Ryanair med nyheter fra København

Re: Ryanair udvider massivt i DK i slutningen af 16

Og om SAS gjør noe. De vil nok være den største taperen.
http://www.tv2lorry.dk/artikel/ryanair-udvider-markant-i-koebenhavn

Ryanair vil udvide sin tilstedeværelse i Danmark markant. Det sker med et større vinterprogram. Det sker med 15 nye ruter fra CPH og 3 nye ruter fra Billund. Der er tale om store destinationer.

Det ser ud til at Ryanair for alvor nu, har valgt at satse massivt på DK. Spændende at følge Easyjets reaktion og om Norwegian overhovedet kan følge med?

Ja, men det er meget komisk det her: http://cphtraveller.dk/nyheder/ryanair-prasenterer-reduceret-vinterprogram-fra-kobenhavn

Ryanairs PR afdeling skal have ros for at narre Tv2 dk

Og Ekstra-bladet, BT, Børsen, Finans.dk, dr.dk, og meget mere :-).
Eneste nye ruter jeg sådan seer næste vinterprogram er "Budapest(Genoptaget efter et år), Malaga(Genoptaget efter et år), men det er jo i sig selv ikke nye ruter, kun genoptagelser der er lidt forsinket.

Jeg glæder mig personligt helt til at se om mit elskede easyJet har nogle modreaktioner på dette.
Og for mit vedkommende har jeg det fint hvis bare Norwegian vil holde sig væk, de har jo så travlt med deres long-haul fra bl.a CDG.

Jeg er desværre bange for, at medierne er røget i Ryanairs PR-fælde. Det her program er stort set identisk med det nuværende.

Ret mig endelig, hvis jeg tager fuldstændig fejl i min tolkning af dagens pressemøde.

Jeg undrede mig også over den omgang varme luft! Reelt er det kun BLL som
får et par nye ruter! Jeg er i øvrigt noget spændt på, hvorledes magtbalancen bliver mellem BA og FR i BLL, men BA satser vel mest på feeds til LHR?

Last edited:

Og Ekstra-bladet, BT, Børsen, Finans.dk, dr.dk, og meget mere :-).
Eneste nye ruter jeg sådan seer næste vinterprogram er "Budapest(Genoptaget efter et år), Malaga(Genoptaget efter et år), men det er jo i sig selv ikke nye ruter, kun genoptagelser der er lidt forsinket.

Jeg glæder mig personligt helt til at se om mit elskede easyJet har nogle modreaktioner på dette.
Og for mit vedkommende har jeg det fint hvis bare Norwegian vil holde sig væk, de har jo så travlt med deres long-haul fra bl.a CDG.

Det er mig en stadig gåde, at diverse medier i den grad falder på halen over Ryanair. At de så også siger, at de skaber 2300 jobs er jo endnu en gang luft...Utroligt...ved godt at Ryanair er kommet for at blive, men at folk ser dem som de rene guder...det er utroligt...De snyder og bedrager over hele Europa, og folk overalt falder for det...:headbang:headbang:headbang:headbang

Re: Ryanair med nyheter fra København

<mod>
Før noen faller for fristelsen å begynne å diskutere Ryanairs forretningsmodell, arbeidsvilkår m.v.: Vi holder oss til hva som skjer med rutene ut fra CPH og evt nyheter (gode og dårlige) derfra.
</mod>

<mod>
Før noen faller for fristelsen å begynne å diskutere Ryanairs forretningsmodell, arbeidsvilkår m.v.: Vi holder oss til hva som skjer med rutene ut fra CPH og evt nyheter (gode og dårlige) derfra.
</mod>

:(
Åh nei! Vi vil kverulere!

Tror forøvrig FR kommer til å klare seg godt i Køben. Dansker er kjent som gode kremmere og sløser ikke med myntene. Spørsmålet blir da om hvor mange av Europrutene SAS skal beholde der.

