Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
takk-takk-takk!
Jeg gleder meg til å se hva dere klarer å grave opp. Nå sitter jeg å forsker meg frem til historien til de 20 maskinene. Ser ut til at én står på museet i SVG, én stpr - nyrestaurert og fin - på et flymuseum i Malaga, og et par av de gamle traverne er fremdeles i drift. Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon)
takk-takk-takk!
Jeg gleder meg til å se hva dere klarer å grave opp. Nå sitter jeg å forsker meg frem til historien til de 20 maskinene. Ser ut til at én står på museet i SVG, én stpr - nyrestaurert og fin - på et flymuseum i Malaga, og et par av de gamle traverne er fremdeles i drift. Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon)
Jeg ser at SAS opprinnelig bestilte 12 maskiner og tok 11 opsjoner i 1955. Året etter omgjorde man alle 11 opsjonene til faste bestillinger, men på et tidspunkt kansellerte man de tre siste (c/n 449, 450 og 463) som gikk til henholdsvis Ansett (de to første) og Mowhawk i stedet. Noen som vet hvorfor og/eller når disse tre siste ble avbestilt?
Her finner man historien for alle Convairliners opp til slutten av 1997.
Inklusive vår maskin på museet på Sola , LN-KLK tidligere SE-BSR eller -BSRæva som en del tidligere SAS "mekker" kalte maskinen den gang den gikk i SK tjeneste.
Det var tydeligvis mer skruing på denne maskinen enn de andre CV'ene i SK tjeneste etter uttrykket og ryktet å dømme.![]()
Hentet fra programmet 'Bromma Flygplats 50 år':
![]()
.. dette var tider OJB ...
Mange av SAS' gamle Convair 440'er som ble solgt til Linjeflyg, endte opp hos Combs Airways i USA som fraktere. Er det noen som vet om de ble konvertert til fraktere av LIN i Sverige før levering, eller om Combs fikk gjort konverteringen i USA?
Heisann.
Bare et bilde av en svenske i Congo, tror det er SE-CRL.
Mvh Per Einar.
Heisann.
Bare et bilde av en svenske i Congo, tror det er SE-CRL.
(...)
Mvh Per Einar.
Heisann.
Bare et bilde av en svenske i Congo, tror det er SE-CRL.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.