Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

Annet enn å tappe Torp (og dermed svekke begge) ga ikke Rygge noen merverdi til markedet.
Den eneste måten Rygge kan tjene penger er at politikerne bestemmer seg for å tvangsflytte trafikk dit, slik man gjorde med GEN i sin tid …

Enig og på sikt kan det skje. Når Follo tunnelen er ferdig og man eventuelt kan kjøre flytog til Rygge , får man ned kjøretiden betraktlig og det er en mulighet som kan endre Rygge sin langsiktige posisjon.

Enig og på sikt kan det skje. Når Follo tunnelen er ferdig og man eventuelt kan kjøre flytog til Rygge , får man ned kjøretiden betraktlig og det er en mulighet som kan endre Rygge sin langsiktige posisjon.

altså flytog til Østfold er like sannsynlig som at de kjører flytoget til Torp...

Haldentogene stopper på Rygge i dag. Om de fortsetter med det etter at Follobanen har åpmet, har det vel ingenting å si om det står VY eller Flytoget på siden?

Haldentogene stopper på Rygge i dag. Om de fortsetter med det etter at Follobanen har åpmet, har det vel ingenting å si om det står VY eller Flytoget på siden?

Man maa uansett kjoere via Oslo, saa det tar ganske lang tid til OSL, men flytog til Oestfold kan kanskje komme om den foreslaatte Bryndiagnonalen bygges, men det skjer jo ikke veldig snart.

Man maa uansett kjoere via Oslo, saa det tar ganske lang tid til OSL, men flytog til Oestfold kan kanskje komme om den foreslaatte Bryndiagnonalen bygges, men det skjer jo ikke veldig snart.

Bryndiagonalen vil etablere en direkte forbindelse mellom Grorud/Alnabru og Follobanen

Det vil vel uansett fungere dårlig for tog som kommer ut av Romeriksporten?

Men poenget mitt var vel mer for folk fra Oslo som evt. skal til Rygge. Å sende "egne" tog til Rygge høres bare upraktisk ut, da jeg tviler på de kan snu tog der? Da kan man like gjerne ta Oslo-Halden-toget.

lurer på om de virkelig hadde en markedsundersøkelse før de bestemte å bygge Rygge....

I rettferdighetens navn er potensialmålinger notorisk usikre, av mange gode grunner. Derfor bør man være veldig forsiktige med å legge for stor vekt på dem. Jeg vet ikke hva slags analyser som lå til grunn for business caset på Rygge, men når folk ikke vil reise og flyselskapene ikke vil fly er det av akademisk interesse. The proof is in the pudding.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men poenget mitt var vel mer for folk fra Oslo som evt. skal til Rygge. Å sende "egne" tog til Rygge høres bare upraktisk ut, da jeg tviler på de kan snu tog der? Da kan man like gjerne ta Oslo-Halden-toget.

Det er planlagt arbeid med å bygge togparkering ved Rygge Stasjon, som vil skape flere sporbaner utenom dobbeltsporet som er der i dag. Uten at jeg har mye kunnskap innenfor jernbane, så vil det legge mer til rette for at du kan kunne snu togene hvis ønskelig. (Det blir da garantert lagt inn sporvekslere på ulike steder rundt stasjonen.)

I rettferdighetens navn er potensialmålinger notorisk usikre, av mange gode grunner. Derfor bør man være veldig forsiktige med å legge for stor vekt på dem. Jeg vet ikke hva slags analyser som lå til grunn for business caset på Rygge, men når folk ikke vil reise og flyselskapene ikke vil fly er det av akademisk interesse. The proof is in the pudding.

Ja. Det var jo under to millioner reisende i året, ikke nok til å holde en eksisterende terminal åpen, på en flyplass som uansett holdes åpen etter at den sivile terminalen stengte.

I Nordland derimot, på en plass med 100k reisende skal det bygges ny flyplass fra scratch, i ulendt terreng ved Mo. Økningen i antall reisende skal tilsi at det er fornuftig.

Lurer på hvordan "the proof in the pudding" vil smake der.

Det er planlagt arbeid med å bygge togparkering ved Rygge Stasjon, som vil skape flere sporbaner utenom dobbeltsporet som er der i dag. Uten at jeg har mye kunnskap innenfor jernbane, så vil det legge mer til rette for at du kan kunne snu togene hvis ønskelig. (Det blir da garantert lagt inn sporvekslere på ulike steder rundt stasjonen.)

Ser det skal bygges ved Gon like ved Rygge, men den er ment for å parkere lokaltogene som går til/fra Moss. Uansett er neppe flyplasstransport til en nedlagt flyplass i planene til Bane Nor.

Sier jo ikke at det ikke kan funke, men ser heller ikke greia med eget "flytog" så lenge det går tog der uansett.

Ja. Det var jo under to millioner reisende i året, ikke nok til å holde en eksisterende terminal åpen, på en flyplass som uansett holdes åpen etter at den sivile terminalen stengte.

I Nordland derimot, på en plass med 100k reisende skal det bygges ny flyplass fra scratch, i ulendt terreng ved Mo. Økningen i antall reisende skal tilsi at det er fornuftig.

Lurer på hvordan "the proof in the pudding" vil smake der.
Det er vel å samanlikne bananer med gråstein, omtrent :). Nordlendingane vil ikkje ha flyplass for €13 til syden med FR...

Nei, jeg tror de ser for seg kr 299 til Oslo og 499 til syden.. ;)
De ser vel for seg å slippe å betale 7000 til Widerøe for å komme seg til TRD eller BOO før de kan fly dit de egentlig vil. Husk at småflyplassene i nord ikke må sees på som flyplasser, men trikkestopp.

En flyplass som tar A320/737 på Helgeland er i utgangspunktet en god ide, så fremst det betyr at de legger ned Stokka og hva enn stripa i Brønnøysund heter.

Veiene mellom Mo/Brønnøysund/Sandnessjøen er langt bedre nå så det gir mer mening å samle flyene til en flyplass.

Nå blir det aktivitet igjen på RYG (iallefall litt).
Moss kommune har leid flyplassen til Vaksinesenter (igjen).

Jeg fikk 3 dose på torsdag, og da sa de at på mandag 20 des. 2021 skal de flytte vaksinesenteret fra Solli skole til RYG (Moss lufthavn Rygge).
Veldig bra at det blir litt aktivitet i bygget.

Det har hele tiden vært åpent som testsenter. Det er bare vaksineringen som kommer tilbake.
Vært der 3 ganger denne uken for test. Man glemmer til slutt at man står midt i check-in området på en flyplass.

De har gitt opp salget merkverdig nok.

Her regner jeg med at klammetegn *ironi* er usynlig plassert på hver side av merkverdig nok. :) Det er ikke ofte man kommer over objekter som er direkte usalgbare og således er uten reell markedsverdi, men det tidligere terminalbygget må vel sies å være et slikt tilfelle.

Back