kommer? Da blir det frigjort en A330...
 
Regner vel med at LN-RKT som har operert CPH-IAD de siste ukene settes inn på ARN-LAX.
Også blir det vel en A340 frem til siste A330e (LN-RKU) leveres en eller annen gang i april.

Noen som husker når ruteendringen som gjør at SK903/904 passer bedre med ARN-LAX kommer? Da blir det frigjort en A330...


Sk903 bliver middagsafgang, sk909 formiddagsafgang.
De 4 gamle a330 vil flyve cph/osl-ewr, cph-iad samt cph-ord
 
Sk903 bliver middagsafgang, sk909 formiddagsafgang.
De 4 gamle a330 vil flyve cph/osl-ewr, cph-iad samt cph-ord

Nu blev der spurgt om hvornår, ikke hvordan. Om en uge (14/3) er første LAX afgang, og i samme moment byttes sk903 og sk909.

Edit: Nu har jeg lige tjekket. 903 og 909 bytter først 27/3, hvilket er dagen efter 901 overgår til A340 produktion, uden jeg lige kan sige hvorfor.
 
Last edited:
Blir morsomt med SAS-rute til LAX igjen nå!

Skal selv være med den over til LA den 1 Juni, men mimrer allerede nå tilbake til 1994 da jeg var med den siste avgangen fra CPH-LAX. Samme flight var også pilotens siste flight før han gikk av med pensjon, og hans kone var purser ombord. Var flere taler før landing, og spesielt konas tale til sin mann var det mange som fikk tårer i øynene av!

Nå er SAS snart tilbake igjen! Husk også at på flyplassmuseet på LAX står det en bauta der det er inngravert info om SAS sin rute over Nordpolen som knyttet LA sammen med Europa på tidlig 50-tall. Litt morsomt å se for flynerder. :)

Kim
 
Back
Top