SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Håper du får plenty poeng, og at du er heldigere enn han fra USA som AA ombooket LHR-SVG. En liten tasteleif så booket de LHR-SKG. Han fikk sett Europa, LHR-ATH-SKG-IST-OSL-SVG

Fikk jo rimelig bra med poeng han også da. :)
 
Det gik heller ikke så godt for SK1777 i går. Måtte returnere til CPH pga. tåge på FAE. Sjov detalje. Alle fly fra Atlantic kunne godt lande.
 
Det gik heller ikke så godt for SK1777 i går. Måtte returnere til CPH pga. tåge på FAE. Sjov detalje. Alle fly fra Atlantic kunne godt lande.

Årsagen kan være at kun RWY 30 har ILS, og jeg tror ikke SAS er certificeret til RNP AR 0.1. Atlantic er certificeret til RNP AR 0.1 approach.

Ellers kan der have været afvigelser i sigtbarheden på de tidspunkter SAS og Atlantic skulle lande + Atlantic har langt større lokalkendskab.

Instrument FAE:
RWY 12: LLZ, DME and RNP AR 0.1 approved
RWY 30: ILS, LLZ, DME and RNP AR 0.1 approved
 
Noen som vet hva kanselleringer fra OSL de siste dagene skyldes? Alicante i dag tidlig, Palma i morgen..
Crew, crew og atter crew. Etter hva jeg har oversikt over har ikke en eneste SAS-kansellering operert av Scandinavia etter påsken skyldtes noe annet enn crew (utenom de greiene i april med luftrommet)
 
SAS har vel tidligere vært ute i media og ment at det er skjulte aksjoner fra pilotene?
 
Last edited:
Nye innstillinger de siste dagene. Det minner mer om mangel på crew enn noe annet, om ikke noen sitter på annen informasjon?
Kan ikke gjentas for ofte: grunnen er som regel crew. Svarte på dette litt lenger opp her, og har funnet noen få Tech-kanselleringer, så tar selvkritikk på deler av det jeg skrev sist. (Digresjon). Har vært minst en crew-relatert kansellering veldig mange dager i sommer, men den siste uka nå har situasjonen bedret seg litt. En del crew er tilbake fra ferie, og veldig snart tas produksjonen en del, så da er det mer å gå på.

I sommer har NAS manglet maskiner, mens SAS har manglet crew. Ofte gjør maskin-mangel at punktligheten går ned, fordi man må legge suboptimalt ruteprogram for en del maskiner, mens crew mangel skaper mer kanselleringer. Av den grunn har de to selskapene her til lands blitt rammet av de massive ATC-utfordringene på kontinentet i sommer på ulik måte. For Norwegian, som i mindre grad går på tid, må de ofte måttet vente fordi de da har mistet «sin plass i køen», mens SAS ofte har måttet vente på tid selv om de har vært klare på rute. Det har skjedd enkelte ganger i sommer av SAS-flyvninger har blitt kansellert fordi de har blitt stående å vente så lenge på slottid at crewet har gått ut på tid. Typisk konsekvens av å ha for få ansatte
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Hei! Noen som vet hvorfor SK4697 gikk ned i Puerto Santo i dag, og fløy videre til Gran Canaria? Nå har den returnert mot Oslo
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Hei! Noen som vet hvorfor SK4697 gikk ned i Puerto Santo i dag, og fløy videre til Gran Canaria? Nå har den returnert mot Oslo

Hadde med tekniker og eller deler til en SAS maskin som landet dagen i forveien og ikke kom seg avgårde igjen vil jeg tro.
SE-DOY landet dagen i forveien, men avgangen ble kansellert og utsatt til dagen etter. Så det er nok grunnen til at SK4697 svingte innom.
 
SK312 diverted til SVG i dag

3f6403f45eaea0d2d3ffa4b4694d616b.jpg
 
Back
Top