SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Ikke akkurat den beste starten på ferien for SAS!
SAS Link og CityJet som har slitt mest i dag - SVG/BGO/TRD(/OSL) + sporadisk ellers i rutenettet har fått en god del kanselleringer og heftige forsinkelser i dag. Braathens har også vært uten en ATR72 mindre = kanselleringer ut fra CPH. Og SAS/SZS har et par sporadiske kanselleringer her og der.

SAS Link og CityJet som har slitt mest i dag - SVG/BGO/TRD(/OSL) + sporadisk ellers i rutenettet har fått en god del kanselleringer og heftige forsinkelser i dag. Braathens har også vært uten en ATR72 mindre = kanselleringer ut fra CPH. Og SAS/SZS har et par sporadiske kanselleringer her og der.

En Link OSL-MAN og SAS OSL-ALC, kansellert i dagens morgentimer

Samme med en BGO-OSL i morges og OSL-SVG t/r nå i ettermiddag. Begge planlagt med Link.

Noen grunn til disse kanselleringene?

SAS drifter per nå med 5-6 32N mindre enn planlagt da rutene for S25 ble satt opp, så frem til det bedrer seg vil det bli flere kanselleringer/forsinkelser

Nesten rart de ikke har tatt inn mer wetlease, utover det planlagte med Jettime

Ellers kom SE-ROK tilbake i går, etter nesten en uke på KEF, så får se når den kommer i trafikk igjen.

Internt har vi hørt at Link ikke klarer å dekke den produksjonen de har blitt tildelt, mest på grunn av manglende crew. En del i cockpit har jo ferie nå. Det tikker inn mange meldinger daglig til oss hvor de prøver å kjøpe fridagene, så de kan sette opp 320en i stedet.

Ser bla ut til at ARN-BGO er satt opp med en del mainline og Connect i sommer. Det er vel bare unntaksvis at man har flydd den ruten med store fugler tidligere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

SK283 Osl-bgo gikk til SVG pga vind? Så mye blåser det ikke at den ikke klarer å lande en sommerdag??

Kanske inte på backen men med wind shear på relativt låg höjd är det svårt att få maskinen ordentligt stabiliserad innan minimum decision height och då går man till alternativ no questions asked.

SK283 Osl-bgo gikk til SVG pga vind? Så mye blåser det ikke at den ikke klarer å lande en sommerdag??

Det blåser såpass at jeg måtte redde hagemøblene på balkongen her nå. Bor slik at jeg ser innflygningen fra sør, så de får sikkert mye det samme som treffer her. Vært skikkelig heftige kastevinder, og så helt stille igjen plutselig.

Kom akkurat fra ATH. SK og DY skulle til OSL med ti minutters mellomrom. Jeg booket DY, kollegaen min SK. I går kveld tikket det inn en melding på telefonen hans at SK kansellerte ATH-OSL.
Jeg synes det er bemerkelsesverdig at SK tør å kansellere en tur der sikkert 99% av paxen skal fra eller til ferien sin?

Kom akkurat fra ATH. SK og DY skulle til OSL med ti minutters mellomrom. Jeg booket DY, kollegaen min SK. I går kveld tikket det inn en melding på telefonen hans at SK kansellerte ATH-OSL.
Jeg synes det er bemerkelsesverdig at SK tør å kansellere en tur der sikkert 99% av paxen skal fra eller til ferien sin?

En kollega skulle fly søndag morgen OSL-ATH. Han og småbarnsfamilie på 5. Fikk beskjed om alternativ via Lonondon, men landing midt på natten. Problematisk og ikke lett å f.eks. få ut leiebil på den tiden... :angry:

Jer kom med SK4051 i går kveld og det var mye urolig luft i flere høyder på vei over fjellet ,mer enn vanlig. Det ble en del "slalom" flyging for å unngå de værste "soppene".
Det blåste en del og antagelig mer på BGO.
Allerede i går kveld var SK4002 i dag kansellert med Link operert maskin.

Internt har vi hørt at Link ikke klarer å dekke den produksjonen de har blitt tildelt, mest på grunn av manglende crew. En del i cockpit har jo ferie nå. Det tikker inn mange meldinger daglig til oss hvor de prøver å kjøpe fridagene, så de kan sette opp 320en i stedet.

Link har vel mer eller mindre ligget kronisk bakpå med å få inn/tak i crew, fra dag 1?

En kollega skulle hjem med CityJet fra SVG-TRD fredag, han fikk den mest interessante rerouting jeg har vært borti mellom SVG-TRD. Først ble det 2 netter på hotell i Stavanger, da de ikke klarte å få han avgårde før søndag. Deretter ble han sendt "Norge Rundt": SVG-OSL-EVE-TRD!

Back