Ser den nå er på vei inn til OSL som SK908.
Skal den og ut igjen som 907, eller har de fått tilbake en frisk A330?
Den skal fly SK907 i dag også.
Ser den nå er på vei inn til OSL som SK908.
Skal den og ut igjen som 907, eller har de fått tilbake en frisk A330?
Den skal fly SK907 i dag også.
Et kraftigt vindstød tog fat i en mobiltrappe, der stod på lufthavnens forplads ved siden af SAS-flyet og kastede den ind mod flyets ene motor. Selve motoren og flyets vinge tog ikke skade. Men trappen lavede en bule på motorens skjold, som gjorde, at skjoldet skulle skiftes.
Takk, ser nå at det er LN-RKM som står skadet på EWR med bulk i motoren
http://www.check-in.dk/trappe-beskadiger-sas-langdistancefly/
Litt rart de måtte hente det hjemmefra og ikke det var mulig og få tak i denne delen i USA? Det er jo ofte fløyet rundt med motorer hvor fargene ikke matcher. Men det er også tydeligvis litt slakk i vinterprogrammet siden dette tydeligvis ikke skapte så store problemer
Må man virkelig kansellere en flygning med 250pax pga litt skadet blekk? Skjønner at flyet må inspireres grundig og det da blir forsinkelse, men flyet må da være flydyktig med bulk i et motordeksel?
Litt kjedelig hvis skaden gjør at det løsner underveis, flyet må diverte, for ikke snakke om media oppslaget som da dukker opp hvis et flyselskap tok av med en skade de kjente til. Det kan fort bli en PR-messig katastrofe
Man følger hva manualene sier. Hvis boken sier no-go, så er det no-go. Ferdig snakket.
Ikke uenig i det, men det er vel akkurat det inspeksjonen skal sjekke og kontrollere blant annet.
Så det er manualer som beskriver hva som kan flys med av feil, og hva som ikke kan flys med?! Det gir jo mening, selv om blekkskade på skrog vs motordeksel feks er to ytterpunkter.
Skjønner det er lite rom for praktiskeløsninger, og kanskje likegreit da dårlige vurderinger kunne satt flyet i fare!
Så det er manualer som beskriver hva som kan flys med av feil, og hva som ikke kan flys med?! Det gir jo mening, selv om blekkskade på skrog vs motordeksel feks er to ytterpunkter.
I tillegg vil AMM (Aircraft Maintenance Manual) kunne gi deg limits for hva du kan og ikke kan fly med, f.eks. når det gjelder lekkasjer (fuel, olje, etc) og i tillegg hvor ofte et avvik må inspiseres eventuelt hvor lenge du kan fly med det.
Det samme kan sies om SRM (Structural Repair Manual). Den gir deg rimelig klare retningslinjer når det gjelder strukturskader, hva du kan fly med (Acceptable damage) og hvor lenge du kan fly med det før "final repair" og hvor ofte vedkommende skade eventuelt må re-inspiseres. SRM vil også gi retningslinjer for hvordan en skade skal repareres.
Vedrørende MEL, den henger sammen med CDL (Configuration Deviation List) som hva du kan fly med av "manglende deler" som fairings, seals, etc. Den gir også informasjon til crew og flight planning om eventuelle penalties på fuelforbruk og performance.
Bemærkede, at RKS færget ned fra ARN til CPH i går og har fløjet en retur til NRT. I dag er den så sendt retur til ARN.
Er det mon første gang SAS bruger en 330 på Tokyo?
Med ord rett i retur fra ORD. Jeg landet med den kl. 13.05SK907 er på vei nå... 3 timer forsinket.
SK909 har enda ikke tatt av, der ser det også ut som LN-RKP er satt inn.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.