SK SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

"- Det drejede sig om, hvordan man skulle forstå reglerne i en ny aftale. Fra ledelsens side har man lavet indskrænkninger i vagtbyttemulighederne, og det var det, der var årsag til arbejdsnedlæggelserne, siger Henrik Bay-Clausen."

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2015/02/24/123909.htm

Arbejdet er i gang igen.

Så istedenfor å prate med ledelsen slik man gjør i normale land, så legger de ned arbeidet for å ramme 3dje part + arbeidsgiver.. Håper det kommer mer direkte ruter slik at man slipper CPH...

Bare sjekk CPH.dk.

Alle SAS-fly er minst forsinket til 12:30/13:00.
Stakkars passasjerer...

Må nok skuffe deg. Den ble kansellert før lasterne gikk til kaffe og danish:angry: øhh, fagligt møde. SKjønt det er vel en mager trøst for de som skulle reist med 981

SK944 går nok ikke på rute i dag.. Vi sitter nå fremdeles i flyet her på ORD, de får bare produsert kald luft i kabinen. Snodig å se C klasse klientellet i jakker og luer, sittende under tepper. Det er kaldt her.. Nå er vi inne til gate for 2. Gang.. Begynner å bli sulten nå!!
4 timers forsinkelse så langt, vil vel påvirke flyet fra CPH til ORD også vil jeg tro.,

Last edited:
Da er avgangen kansellert, vi inkvartert på hotell. Her har selvsagt hotellet stengt kjøkken, så ingen mat.. "SAS" personalet som delte ut vouchers lovet dyrt og hellig at mat var det ordnet med på hotellet ja... Ikke happy kunde her nei...

Da er avgangen kansellert, vi inkvartert på hotell. Her har selvsagt hotellet stengt kjøkken, så ingen mat.. "SAS" personalet som delte ut vouchers lovet dyrt og hellig at mat var det ordnet med på hotellet ja... Ikke happy kunde her nei...

Så nå er altså LN-RKP også rammet av tekniske problemer...

Dagens SK943 CPH-ORD er forøvrig kansellert.

Satt selv også i C på denne flighten. Kan heller ikke si meg imponert, men skjønner jo at kapteinen ville prøve å få fikset AC'n. Ble inkvartert på Hyatt Regency O'hare og ombooket til ORD-ARN den 25. i C. Synd man ikke fikk prøvd biz på LN-RKP, men viktigste er jo å komme seg til destinasjonen. Men må si SAS surret mye. Ble faktisk nedgradert til GO og rad 45 til Arlanda, men sa strengt ifra til personalet i Chicago at jeg ikke godtok mindre enn Biz etter å ha kastet bort et døgn pga tech. Et par tastetrykk senere og biz var i orden. Uansett unødvendig å måtte stå på for å kreve dette - skuffende av SAS....

Last edited:
SAS, SK943 cruiser fra CPH mot ORD nå, omlag 2 T og 20 min forsinket.

STD: 15.40 cet. - STA: 18.10 cst.
ATD: 18.01 cet. - ETA: 19.57 cst.

PS: Flys forøvrig av LN-RKP.

Og skulle IC mot formodning gå til CPH kan det være vanskelig å komme seg videre for de som skal det..

Kinkig situasjon!

Kim

Vist dette er en ulovelig aksjon, som noen nevner, så må det vel gå ann å kalle inn svensker og nordmenn til å fly IC fra CPH.

Vist dette er en ulovelig aksjon, som noen nevner, så må det vel gå ann å kalle inn svensker og nordmenn til å fly IC fra CPH.

Det gjøres sikkert, men det krever litt 'lead time' og det er vel heller ikke ubegrenset med folk tilgjengelig ...

Ser ut som SK907 blir 2,5 time forsinket i dag, men det gjelder også UA39. Dårlig vær på EWR?

SAS, SK904 cruiser over Sør-Norge nå mellom EWR-ARN, den ser ut til å være skikkelig sent ute! Den lettet ca 4 timer og 10 min etter skjema fra EWR i følge Flightradar.

STD: 17.55 EST. - STA: 07.40 CET.
ATD: 22.06 EST. - ETA: 11.01 CET.

REG: LN-RKM.

Dårlig vær på EWR eller tekniske problemer?

Edit: Etter en sjekk av Departures på Arlanda på FR24 så ser jeg også at samme fly skal over dammen som SK945, opprinnelig avgang: 10.15 CET, ny avgang: 13.25 CET.

Last edited:
Ser ut som SK907 blir 2,5 time forsinket i dag, men det gjelder også UA39. Dårlig vær på EWR?

Ser ut til at været er synderen ja. SK907 skal i dag flys av LN-RKO i følge FR24. Denne er på vei til OSL, men lettet 3 timer og 15 etter oppsatt tid fra New York. Lander ca 11.34 står det. :)

Deretter skal samme maskin fly som SK907 over dammen igjen, opprinnelig avgangstid er 11.00, mens ny avgang er satt til 13.50 i dag.

UA39 hadde opprinnelig tid 11.15, men denne er flyttet til 14.09 står det, så da later det til at New York har skikkelig dårlig vær.

Last edited:
Har vært på både EWR og JFK en rekke ganger men, bank i bordet, aldri ved uggene værforhold. Hvordan er brøytekapasiteten "over there". Har de handlet inn redskap fra Gjøvik? Vil en 3-4cm med snø skape kaos?

problemet er ikke alltid snøen i seg selv, men vinden som pleier å følge med. Deicingkapasiteten er også lavere og trafikkvolumet høyere.

problemet er ikke alltid snøen i seg selv, men vinden som pleier å følge med. Deicingkapasiteten er også lavere og trafikkvolumet høyere.
Je skjønner jeg nok har vært heldig med mine New York opphold. Men du MOW har jeg jo skjønt har oversikt over det meste innen luftfart. Har de tilstrekkelig med brøyteredskap jfr ala OSL(hvor trafikken stort sett går som normalt selv om resten av nordeuropa trøbler).

Nei, ærru gæærn!!! :lol:

EWR er dog ikke av de verste, og de klarer, som OSL, stort sett å holde en bane åpen. Men når det blåser som det ofte gjør, fyker det igjen så fort at den andre enden allerede er fokket til når de er kommet til enden. Og da er det 'game over' uansett hvor mye utstyr man har. 'Ekstremværet' er ofte hardere her enn i Norge, og gjerne med mer is, som tar lenger tid å fjerne både fra bane og fly.

Man har relativt mye deicingutstyr, men her har man også problemet at man ofte slipper opp for væske. Væsken er dyr og har begrenset lagringstid, og det kan være vanskelig å beregne når man trenger den. Å sitte med 'fulle tanker' over tid er uaktuelt da det er for dyrt. Trafikkvolumet er også langt større enn f.eks. på Gardermoen, og selv om man kan deice 15-20 fly i timen, sier det seg selv at det blir en uholdbar backlog. Siden man heller ikke kan holde folk ombord i mer enn 4 timer, er man 'nødt' til å brutalt kappe ned trafikkvolumet ...

Det er ganske komplekst og mange faktorer. Kostnader er selvfølgelig også en viktig faktor. Har man sne en eller to ganger i året er det ganske enkelt ikke finansielt forsvarlig å kjøpe inn mye utstyr, som ikke bare skal anskaffes, men også vedlikeholdes og ha opplæringsprogrammer. Da er det bedre å gå i dekning så lenge det står på og rydde opp etterpå. Brutalt? Ja, men desverre nødvendig.

Back