SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Hvordan klarer de å gang på gang mangle crew? De siste drøye to årene har jeg daglig fått annonser på Facebook fra AAP at de søker kabinbesetning til SK på OSL, CPH og ARN, og i en lengre periode også BGO. Har de for høye krav slik at ingen kommer igjennom nåløyet? Er gjennomtrekken såpass stor at de ikke klarer å holde tritt i bemanningen? Har pensjonsbølgen av de nåværende som har jobbet i selskapet i «alle» år inntruffet? Klarer ikke ledelsen å planlegge godt nok? Er det ingen som vil jobbe i selskapet lenger? Eller er grunnene noe helt annet?

Det virker snodig at de etter fjorårets heftige mangel rart at de ikke har lært, eller var mangelen da såpass stor at det har vært vanskelig å ansette nok selv på et år? Er det noen som har et tall/anslag på hvor mange de faktisk manglet/mangler i fjor eller i år?

Synes det er rart at de gang på gang kan slite såpass mye da det virker som at deres konkurrenter i samme marked ikke har lignende problematikk. Kan jo se ut til at markedet for søkere tynnes noe ut, da DY søkte etter folk til neste sommer på OSL og BGO allerede for noen uker siden, men til gjengjeld klarer jo de å få flyene i lufta. Eller er det fordi de pga forsinkelser hos Boeing har færre fly enn planlagt og derfor et lite overskudd av crew?

Blir spennende å følge med på de kommende forhandlingene som vel starter om en drøy måned.
 
Jeg forsvarer ikke SAS her, men la oss forsøke å tenke litt klart her da dere. Ja, dette er den første store utfartshelgen og regulariteten har ikke vært bra. Men, før man raser om at bemanningsplanleggingen er elendig og blablabla… : når var sist dette skjedde? Det høres ut på enkelte her som at dette skjer hele tiden. Hvis dere hadde visst hvor mye sykdom det er/har vært denne helgen hadde dere nok moderert dere noe, men jeg også synes det er morsommere å være litt tabloid i måten å uttrykke meg på når jeg ikke kjenner realitetene, så jeg klandrer dere ikke:)

Og til slutt: Det er snakk om 10 flyvninger omtrent. Det er en del, men så sjukt mye er det ikke. Merk også at alt av sydentrafikk fra andre steder enn OSL gikk i går.

Så ja.. følte bare for å komme med en motvekt til det dere og mediene skriver. Noen ganger skjer det ting, og ting går på tverke. I går var en sånn dag for SAS. Jeg mener, hvor stor er sjansen for to birdstrike samme dag?
 
Det må vel også taes med i betraktningen at det i fjor sommer var x-antall BT maskiner på norsk produksjon? Så de har vel klart å få inn en del nytt personell, men tilsynelatende ikke nok. Fra utsiden så fremstår jo fortsatt disse endeløse crewbyttene som merkelige, men det er vel en mening og en plan bak det hele.
 
Det må vel også taes med i betraktningen at det i fjor sommer var x-antall BT maskiner på norsk produksjon? Så de har vel klart å få inn en del nytt personell, men tilsynelatende ikke nok. Fra utsiden så fremstår jo fortsatt disse endeløse crewbyttene som merkelige, men det er vel en mening og en plan bak det hele.
Mener å huske det var 14 wet-leasede maskiner på kort- og mellomdistanse i fjor, så når man tar med 5 B737-700 og 3 A320-200 som har blitt pensjonert er det altså 22 maskiner borte. På den tiden har 13 A320neo blitt levert, i tillegg til 1(?) E195, så virksomheten har blitt slankere samtidig som at produksjonen på egen kapasitet har økt. Sikkert det som skaper utfordringer
 
Jeg forsvarer ikke SAS her, men la oss forsøke å tenke litt klart her da dere. Ja, dette er den første store utfartshelgen og regulariteten har ikke vært bra. Men, før man raser om at bemanningsplanleggingen er elendig og blablabla… : når var sist dette skjedde? Det høres ut på enkelte her som at dette skjer hele tiden. Hvis dere hadde visst hvor mye sykdom det er/har vært denne helgen hadde dere nok moderert dere noe, men jeg også synes det er morsommere å være litt tabloid i måten å uttrykke meg på når jeg ikke kjenner realitetene, så jeg klandrer dere ikke:)

Og til slutt: Det er snakk om 10 flyvninger omtrent. Det er en del, men så sjukt mye er det ikke. Merk også at alt av sydentrafikk fra andre steder enn OSL gikk i går.