Jeg tror SAS skal få slite fra CPH til gode destinasjoner i Europa. Easyjet, Ryanair og Norwegian. Hvordan de skal møte den konkuransen er for meg en gåte. Mulig de kan holde noen businessdestinasjoner, men man kan lure på hvorfor.-

Er der nogen, der har en oversigt over, hvordan det indtil videre er gået på de ruter, hvor Ryanair er startet? Hvem har reduceret/lukket/øget?

Der har været ændringer på Milano (Alitalia har lukket?) og utallige opjusteringer på London Luton, men hvad er ellers sket?

Ryanairs forsøg på København-"Stockholm" lukker ned 31. maj:

http://cphtraveller.dk/notitser/ryanair-dropper-ruten-mellem-kobenhavn-og-stockholm

Er der nogen, der har en oversigt over, hvordan det indtil videre er gået på de ruter, hvor Ryanair er startet? Hvem har reduceret/lukket/øget?

Der har været ændringer på Milano (Alitalia har lukket?) og utallige opjusteringer på London Luton, men hvad er ellers sket?

http://cphtraveller.dk/notitser/ryanair-dropper-ruten-mellem-kobenhavn-og-stockholm

Aer Lingus gir seg med sin daglige til DUB nå i slutten av måneden.

Ryanair har jo aldri hatt noen intra skandinavisk suksess. Både Torp og Rygge har lagt ned Skavsta. Mener Rygge var oppe 2 daglige da den ble lansert.
Det samme med Tampere og Århus som også måtte gi opp sine intra nordiske ruter med Ryanair.

Aer Lingus gir seg med sin daglige til DUB nå i slutten av måneden.

Ryanair har jo aldri hatt noen intra skandinavisk suksess. Både Torp og Rygge har lagt ned Skavsta. Mener Rygge var oppe 2 daglige da den ble lansert.
Det samme med Tampere og Århus som også måtte gi opp sine intra nordiske ruter med Ryanair.

Jeg er meget overrasket over, at de overhovedet forsøgte sig på ruten. Den strategi har allerede (som du nævner) vist sig at være død.

Enten skal de gå ind på OSL/ARN eller også skal de helt undlade at flyve intra.

Flere selskap har justert opp kapasiteten for å møte konkurransen med Ryanair.
Easyjet med ca +15% flere seter i vinter. Primært gjelder det London, Milano og Edinburgh. Easyjet holder seg unna Spaniaruter fra CPH. Den totale veksten i pax på de rutene Ryanair har gått inn på (ikke sekundær flyplass mot primær) ligger på ca +151.000pax. Uten å vite den markedsmessige fordeligen mellom Ryanair og Easyjet på rutene de begge har økt på, så vil jeg anta at ca 120.000-130.000pax i økning kan krediteres Ryanair. Det betyr jo uten tvil at Ryanait i tillegg spiser av eksisterende markedsandeler fra SAS, Easyjet, Norwegian, osv på de destinasjonene de har gått inn på.
Da er ikke effekten mot primærflyplasser lagt inn slik som for eksempel Ryanair på Bergamo sin effekt på SAS og Norwegian fra Malpensa.

En annen ting er jo i hvilken grad de ekstremt lave prisene stimulerer til ny trafikk, noe som nok er ganske betydelig for destinasjonene Ryanair har gått inn på. Jeg tror flere selskap kompenserer hardt med pris for å holde volumene oppe. Det bekreftes i rapporteringer og i det generelle prisbildet. Hvem gir seg først? Så lenge flere av rutene er inne i sin første del av oppstartstøtten som tross alt er de mest generøse, så tror jeg det må gå en sesong til før det eventuelt kommer andre større korrigeringer. Med lav oljepris har nok selskapne også større rom for å konkurrere enn bare for et par år siden.

Her er hva jeg fant fra Trafikstyrelsen

JAN2016 v/JAN2015
Malaga 27.000 pax 21.500pax (+5.500pax) Vueling, SAS, Norwegian og Ryanair

Madrid 23.000 pax 10.000pax (+13.000pax) Iberia, Norwegian og Ryanair. Ser ut til at Air Europa ikke gjør comeback på denne ruten fra sommerprogrammet.SAS la ned denne ruten i 2014 på grunn av konkurransen fra Norwegian og Iberia.

