FlyHi
ScanFlyer Crusty
SAS' brug af crew på IC
Inspireret af morgentrådene (http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=596293&postcount=21) i weekenden er her et par tanker omkring SAS' brug af crew på IC og fremtidig brug:
Selvom jeg egentligt godt vidste det, så var det alligevel lidt overraskende og en tankevækker, at læse at SAS sender norsk og svensk crew til DK for at afholde deres standby-vagter. Vagter der burde være dækket af dansk crew, der kunne afholde denne standby hjemme og dermed ikke koster diæter og hotel eller for den sags skyld passiv overførsel. Desuden ville det ikke når så ofte være nødvendigt at tilkalde en standby, hvis flightdeck starter på hjemmebase fremfor at bruge arbejdstid på passiv overførsel.
Med tanke på fremtiden med IC fra både OSL, ARN og CPH må det være logisk at også IC har egne baser så norsk crew udelukkende flyver ud af OSL, svensk crew fra ARN og dansk crew fra CPH. At SAS betaler for diæter, hotel, passiv overførsel m.v. for at flyve nordmænd og svenskere til CPH må jeg indrømme at jeg opfatter som direkte dumt og spild af penge.
Med tanke på den store fokus, der er på at spare penge må det også være på tide at disse særregler for visse personalegrupper afskaffes snarest muligt.
Såvidt jeg er orienteret, så flyver svenske CA'er idag ud af ARN, mens norske bliver fløjet til CPH og ARN. Danske CA flyver udelukkende fra CPH. På flightdeck er der vel fælles lister, så alle flyver fra alle destinationer.
I min verden er det direkte hul i hovedet at sådanne aftaler skal koste virksomheden så mange penge til diæter, hoteller m.v. når man har crew på alle baser. Og taget i betragtning at der fremover kommer IC fra alle skandinaviske hovedstæder er det vel på tide at SAS får gjort op med disse fordyrende aftaler - og ikke mindst at fagforeningerne indser at det er unødige ekstra omkostninger de pådrager deres arbejdsgiver.
Er der nogen der ved hvad planerne er når der startes IC fra OSL? Har SAS allerede planer om at have landebaser og spare disse spildte penge?
Er det ikke på tide at SAS og fagforeningerne finder ud af at folk flyver den produktion, der nu engang er på deres hjemmebaser og ikke bruger store beløb på passiv overførsel, diæter, hoteller m.v.?
Inspireret af morgentrådene (http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=596293&postcount=21) i weekenden er her et par tanker omkring SAS' brug af crew på IC og fremtidig brug:
Selvom jeg egentligt godt vidste det, så var det alligevel lidt overraskende og en tankevækker, at læse at SAS sender norsk og svensk crew til DK for at afholde deres standby-vagter. Vagter der burde være dækket af dansk crew, der kunne afholde denne standby hjemme og dermed ikke koster diæter og hotel eller for den sags skyld passiv overførsel. Desuden ville det ikke når så ofte være nødvendigt at tilkalde en standby, hvis flightdeck starter på hjemmebase fremfor at bruge arbejdstid på passiv overførsel.
Med tanke på fremtiden med IC fra både OSL, ARN og CPH må det være logisk at også IC har egne baser så norsk crew udelukkende flyver ud af OSL, svensk crew fra ARN og dansk crew fra CPH. At SAS betaler for diæter, hotel, passiv overførsel m.v. for at flyve nordmænd og svenskere til CPH må jeg indrømme at jeg opfatter som direkte dumt og spild af penge.
Med tanke på den store fokus, der er på at spare penge må det også være på tide at disse særregler for visse personalegrupper afskaffes snarest muligt.
Såvidt jeg er orienteret, så flyver svenske CA'er idag ud af ARN, mens norske bliver fløjet til CPH og ARN. Danske CA flyver udelukkende fra CPH. På flightdeck er der vel fælles lister, så alle flyver fra alle destinationer.
I min verden er det direkte hul i hovedet at sådanne aftaler skal koste virksomheden så mange penge til diæter, hoteller m.v. når man har crew på alle baser. Og taget i betragtning at der fremover kommer IC fra alle skandinaviske hovedstæder er det vel på tide at SAS får gjort op med disse fordyrende aftaler - og ikke mindst at fagforeningerne indser at det er unødige ekstra omkostninger de pådrager deres arbejdsgiver.
Er der nogen der ved hvad planerne er når der startes IC fra OSL? Har SAS allerede planer om at have landebaser og spare disse spildte penge?
Er det ikke på tide at SAS og fagforeningerne finder ud af at folk flyver den produktion, der nu engang er på deres hjemmebaser og ikke bruger store beløb på passiv overførsel, diæter, hoteller m.v.?