Så ja.. følte bare for å komme med en motvekt til det dere og mediene skriver. Noen ganger skjer det ting, og ting går på tverke. I går var en sånn dag for SAS. Jeg mener, hvor stor er sjansen for to birdstrike samme dag?

Senest i fjor sommer var det store problemer, men de ble løst med myyye innleie https://edge.flyprat.no/showthread.php?t=156687

Moderert oss noe? Skal kundene til SAS godkjenne og synes det er greit at slike utfordringer oppstår gang på gang? Kundene forventer å bli fraktet fra A til B, og innfrir ikke selskapet det, så må de tåle litt pepper i media. Det er helt legitimt å spørre om årsakene til at problemene oppstår, spesielt når andre aktører tilsynelatende får til planleggingen på en vesentlig bedre måte.
Tror heller ikke man skal utelukke at grunnen til noe av sykdommen i helgen er at de ansatte har blitt pushet såpass mye den siste tiden at folk er utslitt og ikke føler seg fit-for-flight. Er dette tilfellet, er årsaken ikke sammenfallende tilfeldigheter, men et problem som er oppstått grunnet dårlig planlegging og arbeid fra ledelsens side. Internt fra crew, til og med kanskje en «varslet krise».

Selvfølgelig, to birdstrike på samme dag skjer er uheldig, og noe av problemene i dag skyldes kanskje gårsdagens hendelser (jeg har ikke sjekket). Men uansett er crew-mangel blitt en gjenganger hos SK, og hvis de faktisk planlegger å ha så små marginer på crew (noe jeg tviler på de gjør, men som det nesten kan virke som til tider), så kan man nesten si at innstillingene er «fortjent» for selskapet. Utad virker det som at hard styring og HRM har vært fokuset de siste årene, men til slutt sier alt stopp en vakker dag. Effektiviseringer kan ikke presses på de ansatte i det uendelige, da blir resultatet sykemeldinger og økt misnøye og gjennomtrekk.

Noe gjøres med andre ord ikke optimalt når andre får det til så tilsynelatende mye bedre.
 
Mener å huske det var 14 wet-leasede maskiner på kort- og mellomdistanse i fjor, så når man tar med 5 B737-700 og 3 A320-200 som har blitt pensjonert er det altså 22 maskiner borte. På den tiden har 13 A320neo blitt levert, i tillegg til 1(?) E195, så virksomheten har blitt slankere samtidig som at produksjonen på egen kapasitet har økt. Sikkert det som skaper utfordringer

Nå tenkte jeg hovedsaklig på norsk produksjon der helgens problemer har oppstått. Du skriver 14 maskiner, men alle disse opererte jo ikke fra OSL? Det var jo diverse ymse på både ARN og CPH sist sommer, mens det på OSL heldigvis var BT som gjorde jobben, men hvor mange BT maskiner var det snakk om?

5 x 737 og 2 x A322 var da maskiner som i all hovedsak tilhørte norsk produksjon?
 
Nå tenkte jeg hovedsaklig på norsk produksjon der helgens problemer har oppstått. Du skriver 14 maskiner, men alle disse opererte jo ikke fra OSL? Det var jo diverse ymse på både ARN og CPH sist sommer, mens det på OSL heldigvis var BT som gjorde jobben, men hvor mange BT maskiner var det snakk om?

5 x 737 og 2 x A322 var da maskiner som i all hovedsak tilhørte norsk produksjon?
Var opptil 3 A220-300er fra Air Baltic på OSL i fjor sommer. Grunnen til at jeg skrev antallet totalt, er at det ikke gir mening å snakke om norsk produksjon for SAS på den måten. Fly og mannskap flyttes stadig rundt, så om det kun var Air Baltic som ble borte hadde jo kapasitet blitt flyttet til OSL, men mulighetene for dette reduseres av at kapasitetet i virksomheten totalt sett har blitt mindre.

5 B737-700 fløy hovedsakelig på OSL ja, men tall for A320 er umulig å gi da disse endrer seg hele tiden. Det er forresten enda et eksempel på hvordan det stadig er i endring
 
Selvfølgelig gir det mening å omtale BT maskinene isolert for OSL, Smartlynx isolert for ARN og Jettime isolert for CPH når realiteten var at disse maskinene opererte utelukkende fra de ulike basene og ikke ble flyttet rundt på. Jeg snakker om wetlease kapasitet, ikke SK operert kapasitet.

Så vet alle at A320N og i en grad også C flyter rundt.
 
Last edited:
Og som det ikke var nok trøbbel, så måtte et SAS fly fra Bodø i kveld snu på grunn av røylukt/utvikling, trolig fra mobilen til en passasjer.
 