Alicante 14.000pax 8.500pax (+5.500pax) Vueling, SAS, Norwegian og Ryanair

Bergamo 14.500pax (14.000pax) Ryanair - Easyjet og SAS fra på Malpensa. Alitalia har lagt ned sine 6 ukentlige.

Bologna 6.500pax 2.100 pax (+4.400pax) Ryanair og SAS.

Budapest 13.900pax 3.600pax (+10.300pax) Ryanair, Norwegian. SAS la ned Budapest i 2015 da Ryanair kom inn. SAS opererte ruten med opp til 6 ukentlige.

Brussels Charleroi 14.000 pax (+14.000 pax) Ryanair- SAS og Brussels på BRU.

Bonn 8.300 pax Ryanair (+8.300pax) Ryanair

Dublin 12.700 pax 19.500pax (+6.800pax) Ryanair, Norwegian og SAS. Aer Lingus legger ned sin daglige nå om to uker.

Roma Ciampino 8.500pax (+8.500pax) Ryanair - Norwegian, SAS, Alitalia og Vueling fra Fiumicino. Her la Easyjet ned etter at Ryanair kom inn. Alitalia har redusert til 2-3 ukentlige i vinter. Går tilbake til 6 ukentlige i høysesongen. Vueling åpner til sommeren.

London Luton 53.800 8.000pax (+45.000pax) Ryanair og Easyjet. Begge har skrudd opp kapasitet.

Edinburgh 12.000pax 7.600pax (+4.400pax) Ryanair, Norwegian, Easyjet og SAS.

Kaunas 7.800pax (+7.800pax) Ryanair

Skavsta 6.500pax (+6.500pax) Ryanair

Teneriffe 7.300pax 4.400pax (+4.900pax) Ryanair og Norwegian

Last edited:

Norwegian flyr ikke Nonstop mellom Koebenhavn og Milano - der maa du reise med NorwegianNetworkConnect(tm) enten via OSL, ARN eller LGW. (Ryanair er forsiktig med aa gaa i direkte konkuranse med Norwegian)

Porto Airport celebrated the start of Ryanair’s thrice-weekly services to Copenhagen with this fantastic cake which depicts the Little Mermaid by Edvard Eriksen. The 2,224-kilometre sector to the Danish capital will face no direct competition.

Ryanairs Rute fra København til Porto(omvendt) er åbnet 29 Marts med 3 ugentlige afgange.

Udover dette, så kan der læses om 41 andre ruter Ryanair har åbnet.
http://www.anna.aero/2016/04/05/ryanair-commences-41-new-routes/

Pescara med 2x ukentlig avganger fra slutten av mars 2017 ser ut som blir neste Ryanair destinasjon fra CPH

Det ser også ut som om de justerer ned på noen ruter også for W16/17. Det er snakk om en kapasitetsredusjon på ca 15 % om jeg ikke tar feil.

Men det er vel ingen stor overraskelse at det måtte justeringer til da yielden på mange av rutene har vært katastrofale for de som konkurrerte mot hverandre. Hadde kanskje trodd det var andre som ville redusere og ikke FR men.

Ryanair har fire nye ruter fra CPH næste sommer. To af dem er vistnok allerede nævnt herinde. Desuden ønsker selskabet at genåbne basen i Kastrup:

"..det irske lavprisselskab arbejder med planer om at genåbne basen i København, fortæller administrerende direktør Michael O'Leary. Vi diskuterer det med Københavns Lufthavn, og første mulighed er at åbne til næste vinter, siger han på et pressemøde i København, hvor fire nye afgange fra hovedstaden blev præsenteret."

http://finans.dk/live/erhverv/ECE90...troversiel-base-i-koebenhavn-igen/?ctxref=ext

Og de fire nye ruter:

"Ryanair flyver næste år også til Pescara, Thessaloniki, Valencia og Zadar fra København."

http://finans.dk/live/erhverv/ECE9039644/ryanair-udvider-med-fire-nye-ruter-fra-koebenhavn/

Fagforeningerne sejrede ad h.....e til, for det går åbenbart fint for
Ryanair i CPH.....

Back