SAS Convair 440

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Appropo CV440 , hva skjedde/skjer med Convair'n som kom til Danmark og Billund fra Bolivia?
Sist jeg så den i Billund var den rimelig demontert.

takk-takk-takk!
Jeg gleder meg til å se hva dere klarer å grave opp. Nå sitter jeg å forsker meg frem til historien til de 20 maskinene. Ser ut til at én står på museet i SVG, én stpr - nyrestaurert og fin - på et flymuseum i Malaga, og et par av de gamle traverne er fremdeles i drift. Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon)

Betyr dette at du ikke var klar over at -KLK er tatt godt vare på i museet på Sola?
Jeg får ta deg med på omvisning i -KLK i detalj neste gang du er på "tråkka" rundt Sola.
Sist lørdag hadde jeg rengjøring av kjerra utvendig. Lå oppe på vingene og vasket og polerte. Det gjør godt med litt møkka-arbeid for sjelen.
Neste jobb er polering av motorcowlinger og selve flykroppen.

takk-takk-takk!
Jeg gleder meg til å se hva dere klarer å grave opp. Nå sitter jeg å forsker meg frem til historien til de 20 maskinene. Ser ut til at én står på museet i SVG, én stpr - nyrestaurert og fin - på et flymuseum i Malaga, og et par av de gamle traverne er fremdeles i drift. Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon)

En av gutta i Tananger har en rekke digitale nærbilder av gamle "Mappen" (-MAP) tatt på Gardermoen for et par år siden. Norfly folket kalte LN-MAP for "Mappen" til orientering. De gjorde vi andre og .
Jeg skal sørge for at du får dem oversendt.

Jeg ser at SAS opprinnelig bestilte 12 maskiner og tok 11 opsjoner i 1955. Året etter omgjorde man alle 11 opsjonene til faste bestillinger, men på et tidspunkt kansellerte man de tre siste (c/n 449, 450 og 463) som gikk til henholdsvis Ansett (de to første) og Mowhawk i stedet. Noen som vet hvorfor og/eller når disse tre siste ble avbestilt?

Det er utgitt 2 bøker om the Convairliners.

Den første kom i 1979 og er utgitt av Gary L.Killon . den heter Convairliners 240 to 580. Her finnes mye interessant stoff om historien som førte til en av tidenes mest suksessfulle fly i denne klassen.

Den andre kom i 1998 og er en oppdatert og mer detaljert versjon.
Den kom ut på Air-Britain Publications og heter kort og godt the Convairliners.

Begge bøkene er må ha for tidligere CV-eiere.:)

Den første boken kan vel nå være vanskelig å få ta i , dog så jeg denne tilsalgs for 3-4 år siden hos bokhandler'n i hobbysjappa ved Schipol.

Den andre boken som er et 2 kilo's verk kan sikkert fåes hos Air-Britain enda.

Her finner man historien for alle Convairliners opp til slutten av 1997.
Inklusive vår maskin på museet på Sola , LN-KLK tidligere SE-BSR eller -BSRæva som en del tidligere SAS "mekker" kalte maskinen den gang den gikk i SK tjeneste.
Det var tydeligvis mer skruing på denne maskinen enn de andre CV'ene i SK tjeneste etter uttrykket og ryktet å dømme.:rolleyes:

De tre siste CV'ene ble avbestillt samme året de skulle leveres i og med at Caravellen var planlagt å ta over flere CV'ruter enn først antatt.

Last edited:
Air-Britain-boken har jeg, samt "The CV440 Saga" som kom fra Danmark før helgen!
Er det noen som vet hvor lang tid et tok å reparere LN-KLE etter møtet med "dom svenska skogarna"? og hvor arbeidet ble gjort? CV440-vedlikeholdet ble gjort på FBU, men kunne man fly kjærre over til Norge i den standen den var etter uhellet?

