Den tanken har slagit mig också. SAS har ju dessutom klagat på CPH:s avgifter, så relationen mellan dem två har väl varit bättre.
Det blir jo litt off-topic, men således er det jo særdeles viktig for CPH å sikre at de får inn Cathay og suksess med den ruten. CPH har vært med i prosessen om å få Hong Kong med SAS hele tiden. Når Arlanda nå trakk lengste strådet så er jo CPH mer eller mindre tvunget til å svare på SAS sin avgjørelse for i det hele tatt å kunne beholde sin nr.1 possisjon som foretrukne IC hub for fremtidige lanseringer. De kan jo ikke la dette stå usagt som mal for videre SAS ekspansjon.
Fra et taktisk og forretningsmessig ståsted vil det nettopp for fremtidige lanseringer være svært viktig å påvirke den endringen i maktballansen som vi nå ser konjukturene av. Dette blir en høyst personlig digresjon, men jeg vil tro at CPH for å sette det litt på spissen har sagt at de skal ha Hong Kong. Blir det SAS, så hjelper vi dere. Velger dere bort oss, vil vi fortsette mot andre selskap som på sikt kan undergrave deres rute fra ARN. Blame your self...
Det virker ganske tydelig i kommunikasjonen og bevisste presselekkasjer under forhandlingene de siste årene både mot Cathay og SAS. Dette er jo helt vanlige strategiske metoder som neppe faller langt fra sannheten om hva som i forkant av ruten skjedde her. Egne erfaringer rundt salg ogstørre forhandlinger tatt i betraktning.
Derfor er det jo viktig for CPH og påstanden du her presenterer å vise at SAS tok feil da de åpnet Hong Kong. At de heller skulle valgt CPH for å sikre rutens langsiktige suksess. Den eneste måten å nå bevise dette er jo å få inn Cathay for så å undergrave Arlanda sin rute og dermed gjennoprette maktballansen og viktigheten for SAS å venlge CPH som sin foretrukne hub. Det eneste andre alternativet er jo at SAS driter seg ut på egen hånd ut av ARN, noe som neppe er veldig trolig.
Jeg ser egentlig ingen andre måter for CPH å gjennerobre disse tapene uten at de selv får inn rutene med alternative selskaper som gjør braksuksess og motbeviser derfor at SAS tok feil da de valgte å ikke satse på København.
Dersom så ikke skjer vil jo SAS sin valg om å satse på ARN i forhold til CPH stå usagt.
Jeg stiller meg skeptisk til om de vil klare det om Cathay kommer i et marked som du skriver, med betydelig overkapasitet og historisk lave priser.
SAS sine Kina ruter har jo i følge trafikkstyrelsen, svært liten lokaltrafikk i forhold til SAS sine andfre IC ruter. At et selskap utenfor STAR med en så stor maskin skal kunne gjøre det bedre enn SAS er ikke umulig, men forutsetningene slik jeg ser det er dårligere enn med SAS.
Jeg tror derfor det ligger mer prestisje i å få Cathay enn hva fasaden skulle tilsi.