SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Det som slår meg i akkurat denne sammenhengen; har nå SAS kapasitet til å håndtere ombookinger til så mange passasjerer (2 x 254 x 80%) på en slik kort tid?

Det har de. Sitter en egen gruppe på OSL, ARN og CPH som driver med ombooking ved kansellering, forsinkelser og mistede forbindelser.
Det går relativt kjapt å booke om nå for tiden og skrive om billettene, da det har skjedd mye på den teknologiske fronten.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Det var nettopp det jeg også tenkte også:D.

Så betyr det at det praktiskt talt ikke er mulig å booke om så mange pax etter kl 11? Det synes jeg høres veldig rart ut.. Betyr det også at de har samme utfordringen på returen da SK908 er en av de aller siste avgangene til Europa? Og er dette gjeldene for flertallet av SAS avgangene til USA?

Se hva jeg skriver over. Tilbudet blir dårligere jo lenger utover dagen man kommer. Dette er kun basic logistikk. Østgående har man vel litt mer å 'leke med'. Problemet der er ofte å få passasjerene videre innen Europa, men SAS løser innimellom dette med å sende en ekstramaskin til f.eks. Heathrow for å hente dem hvis det er mange nok.


Jeg har for øvrig selv opplevd kansellerte avganger med Swiss og SAS hjem til Europa fra USA og begge gangene ble jeg satt opp på tilsvarende avgang neste kveld. I det ene tilfellet ble venneparet vi ble kjente med booket om til avgangen 48 timer senere da avgangen 24 timer senere ble overbooket.

Kansellering er noe helt annet enn en forsinkelse. Ved en forsinkelse er det lite å vinne ved å booke om til neste dag hvis maskinen til slutt kommer seg avgårde samme dag.
 
Last edited:
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Se hva jeg skriver over. Tilbudet blir dårligere jo lenger utover dagen man kommer. Dette er kun basic logistikk. Østgående har man vel litt mer å 'leke med'. Problemet der er ofte å få passasjerene videre innen Europa, men SAS løser innimellom dette med å sende en ekstramaskin til f.eks. Heathrow for å hente dem hvis det er mange nok.

Jeg forstår selvsagt de logistiske utfordringene bak dette, men jeg synes det bare står litt i kontrast til hva som ble sagt i forbindelse med flyselskapet til «han fete, griske, hvite og grådige grinebiteren» som han så flott refereres til da de opplevde problemer med sine flyvninger på samme kontinent.

Nå snakker jeg for øvrig ikke om hvordan pax ble informert, evt mangel på informasjon og tilbud om overnatting men hvor lett jeg oppfattet det var å sende pax med andre selskap slik at de kom hjem nogen lunde i tide. I tillegg var SAS raskt ute å reklamerte at en slik situasjon ikke kunne oppstå med de pga at de var en del av en allianse.

Slik som jeg oppfatter det nå så synes jeg forskjellen på å fly med et selskap i en allianse og et selskap utenfor en allianse ikke er så stor som noen skal ha det til forutsatt at man får tilbud om overnatting og du ikke har connections videre booket separat. Jeg er selv EBG og dette er problemstillinger som er interessant for meg, spesielt ifm jobbreiser.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Jeg forstår selvsagt de logistiske utfordringene bak dette, men jeg synes det bare står litt i kontrast til hva som ble sagt i forbindelse med flyselskapet til «han fete, griske, hvite og grådige grinebiteren» som han så flott refereres til da de opplevde problemer med sine flyvninger på samme kontinent.

'Hva som blir sagt' blir ikke alltid sagt av noen med kunnskap .... Det blir ikke riktig selv om man skriker det høyt syvogtredve ganger ...

Slik som jeg oppfatter det nå så synes jeg forskjellen på å fly med et selskap i en allianse og et selskap utenfor en allianse ikke er så stor som noen skal ha det til forutsatt at man får tilbud om overnatting og du ikke har connections videre booket separat. Jeg er selv EBG og dette er problemstillinger som er interessant for meg, spesielt ifm jobbreiser.