Her finner man historien for alle Convairliners opp til slutten av 1997.
Inklusive vår maskin på museet på Sola , LN-KLK tidligere SE-BSR eller -BSRæva som en del tidligere SAS "mekker" kalte maskinen den gang den gikk i SK tjeneste.
Det var tydeligvis mer skruing på denne maskinen enn de andre CV'ene i SK tjeneste etter uttrykket og ryktet å dømme.:rolleyes:

Se også mine sort/hvite bilder, med SE-BSR tatt på Bromma

Hentet fra programmet 'Bromma Flygplats 50 år':
LN-KLK-Bromma50aar-800.jpg

.. dette var tider OJB ...

Hei,

Det står også en Metropolitan på museum i Helsinki:

Eders
Knut Erik

Attachments

• 0ConvaOH-LRBRDSC0581.jpg
    0ConvaOH-LRBRDSC0581.jpg
    94.6 KB · Views: 321
  • 0ConvaOH-LRBRDSC0579.jpg
    0ConvaOH-LRBRDSC0579.jpg
    64.5 KB · Views: 317
  • 0ConvaOH-LRBRDSC0570.jpg
    0ConvaOH-LRBRDSC0570.jpg
    77.6 KB · Views: 313
  • 0ConvaOH-LRBRDSC0516.jpg
    0ConvaOH-LRBRDSC0516.jpg
    77.2 KB · Views: 309
Hentet fra programmet 'Bromma Flygplats 50 år':
LN-KLK-Bromma50aar-800.jpg

.. dette var tider OJB ...

Definitivt var det det. Ser undertegnede står i cockpitvindu og klistrer på SAS stickers og skipper Hans Arnegard nede til høyre i bildet.

Mange av SAS' gamle Convair 440'er som ble solgt til Linjeflyg, endte opp hos Combs Airways i USA som fraktere. Er det noen som vet om de ble konvertert til fraktere av LIN i Sverige før levering, eller om Combs fikk gjort konverteringen i USA?

Mange av SAS' gamle Convair 440'er som ble solgt til Linjeflyg, endte opp hos Combs Airways i USA som fraktere. Er det noen som vet om de ble konvertert til fraktere av LIN i Sverige før levering, eller om Combs fikk gjort konverteringen i USA?

Christian,
Ingen av Linjeflyg maskinene ble convertert i Sverige.
Alle ble sendt slik de var til statene.
Jeg var i telefon kontakt med hr. Combs himself ved flere anledninger i perioden før vi kjøpte LN-KLK i 1979-80 med tanke på å kjøpe en av disse 440'ene , men det ble Bjarne Viking til slutt likevel.
Prisen for fergeflyging tilbake til Norge ble for dyr.
Han hadde flere av maskinene han ønsket å selge videre på det tidspunkt.
Frakt maskinene til Combs hadde i utgangspunktet kun fjernet setene.

Som OJB säger så byggdes ingen om till freighter före leverans. Några bilder på CV340/440 c/n 196 (ex SE-CCL) N96CF och CV440 c/n 362 (ex SE-BST) N362CF så ser du en del skillnader.

N96CF fotograferad av mig på BMA 14 okt. 1978 och N362CF 8 aug. 1978
N96CF/N362CF Combs Freightair av John Wegg i DEN i juli 1979

Attachments

• N96CF.jpg
    N96CF.jpg
    141.3 KB · Views: 243
  • N96CF Combs.jpg
    N96CF Combs.jpg
    136.2 KB · Views: 48
  • N362CF.jpg
    N362CF.jpg
    162.6 KB · Views: 44
  • N362CF Combs.jpg
    N362CF Combs.jpg
    137 KB · Views: 48
Heisann.
Bare et bilde av en svenske i Congo, tror det er SE-CRL.

Stämmer , det är SE-CRL som vitmålades på Bromma 21 juli 1960 och bilden tog jag på Bromma 23 juli före start till Congo.

Attachments

• SE-CRL.jpg
    SE-CRL.jpg
    161.3 KB · Views: 31
Heisann Ruben.

Jo, går en del bedre nå, så håper vi snakkes om ikke så alt for lenge.

Rolf, takk for bekreftelsen av registreringen.

Fant et bilde til, Værnes 1965.

CV340MetropolitanOY-KPAVrnea1965.jpg

Mvh Per Einar

Back