SK SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Fyllt feil type oksygen på ca 400 kanistere. Byttet ut medisinsk oksygen med industrielt oksygen. Derfor samtlige IC-flights ble kansellert, og mange short-haul flighter flyr rundt på 24-25000 fot. Sier ryktene.....

Wow! Det er i tilfelle en skikkelig blemme!
 
Fyllt feil type oksygen på ca 400 kanistere. Byttet ut medisinsk oksygen med industrielt oksygen. Derfor samtlige IC-flights ble kansellert, og mange short-haul flighter flyr rundt på 24-25000 fot. Sier ryktene.....
Det høres umiddelbart rart ut. Kanistere i cabin inneholder jo ikke oxygen, men er kjemiske oxygen generatorer: https://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_oxygen_generator
Men om det har skjedd en feil i produksjonen av disse er jo det ille.... I tillegg er det ikke en enkel sak å skaffe nye, og de er også no-go som flyfrakt, både i passasjer- og fraktfly.

Det kan selvfølgelig være "vanlige" oksygenflasker det er snakk om. Disse supplerer jo cockpit samt de bærbare flaskene i cabin. I så fall har nok gassleverandører plutselig fått det veldig travelt med å skifte ut innholdet i disse...
Feil ved oxygensystemer i cockpit og manglende minimum av bærbare flasker i cabin er jo definitivt no-go, uansett flyhøyde.
 
Last edited:
Det høres umiddelbart rart ut. Kanistere i cabin inneholder jo ikke oxygen, men er kjemiske oxygen generatorer: https://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_oxygen_generator
Men om det har skjedd en feil i produksjonen av disse er jo det ille.... I tillegg er det ikke en enkel sak å skaffe nye, og de er også no-go som flyfrakt, både i passasjer- og fraktfly.

Det kan selvfølgelig være "vanlige" oksygenflasker det er snakk om. Disse supplerer jo cockpit samt de bærbare flaskene i cabin. I så fall har nok gassleverandører plutselig fått det veldig travelt med å skifte ut innholdet i disse...
Feil ved oxygensystemer i cockpit og manglende minimum av bærbare flasker i cabin er jo definitivt no-go, uansett flyhøyde.

Det er snakk om de portable flaskene i kabinen i dette tilfellet.
 
Det høres umiddelbart rart ut. Kanistere i cabin inneholder jo ikke oxygen, men er kjemiske oxygen generatorer: https://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_oxygen_generator
Men om det har skjedd en feil i produksjonen av disse er jo det ille.... I tillegg er det ikke en enkel sak å skaffe nye, og de er også no-go som flyfrakt, både i passasjer- og fraktfly.

Det kan selvfølgelig være "vanlige" oksygenflasker det er snakk om. Disse supplerer jo cockpit samt de bærbare flaskene i cabin. I så fall har nok gassleverandører plutselig fått det veldig travelt med å skifte ut innholdet i disse...
Feil ved oxygensystemer i cockpit og manglende minimum av bærbare flasker i cabin er jo definitivt no-go, uansett flyhøyde.

Siste flightene jeg har reist med går i behagelig høyde , nå siste i morges fra SVG over fjellet til OSL. Det ble rikelig anledning til å studere geografien på nært hold.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

SAS har kuttet den sene kveldsavgangen Newark-København i vinterprogrammet frem til 31. januar. Setter en femmer på at den forblir lukket frem til minst oppstart av sommerprogrammet.

I og med at dette var en A321LR og Toronto også lukker til vinteren, hva skjer med A321LR flåten i vinter?
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

901/902 har vært sommerrute i mange år. Blir sikkert BOS/IAD og kanskje litt ARN-EWR/ORD.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Ser nok ut til at OSL-EWR blir A321LR rute til vinteren, har fått endring januar og en kjapp sjekk viser at det ligger i november og desember også. CPH og ARN-EWR ser ut til å beholde A330 samme tidsrom.

Da blir det en kraftig nedjustering for Oslo sin del, både på pax og frakt. Må bli noe parkering av A330 i vinter formodentlig, IAD og BOS går også med A321.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Toronto- og den sene EWR-maskinen må jo sysselsettes. Og vinteren er tid for heavysjekker.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Da blir det en kraftig nedjustering for Oslo sin del, både på pax og frakt. Må bli noe parkering av A330 i vinter formodentlig, IAD og BOS går også med A321.

Så da blir det Norse som flyr mye av laksen da, eller...?:8:

Espen
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Veldig rart at de ikke setter A321LR på ARN-EWR.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Ser nok ut til at OSL-EWR blir A321LR rute til vinteren, har fått endring januar og en kjapp sjekk viser at det ligger i november og desember også. CPH og ARN-EWR ser ut til å beholde A330 samme tidsrom.

Da blir det en kraftig nedjustering for Oslo sin del, både på pax og frakt. Må bli noe parkering av A330 i vinter formodentlig, IAD og BOS går også med A321.

Når starter vinterprogrammet? Fikk ombooking fra SK908 18.10 for en snau måned siden, så er vel kanskje relatert?
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Når starter vinterprogrammet? Fikk ombooking fra SK908 18.10 for en snau måned siden, så er vel kanskje relatert?

Alltid siste helgen i oktober til siste helgen i mars.

Men oktober er en laber måned, så lett å ta grep der det trengs.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

SAS stopper ruten til Tokyo!

Ruten holdes stengt frem til 26. mars 2023 og de ca 6000 berørte reisende overføres til andre Star-Alliance-selskaper. Det er de strenge japanske innreise restriksjonene og stengt flykorridor over Sibir som er årsak til dette.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14959
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)


Men hvis man ikke tjener penger så må de finne på en unnskyldning. Da blir det fort ikke lenger eksisterende reiserestriksjoner og because reasons som begrunnelse for kanselleringer ;)

Selv om Japan nå åpner, så er man jo samtidig på vei inn i lavsesesongen, men venter en tøff vinter og man må fly en fordyrende omvei.

Jeg har ikke sett regnestykket, kjenner til tallenne eller kan spå fremtiden, men er ikke veldig overrasket over at man ennå ikke restarter Japan
 
Re: Operativ status SAS og endringer post-Korona

Det går ikke på skinner på longhaul om dagen. 3 av de siste 6 avgangene har SK907 OSL-EWR blitt innstilt, det må være noe trøbbel med den lille A321LR flåten som synes å være strukket bra om dagen.
ARN-EWR ser ut til å ha fått en del A321 nå også og har dermed fått innstilt dagens og 3 av siste 5 dagene der. Var det ikke så genialt å ha en liten sub-flåte uten reserver likevel??

I tillegg er det litt A350 trøbbel på toppen også, Chicago ble innstilt på fredag og noe ble løst med ombooking til nettopp SK907 som hadde en erstatningsmaskin i form av en A330. I går ble Chicago innstilt igjen.

Riktignok lave fyllingsgrader i denne absolutte lavsesongen, men det må vel kost litt likevel å få disse kanselleringene som oppstår samme dag.
 
Re: Operativ status SAS og endringer post-Korona

SK907 kansellert i morgen også, de to A321LR som fungerer prioriteres til Boston og Washington, skralt for OSL om dagen.
Det er knappe 1 år gamle SE-DMS som står om dagen.
 
Back
Top