SAS' brug af crew på IC

Re: SAS' brug af crew på IC

Prisene må vel files i bookingsystemene, og jeg antar at dette er noe som bl.a. SAS har en hånd om? Det er jo uansett nokså utrolig at SAS enda ikke klarer å gjøre sin bookingmoter slik at mulige connections kommer opp der (og ikke stole på at kundene finner dette tilbudet hos andre leverandører).

Det kan vi være helt enige om. SAS' hjemmeside er langt fra det optimale sted at bestille og har i mange år trængt til at større overhaling.

Men derfra og til at opfatte det som en konspirationsteori, der omhandler at IC ikke skal lykkes fra OSL synes jeg nu der er langt ;)

SAS og SAS' ledelsen laver mange mærkelige ting, men at de arbejder aktivt for at OSL ikke lykkes med IC tror jeg ganske enkelt ikke på.

Det kan vi være helt enige om. SAS' hjemmeside er langt fra det optimale sted at bestille og har i mange år trængt til at større overhaling.

Men derfra og til at opfatte det som en konspirationsteori, der omhandler at IC ikke skal lykkes fra OSL synes jeg nu der er langt ;)

SAS og SAS' ledelsen laver mange mærkelige ting, men at de arbejder aktivt for at OSL ikke lykkes med IC tror jeg ganske enkelt ikke på.

Det som for meg er interessant er at de fleste eksemplene hvor SK907/908 kommer opp som alternativer (WIAS, Reisebyraaer med flere) nettopp bruker Amadeus som booking motor og dermed legges Amadeus "noeytralitet" til grunn, mens der hvor SK907/908 ikke kommer opp - legges SAS sin egen booking motor til grunn og ikke de samme noeytrale regeler - og det var vel naar en startet og/eller endte opp utenfor Oslo at 907/908 manglet saa eksemplene til Someone er vel ikke helt reelle

Det var faktisk noe av det første som slo meg da jeg leste den første posten, jeg ville mistet all preferanse for IC med SAS fra CPH om det ble et "all-danish crew". Scandinavian er faktisk dansk, svensk og norsk - og om det blir bare dansk kan kan da jeg like godt taes vare på av Thaier, Singapore girls eller andre.

Helt enig. Da blir det "Scandinavian" kun i navnet. Tror mange synes det å bli møtt med crewmedlemmer som snakker norsk er veldig hyggelig, og en potensiell grunn til å velge SAS.

Jeg kan fortelle at Norsk kabin crew har dager opp mot 11 timer før man ender opp i København, for så å fortsette på IC dagen etter.
Etter endt tjeneste så er det også store forskjeller på avtalene i Norge og Danmark i forhold til fridager. F.eks, har en Dansk CA krav på 4 fridager etter en tur til NRT, jeg har krav på 2, men skeduleres stort sett med 3.
Hvem som er minst kostbar i kabinen er en evig diskusjon, å kommer nok helt an på øyet som ser.
Videre er det flere undersøkelser blandt Eurobonus gull, samt pandion pax fra Norge som sier at Norsk tilstedeværelse ønskes, og er etterspurt.

Som passasjer, har jeg alltid syntes at dansk cabin er mindre hyggelige crew enn svenske og norske. Det har ikke noe med kulturforskjeller å gjøre. De danske opptrer hovne og mindre serviceinnstilt enn hva de to andre nasjonalitetene gjør. Derfor er det en fordel at de ikke finnes rent dansk cabin crew.
Også på europeiske ruter, var det en skuffelse å komme inn i flyet, og oppdage at turen til London var med dansk cabin. Og hva jeg har hørt fra de som selv jobber ombord, så jobber de danske ikke så godt sammen med svenske / norske, mens svensker og nordmenn jobber bra sammen. Men det kan jo ha noe med at de danske besetningsmedlemmene i alle år har presset bolaget med stadige streiker og nye krav.

