Falcon
ÜberScanFlyer
Nej, ingen Convair 440 kom "litt lavt" vid Bromma. Men vid Arlanda! Jag var supervisor vid Stockholm ACC på Arlanda då det hände. Efter airwork norr Arlanda gjordes approach till bana 19. Plötsligt rapporterade flyet "hit ground, pulling up". Efter over-shoot gjordes left hand visual circuit till bara 26. Efter landning skummade flygplatsbrandkåren kärran. Enligt brandförmannen sa föraren, då han kommit ned för trappan och sett hur kärran såg ut "Går den att laga?". Dagen efter var jag till SAS-hangaren och tittade. Båda vingarnas framkanter visade kraftiga spår av kontakt med träd, och i höger vinge, ganska långt inne, satt en ganska grov bit av en trädstam, dock ej någon stubbe. Snacka om änglavakt!
Då flygplanet kontrollerades omedelbart efter landningen konstaterades att höjdmätaren stod inställd på 1013,2 - det var långt ifrån rådande QNH som ni förstår. Pilot error.
Takk for utfyllende info! Min far - i sin tid kontrollør, med CV vingeforkanter som et slags spesiale i en periode - har allerede korrigert meg på det med ARN. Og tilgi en litt lettvinn omgang med termen "stubbe" - tenkte engelsk i øyeblikket, og den fine biten med de to avkappede grenene er slett ikke fra basen på et tre.