SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

En god håndfull Link-avganger til og fra OSL kansellert nå i morgentimene, tech står som grunn på samtlige. Så mye problemer det er med Link om dagen burde nesten SK/SL stått klar med fly og mannskap på enhver Link avgang i tilfelle. Har anbefalt alle jeg kjenner om å unngå Link i lang tid da de virkelig er first price SAS, trist å se at det rådet holder seg så godt

En god håndfull Link-avganger til og fra OSL kansellert nå i morgentimene, tech står som grunn på samtlige. Så mye problemer det er med Link om dagen burde nesten SK/SL stått klar med fly og mannskap på enhver Link avgang i tilfelle. Har anbefalt alle jeg kjenner om å unngå Link i lang tid da de virkelig er first price SAS, trist å se at det rådet holder seg så godt

La, oss ikke overdrive heller. Ser ut som det er to avganger, og virker som rotårsaken er SE-RSK som står stuck i KSU.

Ellers sliter jeg som passasjer å se forskjellen her, utover vesentlig større sjanse for at de i kabinen snakker svensk enn norsk. Så omtrent som Connect.

La, oss ikke overdrive heller. Ser ut som det er to avganger, og virker som rotårsaken er SE-RSK som står stuck i KSU.

Ellers sliter jeg som passasjer å se forskjellen her, utover vesentlig større sjanse for at de i kabinen snakker svensk enn norsk. Så omtrent som Connect.
-Det er ikke uvanlig at Link står for langt over halvparten av IRROPSene til SAS på en dag på OSL, til tross for at de har langt mindre enn 50% av produksjonen.
-Embraere er «commuterfly» med dårlig plass til bagasje. På sommeren hvor det er mye bag er snutidene lenger på E195 enn 32N.
-Link opererer som regel med null slakk, så i tilfeller som i dag hvor RSK står fast er det ingenting til å dekke opp med mindre SK/SL tar det. Sårbart!
-Fordi Link er så små og de bruker annen flytype har de i stor grad program som er oppsatt lang tid i forveien. F.eks. er HAU/KSU/AES-OSL-HAU/AES-OSL-BGO-OSL-KSU-OSL-KSU-OSL-KSU et program en Link-maskin veldig ofte flyr i uka utenfor peak sesong. Er flyet fra BGO som skal lande 13:30 forsinket? Ja, da blir det (stygge) delays på KSU-produksjonen fra 14:10 og utover dagen. Hos SK blir produksjonen planlagt mer løpende og endringer kan gjøres mindre enn mange måneder i forveien.
Jeg kunne fortsatt lenge…

Enig i at to avganger en dag ikke er mye, men dette er som de fleste her inne vet en gjentakende greie (er vel omtalt tidligere i denne tråden også).

Jeg er økonom og SAS-fan, så tro meg når jeg sier at jeg skulle ønske jeg ikke overdrev. Jeg ser hvorfor SAS-ledelsen liker E195, men faktum er at driftssikkerheten nå er for dårlig. Det er ikke uten grunn at flere i SGH sier «Åja, det er en Embraer, da går den sikkert ikke på tid». Men gi det et år eller to så er nok mye gjort

Last edited:
Ble via ARN på mine foreldre med nullseksnullnull flyet fredagsmorgen istedenfor, heldigvis kun de to!

Det er ikke uvanlig at Link står for langt over halvparten av IRROPSene til SAS på en dag på OSL, til tross for at de har langt mindre enn 50% av produksjonen.

Just for the record, ny dag med at Link har over halvparten av forsinkelsene på OSL. Jeg skal si fra når jeg begynner å ta feil om Link hehe:)

Just for the record, ny dag med at Link har over halvparten av forsinkelsene på OSL. Jeg skal si fra når jeg begynner å ta feil om Link hehe:)

La oss ikke overdrive problemene heller, bortsett fra AMS på 1.5 time var det mye 20-40 min forsinkelser, men endle av delvis innfløyet til ankomst. Og det var ikke akkurat som de var de eneste som hadde noen sene fly utifra OSL i dag....

SE-RSK fikk fugl i motoren etter avgang fra BGO på SK238 i dag. Med dertil retur til BGO. Ser ut som det får en følgefeil, ved at det ytterligere en rundtur BGO-OSL senere i formiddag blir kansellert

La oss ikke overdrive problemene heller, bortsett fra AMS på 1.5 time var det mye 20-40 min forsinkelser, men endle av delvis innfløyet til ankomst. Og det var ikke akkurat som de var de eneste som hadde noen sene fly utifra OSL i dag....
For et flyselskap som har hatt flere dager med 100% punktlighet på en flyplass det siste året er hver eneste forsinkelse en for mye. Jeg snakker ikke om fra passasjerenes side, de fleste bryr seg neppe om 20 min forsinkelse, men jeg har sett med egne øyne hvor store problemer selv en slik «liten» forsinkelse kan få internt. Husk at én koffert som blir stående igjen koster SAS like mye som det de sitter igjen med fra åtte ungdomssbilletter. Man blir ikke verdens mest punktlige flyselskap med å si at man overdriver med å snakke om noen få forsinkelser - og hver eneste ene forsinkelse blir analysert i systemet. Slot delays får man ikke gjort noe med, men nå på sommeren med de slottene i Europa blir det ekstra viktig å være klar på tid. Skjer ganske ofte at at SAS unngår lange slot delays fordi man er klare for push før tiden faktisk (fordi man akkurat rekker en liten lomme tidligere enn planlagt)

Du har for så vidt ret. Men dagen i går var jo i høj grad præget at dårligt vejr over det meste af vest-Europa (fra Frankrig og nordpå) med utrolig mange delay-minutter til følge.