Nu kan jeg jo som en der har lagt ganske mange penge på C-class hos SAS tale om helt andre oplevelser.
Først og fremmest er jeg ikke lige så racistisk som dig, og evner at se positive(såvel som negative) sider hos alle 3 nationaliteter.
Men når det er sagt så kan jeg da rate et par ganske bekymrende oplevelser som premium pax. Som f.eks. den svenske purser da hun stod højlydt og fortalte hvor ulidelige børn på C-class er samtidig med at jeg boarde med min hustru, vores 2 børn og mine svigerforældre. Hun ignorerede pænt at vi havde betalt over 150.000 kroner for billetterne, og valgte da også at undlade at undskylde da vi ankom til Bangkok uden mine børn havde skabt den mindste forstyrrelse (modsat de 2 norske fyldebøtter bag os, der havde travlt med at more sig over deres opgradering, og den dertilhørende gratis spiritus!).
Jeg kunne også vælge at tage den norske steward som havde mere travlt med at servicere et par opgraderede kollegaer på vej til ORD, istedet for at tage sig af os andre osv. osv. osv.
Jeg har så omvendt også oplevet masser af gode situationer med alle 3 nationaliteter, den bedste var så den da en dansk og en svensk stewardesse på C-class, i fællesskab valgte at aflaste min hustru da hun var på vej hjem fra Bangkok med vores 2 børn. De tog lige vores datter med i 2-3 timer så min hustru kunne sove i fred og ro - verdensklasse service!!

Men der er jo desværre nogle nordmænd herinde som ikke evner at se noget som helst godt i danskere (derimod mener I at alt godt findes indenfor Norges grænser - synd for jer at I er så snæversynede, det gør jeres verden så meget mindre!!!

Helt enig. Da blir det "Scandinavian" kun i navnet. Tror mange synes det å bli møtt med crewmedlemmer som snakker norsk er veldig hyggelig, og en potensiell grunn til å velge SAS.

Her tror jeg man skal passe ganske meget på, fordi du kan ikke pr. automatik forvente at blive serviceret på eget sprog.
Jeg har ganske ofte oplevet kun at blive serviceret af svenskere og nordmænd på C-class ud af CPH - uden at det forøvrigt har ødelagt oplevelsen for mig(men vi danskere er måske bare mere internationalt anlagt, og derfor knap så følsomme overfor nationalitet??).

I min verden er det eneste rigtige og logiske at nordmænd flyver ud af Norge, svenskere ud af Sverige og danskere ud af Danmark. Eller har hjemmebase det sted de flyver fra.
Dette støttes 100 %. Det samme bør for øvrig gjelde passasjerene.

Her tror jeg man skal passe ganske meget på, fordi du kan ikke pr. automatik forvente at blive serviceret på eget sprog.
Noe jeg heller ikke har sagt?
Jeg sa at jeg tror mange synes det er hyggelig. Personlig setter jeg iallefall pris på det.

Dette støttes 100 %. Det samme bør for øvrig gjelde passasjerene.

De norske passagerer flyver vel også ud af Norge - spørgsmålet er så bare om de mellemlander på vej til deres final destination, men det er jo en helt anden snak ;)

Det har de vel ikke på kort sigt - netop grundet de gamle og dyre aftaler om fælles skandinavisk senioritetsliste på flightdeck.

Det vil naturligvis tage noget tid at få rettet forretningen ind til at være mest rentabel, men en start kunne jo være at man fremadrettet udelukkende omskoler folk til produktionsbehovet på hjemmebaserne - eller alternativt tilbyder "nye" på typen at de må skifte base for at kunne flyve typen.

Jeg tror nok at en dette vil vaere et langt stoerre problem enn dagens ordning med "utenlandsk" IC ansatte paa hotell i CPH. En slik omskolering vil nok i praksis vise seg baade dyr og tungvin i en saapass liten IC organisasjon som SAS har - baade med saapass begrenset flaate og antallet utsjekknings piloter. Tross allt er ikke Hotell + Pr.Diem store utgifter i denne sammenheng, pluss at en har piloter som stille paa meget kort varsel, noe den Danske Pilot bosatt i Pillebekk eller kanskje selv i Sverige - det er vel noen Dansker i Kurt Wallanders hjemtrakter etter at broen ble aapnet....