SAS har helt klart en pensionsbomb framför sig nu när anställda födda på 1960-talet börjar gå i pension.
DY grundandes för 22 år sedan och har förmodligen inga större mängder anställda som går i pension kommande 10 åren.
 
Senest i fjor sommer var det store problemer, men de ble løst med myyye innleie https://edge.flyprat.no/showthread.php?t=156687

Moderert oss noe? Skal kundene til SAS godkjenne og synes det er greit at slike utfordringer oppstår gang på gang? Kundene forventer å bli fraktet fra A til B, og innfrir ikke selskapet det, så må de tåle litt pepper i media. Det er helt legitimt å spørre om årsakene til at problemene oppstår, spesielt når andre aktører tilsynelatende får til planleggingen på en vesentlig bedre måte.
Tror heller ikke man skal utelukke at grunnen til noe av sykdommen i helgen er at de ansatte har blitt pushet såpass mye den siste tiden at folk er utslitt og ikke føler seg fit-for-flight. Er dette tilfellet, er årsaken ikke sammenfallende tilfeldigheter, men et problem som er oppstått grunnet dårlig planlegging og arbeid fra ledelsens side. Internt fra crew, til og med kanskje en «varslet krise».

Selvfølgelig, to birdstrike på samme dag skjer er uheldig, og noe av problemene i dag skyldes kanskje gårsdagens hendelser (jeg har ikke sjekket). Men uansett er crew-mangel blitt en gjenganger hos SK, og hvis de faktisk planlegger å ha så små marginer på crew (noe jeg tviler på de gjør, men som det nesten kan virke som til tider), så kan man nesten si at innstillingene er «fortjent» for selskapet. Utad virker det som at hard styring og HRM har vært fokuset de siste årene, men til slutt sier alt stopp en vakker dag. Effektiviseringer kan ikke presses på de ansatte i det uendelige, da blir resultatet sykemeldinger og økt misnøye og gjennomtrekk.

Noe gjøres med andre ord ikke optimalt når andre får det til så tilsynelatende mye bedre.
Veldig enig i det du skriver her. Det med slitasje kan jeg ikke nekte for generelt, men har fra pålitelige kilder at dette neppe var tilfellet akkurat denne gangen:) Også uten den infoen hadde jeg hatt litt vanskelig for å tro at lang tids slitasje plutselig skulle gjøre at så enormt mange ikke hadde vært fit to fly samme dag. Men, for alt jeg vet har man vært på limit lenge og så bikket det over nå i helgen
 
Last edited:
SAS har helt klart en pensionsbomb framför sig nu när anställda födda på 1960-talet börjar gå i pension.
DY grundandes för 22 år sedan och har förmodligen inga större mängder anställda som går i pension kommande 10 åren.

Det slår litt begge veier. Å erstatte en med lang ansenitet med en nyansatt gir jo mye lavere lønnskostnader.

Og selv om det ikke er like mange som hos SAS, så er det jo heller ikke slik at all som startet i Norwegian kom inn som 25 åring. Så er stadig folk som går av med pensjon der også.
 
Jettime sin Oy-JZP har stort sett fløyet for SAS fra CPH siden 23.juni, men tar i dag en tur opp til OSL for å fly ned til ZRH. Ser ut som den skal ned til CPH igjen i kveld.
 
Min tur å sitte Ankofast. SAS har kansellert ATH-OSL i dag. Ombooket meg på kryss og tvers i Europa, med overnatting i CPH. Hjem på morgenkvisten i morgen.
 
Min tur å sitte Ankofast. SAS har kansellert ATH-OSL i dag. Ombooket meg på kryss og tvers i Europa, med overnatting i CPH. Hjem på morgenkvisten i morgen. ����
Håper du får plenty poeng, og at du er heldigere enn han fra USA som AA ombooket LHR-SVG. En liten tasteleif så booket de LHR-SKG. Han fikk sett Europa, LHR-ATH-SKG-IST-OSL-SVG
 
Min tur å sitte Ankofast. SAS har kansellert ATH-OSL i dag. Ombooket meg på kryss og tvers i Europa, med overnatting i CPH. Hjem på morgenkvisten i morgen.
De kansellerer dessverre én tur per morgen nå. Vet du om flyet ned og opp var fullt? Jeg antar at når de velger hva de skal kansellere velger de det som påvirkes minst. Sitter selv med en booking på SK803 i morgen, og flyet er langt fra fullt ned, men håper så og si fullbooket kjerre på SK804 gjør at de lar den få stå
 
Back
Top