Rygge v2.0 Østfold blir porten til Europa

Re: Ryge v2.0 Østfold blir porten til Europa

Friskt! Det blir spennende å se om de får til noe av dette. Det er sterke motkrefter... Rygge er en flott liten flyplass og bør ikke vokse seg for stor. Da forsvinner noe av fordelen med å bruke den.

Hadde det bare blitt så stilig. Kanskje i 2150?

Hvis vi legger sannsynligheten for gjennomføring til side, ville en slik koloss av et bygg fått innvirkning på vindforholdene over rullebanen? Tenker da på turbulens. Det er jo ikke rent få dager gjennom året der vindretningen er slik at den vil treffe bygget først og deretter rullebanen.

Spenstig forslag!! Godt at noen tør å skissere opp litt visjonære ting, i motsetning til mange andre prosjekter som lider av "vi satser på litt mindre enn vi egentlig trenger"-holdningen.

Blubird; monsterbygget slik det er tegnet inn blir like nære som SAS teknisk blir til 01R på Gardermoen... Sier Google Earth.

Men på Rygge blåser det jo "alltid" x-wind, som ville skape turbulens.
På OSL er det sjelden særlig sterk x-wind.

Spenstig forslag!! Godt at noen tør å skissere opp litt visjonære ting, i motsetning til mange andre prosjekter som lider av "vi satser på litt mindre enn vi egentlig trenger"-holdningen.
Du tenker vel ikke på de som har planlagt byggingen av T2 på OSL vel??:headbang

Jeg syntes å ha hørt at terminalen på Værnes skaper mekanisk turbulens, så ja det er mulig.

OT/Fun facts: Det er også bygget et flyplasshotell på Værnes som ikke gjør situasjonen bedre, og bygget skal ikke være langt nok fra rullebanen i forhold til bygningshøyde (ihht. SINTEF): "En generell og anerkjent regel som bl.a. benyttes av SINTEF, sier at bygninger bør ligge over 35 bygningshøyder fra rullebanen, dvs. et hotellbygg på 17m (x 35)= 595 meter fra rullebanen. Utbyggingen på Værnes gir et forholdstall ned mot 20 byg- ningshøyder fra rullebanen.".

Mer om byggingen på Værnes og turbulens i denne PDF´n fra Norsk Flygerforbund: http://flyger.no/arkiv/filer/CF web nr 6_2008.pdf

Og så tilbake til topic :)

Last edited:

Det mest interessante er kanskje at det på et av bildene står en DeutcheBahn ICE på yttersida. Ikke ønsketenkning for flyselskapene at de skulle suse rundt i landet, haha. Husker jeg ikke feil, så suser de nyeste ICE-togene rundt i 300-350km/t.

Det mest interessante er kanskje at det på et av bildene står en DeutcheBahn ICE på yttersida. Ikke ønsketenkning for flyselskapene at de skulle suse rundt i landet, haha. Husker jeg ikke feil, så suser de nyeste ICE-togene rundt i 300-350km/t.
Høyhastighetstog er en del av planene:
"I tillegg er man overbeviste om at Østfold kan bli en del av det stadig voksende HHT-nettverket i Europa. Med en linje for høyhastighetstog fra Gøteborg til Oslo, vil Østfold og flyplassen i Rygge naturligvis være en sentral del av denne."
Det spørs bare om et høyhastighetstog fra Göteborg til Oslo har tid til å stoppe i Rygge.

Det spørs bare om et høyhastighetstog fra Göteborg til Oslo har tid til å stoppe i Rygge.
Hvis høyhastighetstog noen gang vil komme, så må det være ett stop i østfold, da syntes jeg Rygge er perfekt som en slags HUB for Fredrikstad, Sarpsborg og Moss.

Hvis høyhastighetstog noen gang vil komme, så må det være ett stop i østfold, da syntes jeg Rygge er perfekt som en slags HUB for Fredrikstad, Sarpsborg og Moss.
Hvorfor må det være et stopp i Østfold? Da er jo mye av poenget borte.

Høyhastighetstog er en del av planene:
"I tillegg er man overbeviste om at Østfold kan bli en del av det stadig voksende HHT-nettverket i Europa. Med en linje for høyhastighetstog fra Gøteborg til Oslo, vil Østfold og flyplassen i Rygge naturligvis være en sentral del av denne."

For all del, poenget var vel heller at jeg tviler på at det er DB ICE-3 som skal kjøre der

Hvorfor må det være et stopp i Østfold? Da er jo mye av poenget borte.

Må jo selfølgelig ikke være det, men med tanke på anntallet mennesker som bor der og som da må dra til oslo for så å dra til Gøteborg/København virker det meningsløst å ikke ha et stop der det bor flest mennesker mellom Gøteborg og Oslo.
Det er lett å glemme, men Fredrikstad/Sarpsborg er Norges 4 eller 5 største "metropolitan area". Hvis man da legger til Moss og Halden mener jeg det ville vært genialt med Rygge som stopp med tanke på flyplassen, og som en stasjon som fungerer som HUB for alle østfoldbyene.

Back