SAS leaser 3 A321LR - Status/Nyheter

SAS har besluttet å lease 3 A321LR maskiner. Maskinene kommer fra ALC, og er i tillegg til eksisterende A320neo bestillinger, så er snakk om ytterligere fly, og ikke en konversjon. Første maskin leveres våren 2020

Er våren 2020 fortsatt realistisk?
Jeg mener å ha lest noe sted at det er forsinkelse.

Er våren 2020 fortsatt realistisk?
Jeg mener å ha lest noe sted at det er forsinkelse.

Du tenker kanskje på at A350 er forsinket, de skulle opprinnelig komme i 2018, men ble skyvet ut i 2019. SAS sin leieavtale om 3 A321neoLR er jo ikke mange månedene gammel.

Du tenker kanskje på at A350 er forsinket, de skulle opprinnelig komme i 2018, men ble skyvet ut i 2019. SAS sin leieavtale om 3 A321neoLR er jo ikke mange månedene gammel.

Dette vet jeg alt om. Jeg følger litt med ;)

Så da skal vel SAS annonsere snart hvilke ruter A321LR skal på.

Dette vet jeg alt om. Jeg følger litt med ;)

Så da skal vel SAS annonsere snart hvilke ruter A321LR skal på.

Ja, men har det kommet noen uttalelse om at SAS sine A321neoLR blir forsinket?
Kan ikke se at det har kommet noe ... derav jeg spør om du blander A350 med A321neoLR.

Ja, men har det kommet noen uttalelse om at SAS sine A321neoLR blir forsinket?

Kan ikke se at det har kommet noe ... derav jeg spør om du blander A350 med A321neoLR.

Nei, det har ikke det. Det ble hevdet at SAS skulle annonsere ruter før sommeren, men det var aldri skrevet i stein. Og er egentlig uvesentlig da det fortsatt er masse tid.

Basert på linjenummer og dagens produksjonstakt hos Airbus er det mindre enn er år unna. Det leveres allerede fly med nummer over 9000

Forresten så kaller Airbus varianten for A321LR, uten noe «neo» inne der [emoji6]

Går mot forsinkelse for A321LR i SAS.

https://www.hangar.no/nytt-airbus-fly-til-sas-blir-forsinket/
Nytt Airbus-fly til SAS blir forsinket
Flyselskapet SAS får en forsinkelse i leveranse av sitt nye langdistansefly av typen Airbus A321LR (Long Range).

Etter planen skulle flyselskapet ha mottatt dette første flyet i løpet av det første halvåret neste år i 2020. Nå er flyet forsinket og SAS kan først vente seg at det kommer inn i flåten i løpet av siste del av kommende år.

Ikke overraskende da stort sett samtlige A321LR maskiner er blitt vesentlig forsinket fra Airbus

Planlagt i trafikk 1/9 2020 .. men fortsatt flytende dato. Det ventes at de får 'supervikar' i form av sen utfasing av 340'ene iforbindelse med ar 350'ene kommer inn.

Men fortsatt ikke et ord fra SAS om hvor disse skal gå i trafikk....?
Mener å ha hørt at de skulle offentliggjøre i juni som var hvilke nye ruter de skulle inn på. Venter fortsatt i spenning på å høre hvilke destinasjoner det blir...

Jaja, de selger hvert fall ikke «drømmen»de ikke kan love ennå... Så noen fordeler må de da ha når de ikke har annonsert destinasjon for 321LR.

Og ingen nyanskaffelser på norsk reg?

Sent from my iPhone using Tapatalk
og hvorfor skulle de så det ??? Norge har jo solgt deresandel af SAS,,så der er jo ingen grund til at fly registreres i Norge
Hilsen Ole

og hvorfor skulle de så det ??? Norge har jo solgt deresandel af SAS,,så der er jo ingen grund til at fly registreres i Norge
Hilsen Ole

Det er ikke det, det handler om. Ud af de tre lande har Norge mest favorable vilkår for ejeren i tilfælde af konkurs.. de skal vel leases flyene? For kreditorer er Norge vistnok bedre end Danmark og Sverige at have fly indregistreret.

Det er ikke det, det handler om. Ud af de tre lande har Norge mest favorable vilkår for ejeren i tilfælde af konkurs.. de skal vel leases flyene? For kreditorer er Norge vistnok bedre end Danmark og Sverige at have fly indregistreret.

Hadde, men det er endret nå, da både Sverige og Danmark nå har undertegnet Cape Town-konvensjonen som bestemmer over rettigheter til fly ved konkurser. Norge mener jeg undertegnet i 2010, mens Danmark og Sverige først implementerte denne i 2015. Derfor ble mange fly omregistrert til norsk register ved nestenkonkursen i 2012.

Tidligere var vel også norsk registrering billigst av de tre, men tror nå dette har endret seg.

Ellers har eierskapet i SAS lite å si for hvor flyene er registrert. Lenge siden det var en kvote per land. Slik at flyene nå registreres der det er mest hensiktsmessig (og billigst)

Fra november-udgaven af Scandinavian Traveller:

"..A321LR (long range), which will allow for a new type of route to be served. The Long Range project has really got me going, Backström says. We've been working on it for about two years, understanding the cost side of things, the operations and what you can build onto it. It's a super-attractive assest for SAS, since we operate from Scandinavia and our widebody planes have 250 or 300 seats, which, on some routes, are too many. In addition to our ambition to be as sustainable as possible, it's one of our core tasks to optimize seats and passengers. The A321LR reaches northeastern US, Canadaand India, and has around 160 seats. So, especially outside our main hub in Copenhagen, it opens up some very exciting opportunities."

Så intet nyt fra SAS, men det bekræfter at de stadigvæk (også) ser på ruter med tyndere trafik fra andre steder end CPH.

Første settes inn på CPH-BOS i september

https://www.di.se/live/nu-ar-det-klart-nar-sas-nya-mindre-plan-lyfter/

Det är nu klart att det första av SAS tre nya Airbus-flygplan av typen A321LR (Long Range) kommer att trafikera Köpenhamn-Boston med start i september nästa år. Boston kommer alltså att bli en året runt-destination med trafik sex dagar i veckan, säger SAS försäljningschef Karl Sandlund.

Blir 22 seter i C, 12 i plus og 123 i Go.

Back