takk-takk-takk!
Jeg gleder meg til å se hva dere klarer å grave opp. Nå sitter jeg å forsker meg frem til historien til de 20 maskinene. Ser ut til at én står på museet i SVG, én stpr - nyrestaurert og fin - på et flymuseum i Malaga, og et par av de gamle traverne er fremdeles i drift. Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon)
takk-takk-takk!
Jeg gleder meg til å se hva dere klarer å grave opp. Nå sitter jeg å forsker meg frem til historien til de 20 maskinene. Ser ut til at én står på museet i SVG, én stpr - nyrestaurert og fin - på et flymuseum i Malaga, og et par av de gamle traverne er fremdeles i drift. Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon)
Jeg ser at SAS opprinnelig bestilte 12 maskiner og tok 11 opsjoner i 1955. Året etter omgjorde man alle 11 opsjonene til faste bestillinger, men på et tidspunkt kansellerte man de tre siste (c/n 449, 450 og 463) som gikk til henholdsvis Ansett (de to første) og Mowhawk i stedet. Noen som vet hvorfor og/eller når disse tre siste ble avbestilt?
Her finner man historien for alle Convairliners opp til slutten av 1997.
Inklusive vår maskin på museet på Sola , LN-KLK tidligere SE-BSR eller -BSRæva som en del tidligere SAS "mekker" kalte maskinen den gang den gikk i SK tjeneste.
Det var tydeligvis mer skruing på denne maskinen enn de andre CV'ene i SK tjeneste etter uttrykket og ryktet å dømme.![]()
Hentet fra programmet 'Bromma Flygplats 50 år':
![]()
.. dette var tider OJB ...
Mange av SAS' gamle Convair 440'er som ble solgt til Linjeflyg, endte opp hos Combs Airways i USA som fraktere. Er det noen som vet om de ble konvertert til fraktere av LIN i Sverige før levering, eller om Combs fikk gjort konverteringen i USA?
Heisann.
Bare et bilde av en svenske i Congo, tror det er SE-CRL.
Mvh Per Einar.
Heisann.
(...)
Mvh Per Einar.
Heisann.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.