Du vil nok merke det når du trenger det ...
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

'Hva som blir sagt' blir ikke alltid sagt av noen med kunnskap .... Det blir ikke riktig selv om man skriker det høyt syvogtredve ganger ...



Du vil nok merke det når du trenger det ...
Helt Enig

Hilsen Ole
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Så betyr det at det praktiskt talt ikke er mulig å booke om så mange pax etter kl 11? Det synes jeg høres veldig rart ut.. Betyr det også at de har samme utfordringen på returen da SK908 er en av de aller siste avgangene til Europa? Og er dette gjeldene for flertallet av SAS avgangene til USA?

Jeg forstår selvsagt de logistiske utfordringene bak dette, men jeg synes det bare står litt i kontrast til hva som ble sagt i forbindelse med flyselskapet til «han fete, griske, hvite og grådige grinebiteren» som han så flott refereres til da de opplevde problemer med sine flyvninger på samme kontinent.

Det er jo en vesentlig forskjell å booke om når man på forhånd vet at det blir en stor forsinkelse eller kansellering før folk sjekker inn enn etter at pax sitter i flyet eller står i gaten. Jeg vil tro det er en smule mer logistikk som skal på plass ifht. pax og bags og papirer for å rulle tilbake og over på andre avganger.

Så vidt jeg husker gikk noe av hylekoret ut på at man kanskje burde booket om folk når man på forhånd vet at det er ekstreme forsinkelser på flyet.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Denne tråden har ikke blitt oppdatert på lenge ser jeg... Har vi kanskje ikke en dedikert gruppe her inne som overvåker SAS IC ;)?

SK 908 er 3,5 timer forsinket inn til OSL i dag som også vil påvirke returen.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

En time sen ut fra OSL henter de fort inn på turen over dammen.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Forsinkelse da de ikke fikk ta av pga lyn og torden over newark i går.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Dårlig vær på Østkysten ga mange problemer i går ...
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Det er jo en vesentlig forskjell å booke om når man på forhånd vet at det blir en stor forsinkelse eller kansellering før folk sjekker inn enn etter at pax sitter i flyet eller står i gaten. Jeg vil tro det er en smule mer logistikk som skal på plass ifht. pax og bags og papirer for å rulle tilbake og over på andre avganger.

Har du hørt om sånn derre datamaskin? Det skal være lynkjapt i forhold til penn og papir.



Vidar
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Har du hørt om sånn derre datamaskin? Det skal være lynkjapt i forhold til penn og papir.

Du har tydeligvis aldri jobbet med IRR, slik som du uttaler deg ...
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Ser at SK sine avganger fra EWR til ARN, OSL og CPH i dag alle er forsinket med et par timer. Dårlig vær i USA?
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

UA også og de rapporter sen 38 grunnet "severe weather" .
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Ser at SK sine avganger fra EWR til ARN, OSL og CPH i dag alle er forsinket med et par timer. Dårlig vær i USA?


910 brukte nesten lengre taxetid enn flytid, bare nesten
atd1753------vente-----vente tok av 2115:crowded

Ps. no blame til SK om det kunne tolkes slikt..
 
Last edited:
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

UA melder ATC problemer i dag igjen... Neida, første snøfallet har ikke kommet..:p
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

910 brukte nesten lengre taxetid enn flytid, bare nesten
atd1753------vente-----vente tok av 2115:crowded

Delays grundet meget kraftig torden på den amerikanske østkyst...Det kan du nok ikke lige blaime de selskaber som blev forsinket for
Hilsen Ole
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Det er en del forsinkelser i dag også, det er 'groundstops' rundt Texas, NYC og Washington, men det er ventet å bedre seg utover ettermiddagen.
Langrutene fra Europa får stort sett prioritet, men det blir mange som ikke vil finne noen connectionflight ..

http://flightaware.com/miserymap/
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Ser at SK sine avganger fra EWR til ARN, OSL og CPH i dag alle er forsinket med et par timer. Dårlig vær i USA?

Ja, satt på EWR 15/7 og det var et bra skue på utsiden med tidvis relativt god bølgehøyde på Tarmac og mye lyn over alt.
 
Back
Top