Jeg kan fortelle at Norsk kabin crew har dager opp mot 11 timer før man ender opp i København, for så å fortsette på IC dagen etter.

Det er vel akkurat som dansk og svensk crew, der producerer dagen før langrute hvis de flyver 100%. Mht. fridage så skal det vel ses ift. årlige produktionsdage/timer - og her ved jeg ikke om der er forskel på aftalerne landene i mellem.

Som nævnt tror jeg heller ikke det er på CC siden at der er den største besparelse. Medmindre man optager sæder for rev pax på OSL-CPH v.v. ved passiv overførsel (hvilket vel sker fra tid til anden) samt naturligvis en hotelovernatning og en ekstra diæt. Uanset er det ulogisk og fordyrende at slinge folk rundt på den måde fremfor at lade alle producere fra hjemmebase.

Videre er det flere undersøkelser blandt Eurobonus gull, samt pandion pax fra Norge som sier at Norsk tilstedeværelse ønskes, og er etterspurt.

Jeg er ikke i tvivl om at hvis man bliver spurgt så ønsker de fleste pax crew af sin egen nationalitet pga. hjemmefølelsen, sproglige begrundelser el.lign. Men spørgsmålet er om det i praksis har nogen som helst indflydelse i bookingsituationen. Jeg tror det næppe. Alle andre alternativer på IC tilbyder jo heller ikke CC af ens egen nationalitet. Idag er det vel primært pris, pris og pris (evt. direkte fly) der bestemmer hvem man booker med på economy og afgangstider, connections m.v. på premium-klasser.

Jeg er sikker på at de fleste premium-pax er så rejsevante (og internationalt mindede) at de er mere optaget af at få god service end hvilken nationalitet CC har. Men bliver man spurgt direkte er det vel naturligt at svare sådan. Spørgsmålet er om det har noget at sige i praksis.

At der er mange herinde, der har yderligere præferencer mht. valg af selskab, flytype, connecting airport, nationalitet på crew osv osv er en anden sag, men folk flest bekymrer sig ikke om sådanne ting.

Ah, endelig en SAS IC-tråd igjen, lenge siden sist!

Den enkle løsningen her må jo være å la all stand-by i København foretas av dansker, mens overskytende dansk crew pluss svensk og norsk crew står for flygningene (så sant ikke standby crew må kalles inn.)

...At de ansatte ser det som et værktøj for at skade deres vilkår synes jeg siger en del om samarbejdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager.

Eller motsatt: at ledelsen ser på de ansatte som en belastning for tjenesten SAS har opprettet.

Et eksempel her er de fyrede som var checked ud på CRJ, som skulle erstattes af andre der skulle omskoles til CRJ - hvorefter der igen skulle omskoles nogle for at dække "hullerne" efter dem. Nu er der nogen tidligere CRJ-piloter på vej tilbage igen, som så måske ender med at skulle skoles til en helt tredje flytype til den tid. Noget der i virkeligheden betyder 3 typeratings per person hvor kun en var nødvendig.

Ja, dette er tull fra ende til annen. Men det er SAS selv som har satt seg i denne situasjonen. De siste 69 pilotene skulle sparkes, koste hva det ville, mens pilotforeningene påpekte at disse vill returnere til SAS etter meget kort tid. Forningene fikk rett!

Ellers så produserer vel de norske CC ganske heftig dagen før og ender opp CPH, og er etter det jeg har hørt billigere en DK CC, men dyrere en SE CC.

Helt riktig. Hvem er dyrest? Dansk kabin tjener i særklasse mest, norsk ganske mye mens svensk tjener minst. Norsk og svensk kabin koster mer enn dansk iflg. SAS. Men det er pga. arbeidsgiveravgifter og tvungne pensjonsavgifter som er svært forskjellige fra land til land, og det vel ikke meningen at sosiale goder til syvende og sist skal gå ut over de ansatte?

