Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

Fra Moss Avis (bak betalingsmur).

Gir opp Rygge - legger flyplassen i møllpose

Tross flere seriøse interessenter:
Ingen vil kjøpe Rygge Sivile Lufthavn AS. Nå blir hele det sivile flyplassprosjektet lagt i møllpose.

Vi må bare konstatere at vi ikke har lyktes med å selge flyplassen, og hva vi gjør videre vet vi ikke. Det mest aktuelle
alternativet er å legge hele flyplassen i møllpose. Vi kommer ikke til å bruke penger på å få til ny drift på Rygge, sier Espen Ettre i Jotunfjell Partners, selskapet som eier alle aksjer i Rygge Sivile lufthavn AS, og som omfatter parkeringshus, terminalbygg og flyoppstillingsplasser.
– Det var ingen som ville kjøpe flyplassen da den lå ute for salg i fjor høst?
Det var flere seriøse interessenter, men vi kom aldri så langt med noen av dem til at det ble reelle forhandlinger, er svaret.
– Sto det på pris?
Prisen var aldri et tema.
– Så hvor står man i prosessen nå?
Når flyselskaper og flyplasser over hele Europa sliter med i det hele tatt å få noe trafikk, sier det seg selv at det ikke er lett å få noen til å satse på Rygge,sier Espen Ettre. Han forteller også at Jotunfjell Partners i samtaler med både Moss kommune og Forsvaret, har forsøkt å komme til ordninger med en omdisponering av området, uten lykkes.
Vi mener flyplassområdet kunne egne seg godt for lager/logistikk, men det har vi ikke fått gehør for, sier Ettre til Moss Avis.
– Så hva tror du om framtida for flyplassen?
Gitt de forholdene som preger flybransjen i dag, vil ta det minst 4-5 år før det overhodet vil kunne være aktuelt med sivile flyvninger fra Rygge. Vi kommer ikke til å bruke penger på flyplassen. Dermed blir det møllpose, sier Espen Ettre i Jotunfjell Partners.

Kilde: https://www.moss-avis.no/
 
Hadde da vært perfekt for et stort distribusjonssenter for Amazon. Men det er kanskje billigere å skipe skiten inn fra Polen og Tyskland ... Når de snart lanserer Prime i Norge må de jo ha 2-day delivery på plass, ihvertfall rundt de store byene.
 
Hadde da vært perfekt for et stort distribusjonssenter for Amazon. Men det er kanskje billigere å skipe skiten inn fra Polen og Tyskland ... Når de snart lanserer Prime i Norge må de jo ha 2-day delivery på plass, ihvertfall rundt de store byene.

Tviler på at Amazon etablerer seg i Norge med de arbeidsbetingelsene de har for ansatte.
 
Ikke Amazone, men det blir sikkert et lager eller kjøpesenter. Covid ble definitivt nådestøtet for Rygge sivile flyplass, men jeg tror ikke det hadde gått så bra uten pandemien heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hadde da vært perfekt for et stort distribusjonssenter for Amazon.

Og som det står i artikkelen, så får de ikke lov til det:

Han forteller også at Jotunfjell Partners i samtaler med både Moss kommune og Forsvaret, har forsøkt å komme til ordninger med en omdisponering av området, uten lykkes.
Vi mener flyplassområdet kunne egne seg godt for lager/logistikk, men det har vi ikke fått gehør for, sier Ettre til Moss Avis.
 
Det er ikke og har ikke vært politisk vilje til å omregulere til varehandel eller noen form for næring. Noen få minutters kjøring videre nordover på E6 finnes et ikke ubetydelig handelsområde som lokale Mosse-politikere er glade i.
 
Er vel lager, ikke museum?

Begge deler:

Forsvarets museer er en del av Forsvarets fellestjenester, og brigader Arne Opperud i Forsvarets fellestjenester karakteriserer overfor samme kilde etableringen av et visningsmagasin på Rygge som en «vinn-vinn-situasjon». Han trekker frem at et visningsmagasin på Rygge er lett tilgjengelig for publikum og kan bli en fin turistattraksjon, samtidig som Forsvaret får vedlikeholdt materiellet og vist det frem.
 
Ikke noe nytt under solen, men Rygge fikk sitt eget kapittel i forbindelse med rapporten om en 3. rullebane på OSL.

Vedlegg 9, side 131
https://www.regjeringen.no/contenta...843f05bc8878b09e/no/pdfs/tredje-rullebane.pdf

  • Moss kommune: Mener det er market for flyplass, vil at Avinor skal ta over
  • Avinor: Lite interresert i en ny flyplass, og sier det vil belaste resultatet deres med 75-100MNOK per år, og vil stort grad bety lekasje fra OSL og TRF
  • Norwegian: Mener at Moss lufthavn, Rygge ikke bør gjenoppstå som lufthavn for
  • rutetrafikk og utviklingen viser markedet ikke er der
  • SAS: Selskapet ikke ønsker å bruke Moss lufthavn, Rygge
  • NHO Luftfart: Er av den oppfatning at Moss lufthavn, Rygge ikke vil bli lønnsom uten betydelig drahjelp. Videre mener NHO luftfart at en organisert (styrt) delt løsning mellom de tre lufthavnene i Østlandsområdet vurderes som mindre samfunnsmessig gunstig.
 
Rygge som sivil flyplass kan det nok skytes en hvit pil etter. Forsvaret er kanskje heller ikke saa interessert i det etter at basen skal oppgraderes og USAs naervaer oekes betydelig.
 
Så gjenstår det å se hva som skjer med bygningsmassen knyttet til den tidligere terminalen.
 
Back
Top