SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Alle ble bedt om å dra til skranken for å få hotell og bookes om til i morgen.

Attachments

• Screenshot_2015-12-19-23-28-06.jpg
    Screenshot_2015-12-19-23-28-06.jpg
    68.9 KB · Views: 2,258
merkelig.... den gikk nå til slutt, om enn vel sent avgårde

Flyet gikk tomt til Chicago.

SAS fløj med tomt fly til Chicago
Rutenummer SK943 fra København til Chicago blev lørdag aften aflyst. SAS sendte passagererne på hotel, men tre og en halv time efter planlagt afgang, fløj flyet tomt til Chicago.

http://www.check-in.dk/sas-floej-med-tomt-fly-til-chicago#.VnjVmuy5SnM

Synes det er merkelig og en smule kritikkverdig, men de har vel sine (gode) grunner...

Last edited:
Flyet gikk tomt til Chicago.

Ja, det virker meget mærkeligt! Måske kan en forumist med indsigt i crewdisponering og hviletidsbestemmelser uddybe??
Ved nærmere eftertanke: Kan det være et spørgsmål om forsikring? Noget med, at en crew, som har
overskredet deres timer godt må flyve positioning flights, men ikke med revenue pax??
Det er stadig lidt mærkeligt, synes jeg; hvorfor var der ikke en stand-by crew i CPH?

Last edited:
Om jeg husker korrekt, så flyves SK943 af norsk cabin crew. Flyet var LNRKP..
Om det er hele crew, ved jeg ikke, men jeg vil også tro at SAS er ret presset , rent crew
mæssig, således at et fuldt A340 crew ikke er på plads...
Nå det er spekulation, ikke andet
Hilsen Ole

Ja, det virker meget mærkeligt! Måske kan en forumist med indsigt i crewdisponering og hviletidsbestemmelser uddybe??
Ved nærmere eftertanke: Kan det være et spørgsmål om forsikring? Noget med, at en crew, som har
overskredet deres timer godt må flyve positioning flights, men ikke med revenue pax??
Det er stadig lidt mærkeligt, synes jeg; hvorfor var der ikke en stand-by crew i CPH?

Standbycrew til en hel maskin , neppe

hadde man vist at det ble fixet på 3,5 time så hadde nok ikke pax blitt sendt til hotell. Hadde man bedt pax komme tilbake fra hotell, hadde de nok måttet venter 3,5 time til, da hadde crew gått ut på tid...

Dette er den chilenske LAN-maskinen som nå heter LN-RKP, og meg bekjent flyr ikke danskene denne. Som et ledd i den nye effektivitets-filosofien som råder i SAS, skal crew produsere mer per arbeids-blokk. Før en slik SK 943 CPH-ORD, produserer cabincrewet normalt 2 dager på short-haul opptil 20 timer(totalt) før denne flighten. Det er derfor lite rom for forsinkelser før tjenestetiden overskrides i forhold til avtaler som gjelder for luftfart. Nytt crew måtte i så fall flys ned fra Oslo-basen og det ville forsinke returflighten ytterligere. Løsningen ble nok vurdert for å være den mest hensiktsmessige for SAS.

Nå kjenner jeg ikke denne saken i detalj. Men reglene er ganske klare.
Man kan fly nesten "uendelig" som passiv crew. Om det har skjedd her vet jeg ikke.
Derimot så er avgiftene man betaler på en tom flight lik null, kontra med pax. Kan ha värt en god ide å fly maskinen tom for å slippe å kansellere returen.
Når crew skal på hotell pga en forsinkelse er reglene minimum 4 timer i sengen/på rommet, tiden regnes fra innsjekk på rom til utsjekk fra rom. I tillegg til dette kommer tiden til/fra flyplass etc. Så tiden blir for rundt 6 timer når en slik avgjörelse taes.
Dansk crew kan fint fly denne maskinen det her snakkes om, men det er endel vilkår som legges til grunn.

SK910 er i dag aflyst og LN-RKM er på en færgeflyvning(sk9136) fra Osl til Cph. Nogen som ved hvorfor?

Ser ut som SFO og IAD er kansellert imorgen?

Har kolleger som skal hjem og begge fikk nettopp SMS. Selv flyr jeg heldigvis (bank i bordet) AA.

Ser ut som SFO og IAD er kansellert imorgen?

Har kolleger som skal hjem og begge fikk nettopp SMS. Selv flyr jeg heldigvis (bank i bordet) AA.

Jeg tror det skyldes at oy-kbd, Ln-rkg har tech og oy-kbi er i Zürich til ombygning samt eksisterende forsinkelser på IC-nettet hos sas

I tillegg så har SAS også en A330 ute.
LN-RKH er i øyeblikket på vei sørover som SK9135. Den skal sikkert til Malta på C-sjekk.

Fått følgende fra SAS i dag, så i dag er det Shanghai sin tur med kansellering

Dear customer
Please note the following cancellations below.
We apologize for the inconvenience this may cause you.
Kind regards
SAS Cargo A/S

Flight no: SK997
Origin: CPH
Destination: PVG
Cancelled from: 11 JAN 2016
Cancelled to: 11 JAN 2016
Comment: Cancelled due to technical reasons

Uff, dette er ikke bra for SAS. Mange kanselleringer nå, så vi får håpe de får flyttet folk over på andre airlines uten for mye hassle.

SAS og Peking rute

Er der nogen der ved hvorfor Sas holder pause for Beijing(PEK) i øjeblikket? Den er tilbage fra næste uge, men har de seneste mange dage været aflyst?

Re: SAS og Peking rute

Det er kinesisk nyttårsfeiring (8 feb) om dagen, som er viktige helligdager for kineserne.

Mulig at det er grunnen, men er ikke sikker.

Back