Men at sende norske/svenske piloter på hotel i CPH i 5 dage med diæter m.v. for at sidde standby er i min verden ikke logisk når man har danskere, der kan sidde standby hjemme uden disse omkostninger og være fremme på 60 min.

Forsåvidt enig, men dette er forhåpentligvis midlertidig ordning som kan fjernes med et CPH som er bedre rustet til å stå imot vintervær og kulde. Du kan sette alle SAS IC piloter på sby, men når de er oppbrukt, og norske og svenske piloter ikke kan flys inn til CPH pga. været, så er man like langt. Kanselleringer i massevis!

Og SAS hjemmesider er og blir en belastning etter min mening.

Jeg tror nok at en dette vil vaere et langt stoerre problem enn dagens ordning med "utenlandsk" IC ansatte paa hotell i CPH. En slik omskolering vil nok i praksis vise seg baade dyr og tungvin i en saapass liten IC organisasjon som SAS har - baade med saapass begrenset flaate og antallet utsjekknings piloter. Tross allt er ikke Hotell + Pr.Diem store utgifter i denne sammenheng, pluss at en har piloter som stille paa meget kort varsel, noe den Danske Pilot bosatt i Pillebekk eller kanskje selv i Sverige - det er vel noen Dansker i Kurt Wallanders hjemtrakter etter at broen ble aapnet....

Det tror jeg du har ret i og jeg mener heller ikke man umiddelbart skal omskole folk iht. dette på kort sigt, men derimod i fremtiden omskole folk efter behov på deres respektive hjemmebaser, så man over tid får afskaffet ordningen med at flytte rundt på crew og de fælles senioritetslister.

P.t. bruger man mange millioner kroner på at omskole folk iht. overenskomsten og senioritet fremfor at gøre det ud fra behov. Feks. de piloter som først blev skolet fra Q400 til CRJ for blot at blive fyret umiddelbart efter (faktisk var der nogen der blev omskolet i deres opsigelsesperiode fordi de have "krav" på det), så man skulle omskole nye fra f.eks. MD til at flyve CRJ - og derefter omskole andre til at flyve MD som erstatning. Samtidig manglende man IC piloter, som igen blev omskolet fra en anden flytype. Her skulle man se bort fra senioritet og omskole "ledige" piloter direkte til den type hvor behovet er - fremfor at flytte alle rundt fordi det er deres "tur" til flyve en given flytype.

Det vil naturligvis tage et godt stykke tid at få implementeret det fuldt ud, men enhver besparelse er en forbedring og der er vel store "årgange" af pensionsmodne kaptajner i de kommende år, som vil give en del ledige pladser til nye.

P.t. bruger man mange millioner kroner på at omskole folk iht. overenskomsten og senioritet fremfor at gøre det ud fra behov. Feks. de piloter som først blev skolet fra Q400 til CRJ for blot at blive fyret umiddelbart efter (faktisk var der nogen der blev omskolet i deres opsigelsesperiode fordi de have "krav" på det), så man skulle omskole nye fra f.eks. MD til at flyve CRJ - og derefter omskole andre til at flyve MD som erstatning. Samtidig manglende man IC piloter, som igen blev omskolet fra en anden flytype. Her skulle man se bort fra senioritet og omskole "ledige" piloter direkte til den type hvor behovet er - fremfor at flytte alle rundt fordi det er deres "tur" til flyve en given flytype.

Dette har pilotforeningene kommet SAS i møte for en del år siden: Man får kun rett til en bidding mellom short-haul fly, dvs. f.eks. fra MD-80 til 737, og fra Short-haul til Intercont. Det vi ser nå av omskolinger er SAS eget verk. Forningene har advart om dette, sammen med, blant mye annet som underskudd av produksjonsdager i november og desember, men SAS visste hele tiden bedre! Foreningene advarte SAS mot å skyte seg i foten. SAS skjøt seg selv i foten og nå kommer de hinkende til foreningene og klager over smerten. Jaddda! Ledelse? Det har vi!

