SK SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Godt den var beregnet ut av drift, men hjelper vel lite, så lenge maskinen står på ORD[emoji20]. Tipper det blir en aldri så liten forsinkelse her.

SK: Ring TG og få lånt inn en 346, som snart skal parkeres [emoji1]
 
Tar den :) Men jeg kan ihvertfall si såpass at en varmeslange ikke bør parre seg med en flymotor. ;)

Insinueres det at denne digre varmeslangen har blitt sugd inn i motoren? Det er vel temmelig spektakulært å bevitne, i så tilfelle.
 
Hvad koster en sådan motor?

Ifølge check-in er listeprisen på 35,5 mio USD. Er det virkelig sandt? Kunne tro, at 35,5 mio kroner var rigtigt, men USD??? WTF
 
Hvad koster en sådan motor?

Ifølge check-in er listeprisen på 35,5 mio USD. Er det virkelig sandt? Kunne tro, at 35,5 mio kroner var rigtigt, men USD??? WTF


Nå koster vel ofte motorene ca halvparten av hele flyets pris hvis jeg har forstått riktig?

Husker jeg rett så er også motorene leaset fra Rolls-Royce, med en power by the hour avtale, så blir de spennende og se hvor reperasjonsregningen havner?
 
Last edited:
Var det ikke litt voldsomt med en AN124 for å sende en A330 motor. Mulig dette var det billigste alternative totalt sett der og da, men flyr ikke Emirates 77F mellom CPH og ORD?
 
Var det ikke litt voldsomt med en AN124 for å sende en A330 motor. Mulig dette var det billigste alternative totalt sett der og da, men flyr ikke Emirates 77F mellom CPH og ORD?


Det kommer nok helt ann på om det var plass på det flyet. Og tviler jo egentlig på at AN124 kun har med seg motor til SK. Men det får vi nok aldri vite...
 
Nå er jo katta ute av sekken og dette ingen hemmelighet lenger:

- en varmeslange har blitt sugd inn i en motror på et SAS-fly på ORD
- skaden er så omfattende at hele motoren må byttes
- en ukrainsk transportfly fløy i går inn en ny motor til ORD fra CPH

Sikkert et heftig syn - er det ingen som har noen bilder av hendelsen her?

Media skriver jo flittig om cateringbiler som sneier borti tuppen av en vinge; dette er jo langt mer spektakulært!
 
Hvem står mon tilbage med skylden for det ? Er det ground crew , der har ikke har haft styr på håndteringen af varmeslangerne eller besætningen på flyet der har været for ivrige på gashåndtaget.
 
Mer A330-trøbbel?
SK903 fra ARN til EWR er kansellert i dag, og det er Erik Viking med ny kabin som fløy SK904 i dag.
 
Tja Qantas har jo to ganger hatt noen relativt saftige reparasjoner deriblant A380 der ene Rolls Royce motoren eksploderte. En tidligere hendelse der en 747-400 gikk utfor enden av rullebanen er dokumentert i denne slideshowen og det er rimelig imponerende hvor mye arbeid som ble lagt ned for å få flyet tilbake i luften.

SAS med motorbytte, blir lite i forhold, når dette flyet sto 6 måneder i hangaren. http://www.slideshare.net/Art37/qantas-repair

Lønner det seg virkelig med så omfattende reperasjon? må vell være med penger i å kjøpe nytt fly og selge restene som skrap/reservedeler?
 
Lønner det seg virkelig med så omfattende reperasjon? må vell være med penger i å kjøpe nytt fly og selge restene som skrap/reservedeler?

Det har vært antydet at Qantas kostet på seg så omfattende reparasjoner både når det gjalt denne ulykken med B747-400 og A380 ulykken i Singapore for å unngå å få noen hull loss på statistikken. Om det faktisk stemmer og man ikke har sett objektivt på det og vurdert kostnaden ved reparasjon vs. å ta forsikringspengene og scrappe flyet vet jeg ikke.
 
Back
Top