Re: SAS' brug af crew på IC
Beklager å måtte si det, men samtlige ( økonomer, Nordmen, Svensker ) andre skandinaver ser det effektive i dette. De eneste jeg har hatt diskusjoner med akuratt dette om er Dansker. Det er da snakk om Dansker som mener at Nordmenn er noe skitt, og Svensker enda værre.
Kan vi ikke heller snu på det.
Hvis jeg en dag flyr. OSL-CPH-CDG, ARN-OSL. Mens en Dans kollega flyr CPH-LHR-OSL-BGO-CPH. Hva er innefiktivt med dette?
Eller en Svensk som flyr ARN-CPH-OSL-ARN. Dette er eksempler jeg fløy tidligere, før Lindegaard kom inn å "revelusjonerte" SAS.
En Dansk slinge Gikk f.eks CPH-ARN-OSL-TOS. dagen etter TOS-BOO-TRD-OSL-CPH.
Når du ser på det med å fly Norske og Svenske til København er det så mange eksempler på at i alle fall Kabin er billigere i produksjon en Dansk CA, mens det for piloter sin del sliter med at Danmark ikke tåler snø.
Jeg ser frem til et regnestykke fra en økonom, eller fra SAS som beviser at dette ikke stemmer. Etter over 10 år i SAS er dette ikke fremlagt en eneste gang.
Det er derimot sagt mange ganger at jeg koster SAS masse unødvendige penger da jeg skal ligge på hotell osv.
Eks. Min siste slinge var OSL-MAN-OSL-CPH ( ikke passiv ). CPH-IAD. IAD-CPH-OSL. Siste legg passiv til Oslo. På lik linje med Dansk CA som fly passiv til København hver dag fra Oslo etter å ha kommet sent inn til Oslo kvelden før.
Så for å konkludere, dersom det etter så mange år er bevist flere ganger at det økonomiske aspektet er udiskutabelt, hva er problemet?
PS jeg har flere ganger stått over flighter da det ikke har vært klappseter tilgjengelig, å flyet er fult. Så det er som FBU4ever sier, dersom amn ikke tar opp plassen til en fult betalende koster passiv overførsel ingen ting.
Jeg tror vi skal forsøge at skille tingene lidt ad.
Min kritik af måden man gør det på idag var faktisk rettet på at udnytte den kapacitet og crew man har mest muligt optimalt og ikke relateret til hvilket land man kommer fra og hvad man har "ret" til at flyve.
Jeg er helt enig med dig i at det vil være rigtigt hvis SAS slinger flyene fra de forskellige baser til destinationer i andre lande F.eks. kunne norsk baseret fly+crew sagtens flyve OSL-CPH-AAL-CPH-AAR-CPH-OSL hvis det er det der passer bedst i slingerne. Idéen må være at man får flest mulige timer i luften med fly+crew samtidig med at man såvidt muligt slutter på hjemmebase og undgår unødige hoteludgifter, diæter m.v. Det vil da være sund logik.
Men at man hiver norsk og svensk crew til CPH for at være standby på hotel med diæter i 5 dage kan jeg virkeligt ikke se de fornuftige i. Det har intet med nationalitet at gøre, men udelukkende effektivitet.
F.eks. ville det også være logisk at SAS f.eks. lavede en "mini-base" i BLL til sommer-charters. Der er mange piloter og CC, der bor i Jylland og som hellere end gerne ville slippe for at flyve til CPH for at check-ind og derefter blive sendt passivt til BLL for at gå på hotel og flyve charter dagen efter. Efter 2 dages charter går de så igen på hotel for blot at flyve passivt hjem dagen efter. Altså 4 dages arbejde for 2 dages produktion. Heraf 2 unødige hotelovernatninger, 2 unødige diæter og 2 unødige arbejdsdage.
Det ville ikke være noget problem at finde "frivillige" med bopæl i Jylland, der hellere end gerne ville flyve disse slinger mod at komme hjem til familien om aftenen. På den måde ville man faktisk kunne schedulere det som 2 endagsture og spare alle 4 hotelovernatninger, diæter og 2 passive overførsler med QI (som koster penge)
Udgangspunktet må være at man flyver den produktion, der er på sin hjemmebase og man tilpasser arbejdskraften til den produktion. Så kan man sagtens slinge flyene i på hele SAS' rutenet ift. hvad der passer bedst. Men så ville der sikkert blive ballade i Norge når der er dansk crew der skal flyve indenrigs - eller?
Om den ene er dyrere end den anden har jeg stadig tilgode at se nogle valide tal for. Der har været masser af påstande (som du selv kommer med) men alle påstande er så farvede at de reelt ikke har nogen værdi.
SAS er Skandinavisk og derfor er der naturligvis baser i alle 3 lande. Alt andet vil naturligvis være mærkeligt. Det eneste rigtige ville være at bemande hver enkelt base ud fra produktionsbehovet og lade være med at flytte rundt på folk. Hvis man kan slinge CC/Piloter aktivt mellem baserne til videre produktion på f.eks. IC på en rentabel måde så fint for mig, men som det er idag, så er der altså ekstra omkostninger forbundet med det til hotel/diæter m.v. - og specielt når der er tale om Standby i 5 dage.
Det største problem er at man aldrig (hverken internt eller eksternt) kan tage denne snak uden at det bliver en landskamp, hvor alle sidder og ser på deres egen schedule og plejer nationale interesser fremfor at se SAS' produktion i et større billede.
I veldrevne, private virksomheder ville man aldrig tillade en sådan brug af resourcer - men der skal man jo selvfølgelig heller ikke tage hensyn til så mange mærkelige aftaler, der er bygget op igennem årene - og som de forskellige personale grupper ikke vil slippe igen - selvom det er dyrt og skadende for virksomheden.