Det er klart at slike omskolinger skaper store kostnader for selskapet, men det er ikke noe enestående for SAS sitt tilfelle. LH har også en hel masse omskolinger mellom forskjellige typer pga. avtaler som er opparbeidet over tid i forhold til senioritet og hvem som skal få fly hvilke fly.

Det er klart at slike omskolinger skaper store kostnader for selskapet, men det er ikke noe enestående for SAS sitt tilfelle. LH har også en hel masse omskolinger mellom forskjellige typer pga. avtaler som er opparbeidet over tid i forhold til senioritet og hvem som skal få fly hvilke fly.

Air France sliter med nøyaktig det samme, eneste selskap jeg har hørt om som har nogenlunde kontroll er KLM, men kan ha feil der.

Europeiske selskap er generelt mye heldigere enn sine amerikanske søstre.
Her er det mer vanlig med lønn avhengig av ansiennitet, men der borte er lønn avhengig av f.eks. ansiennitet, hvor mange passasjerer flyet tar og hvor mange seter det har (leste et for noen år siden om hvordan lønnsskalaen i Northwest var bygget opp, det var rimelig komplisert.)
For hver gang en 747-kaptein gikk av med pensjon i Northwest, førte det til ikke mindre enn 10-14 personer på typekurs.
Rekkefølgen var noe slikt: Capt 744- 742 - DC10 - 757 - 320 - DC9- Styrmann 744 - 742 - DC10 - 757 - 320 - DC9. FE på DC10 og 747-200 kom i tillegg. Noen år tidligere hadde de også 727-200 og MD80, og senere kom 330.
Ekstra ille var det selvsagt hvis det var en treningskaptein inne i bildet.

I Europa kan man altså slippe det stadige jaget for å fly et større fly, dermed er det mye penger spart med tanke på skolering.

Det er ingen ting nytt i det du beskriver, FlyHi. Felles senioritetslister for pilotene har sine årsaker. Og de fleste av disse er viktigere og mer grunnleggende enn det å opprettholde muligheten til å bo noen døgn "gatis" på hotell, med diett.

Om du er oppriktig bekymret for kostnadsnivået i SAS, hadde jeg heller engasjert meg i SAS sin utrolige evne til å ustanselig pådra seg nye bøter i kartellsaker, industrispionasjesaker og for annen kriminell og halvkriminell virksomhet. For en brøkdel av den summen SAS bruker og har brukt på bøter de siste ti årene, kunne samtlige SAS-piloter ligget langstrake på hotellsengene i København i årevis. Med Pay-TV på kjøpet.

Og det hadde jo vært drømmen.

Det er ingen ting nytt i det du beskriver, FlyHi. Felles senioritetslister for pilotene har sine årsaker. Og de fleste av disse er viktigere og mer grunnleggende enn det å opprettholde muligheten til å bo noen døgn "gatis" på hotell, med diett.

Om du er oppriktig bekymret for kostnadsnivået i SAS, hadde jeg heller engasjert meg i SAS sin utrolige evne til å ustanselig pådra seg nye bøter i kartellsaker, industrispionasjesaker og for annen kriminell og halvkriminell virksomhet. For en brøkdel av den summen SAS bruker og har brukt på bøter de siste ti årene, kunne samtlige SAS-piloter ligget langstrake på hotellsengene i København i årevis. Med Pay-TV på kjøpet.

Og det hadde jo vært drømmen.

Som om jeg skulle sagt det selv.

Dessuten blir det litt vanskelig og forsvare dagens basestruktur man har i Norge i dag om hotellopphold i København skal være det som kjører SAS til skifteretten. Dessuten flyr faktisk selskapet ruter mellom København og 4 andre byer i Norge enn bare Oslo, men man har valgt å "låse" norsk crew på 737 på short haul mens det er CPH-basen med sine flytyper som tjenestegjør på disse strekningene (om man skal trekke inn de passive overføringene også)

Back