Så det virker lidt overdrevet at bruge i går som eksempel. Link flyver vel generelt kortere legs end SAS main og er derfor mere udsat for følgevirkninger når det bliver forsinkelser da det påvirker flere afgange. Naturligvis er det ikke optimalt med forsinkelser specielt ikke når SAS vil være det mest punktlige flyselskab. Men om sommeren med dårligt vejr, mange rejsende og mange afgange kan det nok ikke helt undgås.

Du har muligvis ret i nogle af dine betragtninger, men det virker også lidt som om du har et generelt problem med SAS Link…

SE-RSI kom seg aldri veldig langt fra MXP på vei til OSL i går kveld, så returnerte kort tid etter avgang. Ser ut som maskinen fortsatt står der så er en E195 i manko

2d0416c4b9e31a289d0327829ada270e.jpg

Mangler det en A320neo? OSL-MXP er innstilt i morges.
Ja, manglet en fordi TRD-RHO i går ble ca 10 timer forsinket, kan være derfor. Usikker på hvorfor, var SE-ROR som skulle flydd den og den fløy ned til Oslo på rute i går ettermiddag. En TRD-OSL ble kansellert i dag tidlig også, så SE-ROY som tok RHO-turen i går tok med paxen på en SK6xxx flight ned til OSL nå i ettermiddag.

Ja, manglet en fordi TRD-RHO i går ble ca 10 timer forsinket, kan være derfor. Usikker på hvorfor, var SE-ROR som skulle flydd den og den fløy ned til Oslo på rute i går ettermiddag. En TRD-OSL ble kansellert i dag tidlig også, så SE-ROY som tok RHO-turen i går tok med paxen på en SK6xxx flight ned til OSL nå i ettermiddag.

På lørdag startet SE-ROR med en times slot på TRD-SMI på morgenen, så ny slot på vei hjem fra SMI til TRD. Med sein ankomst fra SMI, røyk slot på TRD-CHQ på ettermiddagen og de gikk nesten 4 timer seint ned, tipper det lå å ventet en ny slot på vei hjem til TRD og at crewet derfor røyk på arbeidstid. My tid ble på søndag ettermiddag fra CHQ til TRD for SE-ROR. Dermed manglet RHO-maskinen på søndag morgen, SE-ROY kom som posisjon opp fra OSL etter å ha flydd charter tidligere på søndag, derfor forsinka til RHO. Skal ikke ha vært noen kansellering på TRD-OSL på søndag, men derimot hadde SAS Link en kansellering på lørdag kveld - så spørs om det er disse passasjeren +++ som var med denne.

Hørte noen pax som hadde fått fly OSL-EVE-BOO-BNN-TRD pga den kansellerte lørdagsavgangen fra OSL til TRD.

På lørdag startet SE-ROR med en times slot på TRD-SMI på morgenen, så ny slot på vei hjem fra SMI til TRD. Med sein ankomst fra SMI, røyk slot på TRD-CHQ på ettermiddagen og de gikk nesten 4 timer seint ned, tipper det lå å ventet en ny slot på vei hjem til TRD og at crewet derfor røyk på arbeidstid. My tid ble på søndag ettermiddag fra CHQ til TRD for SE-ROR. Dermed manglet RHO-maskinen på søndag morgen, SE-ROY kom som posisjon opp fra OSL etter å ha flydd charter tidligere på søndag, derfor forsinka til RHO. Skal ikke ha vært noen kansellering på TRD-OSL på søndag, men derimot hadde SAS Link en kansellering på lørdag kveld - så spørs om det er disse passasjeren +++ som var med denne.

Hørte noen pax som hadde fått fly OSL-EVE-BOO-BNN-TRD pga den kansellerte lørdagsavgangen fra OSL til TRD.
Aha, takk, så ikke i farten på FR24 at den delayen på CHQ-TRD var så enorm at ikke ROR kom tilbake til Værnes ila natt til søndag i det hele tatt. Ellers er det helt tydelig at Apollo har i avtalen med SAS at deres produksjon SKAL dekkes, for hender man ser SAS gjør mye for å få det til.

Aha, takk, så ikke i farten på FR24 at den delayen på CHQ-TRD var så enorm at ikke ROR kom tilbake til Værnes ila natt til søndag i det hele tatt. Ellers er det helt tydelig at Apollo har i avtalen med SAS at deres produksjon SKAL dekkes, for hender man ser SAS gjør mye for å få det til.

Er ganske vanlig at charterproduksjon prioriteres over selskapenes egne rutefly,
charter er ikke like enkelt å sende med vanlig fly (forhåndsbestilt sete, mat, taxfree - organisering på ankomstflyplass etc.) Mens ruteflypax er enklere å bare booke om via og med andre flyselskaper. Er nesten kun i tilfeller med streik at charterfly kanselleres.

Noen som vet hva forsinkelsen på SK822 i går (14JUL) skyldtes? Ser SK821 (OSL-AMS) landet 20 min før rutetid, mens SK822 (AMS-OSL) landet over 4 timer forsinket.

Back