Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

BudFox

Newcomer
Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Hei,

Hadde en litt skremmende opplevelse på GM på vei til ARN i dag som fikk meg til å tenke på hvordan SK behandler sine kunder.

Eco Extra billetten hadde jeg booket på sas.no noen dager i forveien. Sete hadde jeg også valgt, men av en eller annen årsak hadde jeg glemt å svar ja på tekst meldingen, og var dermed ikke sjekket inn.
Ved gate, da de dro kortet, fikk jeg beskjed om dette og fikk ikke gå ombord. Flyet var 100% fullt, setet mitt var blitt "releaset" (iflg gatepersonalet ctrl + R 20 min før) og der stod jeg (og 6-7 andre). Gatepersonalet sa jeg ikke kunne regne med plass siden jeg ikke hadde sjekket inn. En supervisor kom heldigivis innom og fikk hentet ut 4 personer som allerede satt i flyet. Iflg en kollega på flyet ble det tilbudt først EUR 150, deretter EUR 250 for at nok skulle melde seg. Jeg fikk dermed en av deres plasser i eco. Gatepersonalet fortalte at jeg skulle få en kompensasjon ettersom jeg måtte reise i eco og ikke eco extra.

Spm 1: Kan SAS nekte meg plass dersom jeg har glemte å sjekke inn på forhånd, men har gyldig billett?
Spm 2: Hvordan kompensasjon kan jeg forvente meg?

Takk!
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Så lenge du ikke står i systemet som sjekket inn så gjorde gatepersonalet helt rett i å løse opp setet ditt 20min før avgang (er vel da SGH stenger innsjekk?) På ett eller annet tidspunkt vil de jo evt måtte gi setet ditt til andre passasjerer (stby o.l.) og så lenge ikke du er sjekket inn kan man ikke stå der i all evighet å 'gå utifra' at -"han har ikke sjekket inn, men han dukker nok opp" når flyet har 20min til avgang..

1. Dette skjer ikke bare i SAS, men hos alle.
2. Antakelig ett mellomlegg mellom prisklassen Y+/Y
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Dæsken, dette visste ikke jeg heller. Det har rett som det er skjedd at jeg ikke har sjekket inn på innlandsturer og slikt. Et under at jeg ikke har gått på en smell da.

Har tenkt at hvis jeg svarer på tekstmeldingen så vil systemet automatisk gi meg et vilkårlig sete. Men det er kanskje ikke heller sant?
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Her synes jeg du skal være happy for at du fikk bli med, de gikk mye lengre enn det de skulle for å hjelpe deg. Er man ikke sjekket inn i forhold til de reglene som flyselskapet har, har man ikke en gang rett til å bli med overhodet.

No compensation due.
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Hei,

Hadde en litt skremmende opplevelse på GM på vei til ARN i dag som fikk meg til å tenke på hvordan SK behandler sine kunder.


Spm 1: Kan SAS nekte meg plass dersom jeg har glemte å sjekke inn på forhånd, men har gyldig billett?
Spm 2: Hvordan kompensasjon kan jeg forvente meg?

Takk!

Forskjellen på E og Y er ca 400kr, så kanskje du får det?
Uansett så skal du være glad for at du fikk være med, for det er du som har gjort en feil her.
SAS pleier å behandle de kundene som betaler en del for billetten godt, så det var en grei løsning at du fikk være med og noen fikk kompensasjon for å stå igjen. Om dette er i henhold til interne regler vet jeg ikke noe om.
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Det er rigtigt som beskrevet...På et eller andet tidspunkt er vi, som gatestaff, jo nødt til at frigøre de seats som ikke er taget. Det er givetvis standby pax, og skal du have flyet i vej på schedule er du nødt til at gøre noget...At en supervisor løser "dit" problem med store udgifter for selskabet, synes jeg du skal være glad for. Nu fik du din plads og en anden kom senere hjem end planlagt.
OG mon ikke du har lært, at du kan bruge din telefon til at checke ind på og ikke mindst som boardingpass. Ellers kan du helt sikkert læse om det på SAS.NO.
Du skal staidg huske, at selvom du er indchecket så SKAL du være ved gate i henhold til den deadline som gælder for den pågældende lufthavn. Er du ikke det mister du retten til transport...Denne deadline er jo , igen, således at vi som gatestaff, kan nå at fixe seats for standby pax.
Til dine spørgmål, må svarene være
1. JA....for du kan sagtens have booked og købt en billet men så valgt ikke møde op
2. NEJ, du kan ikke forvente kompensation...idet du jo selv har valgt(glemt) ikke at checke ind. Det udløse ikke kompensation, men staff kan jo rebooke dig til en anden afgang om din billet er ændringsbar
Hilsen
Ole
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Og husk nå en ting. Selv om du har sjekket inn på telefon eller internett, så vil akkurat det samme kunne skje om du ikke er på gate 20 minutter før avgang, av akkurat samme årsak. Skal du være helt sikker på at du er registrert som innsjekket, så må du gjøre dette på flyplassen. Ellers må du være ved gate i god tid.
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Gaten skal i utganspunktet stenge 10 minutter før avgang, alle pax skal være ved utgang senest 20 minutter før avgang. Dette står også i vilkårene som ingen leser. Men alltid lettere å skyle på andre for egne feil.
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

I følge http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/For-reisen/Innsjekk/Frister-innsjekking/ så er fristen faktisk 40 minutter for Y+ på OSL.
Finner heller ingen unntaksregel alá DY sin om at pax uten innsjekket bagasje kan gå rett til utgang heller.

Hei!

Det med at det ikke finnes noen unntaksregel stemmer jo ikke helt overens med det som står på http://www.sas.no/no/Sider-uten-men...r-flyreisen/Innsjekking/Innsjekking/Ved-gate/

Direkte til gate
Dersom du har en bestilling og kun reiser med håndbagasje kan du gå rett til gate og sjekke inn der. Oppmøte ved gate er:
Innland: Tillatt for alle billettyper - siste oppmøtetid er 10 minutter før avgang.
Utenland: Tillatt for dem som reiser uten bagasje og med en fleksibel billett - siste oppmøtetid er 20 minutter før avgang.

Jeg må vel innrømme at jeg trodde at dette var gyldig. Men det er kanskje en gammel og ikke gyldig side? Jeg fant den på google og ikke via SAS.
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Heisann,

Jeg var for ordens skyld ved gate 45 min før avgang, men hadde altså ikke sjekket inn på forhånd og ser at det skaper problemer for SAS.

Ettersom det er jeg som har gjort en feil legger jeg ikke skylden på noen andre :) Jeg visste heller ikke at det var frister for innsjekking og leser kun det som står i email bekreftelse og sms (aldri vilkårene).

Nå har jeg lært!
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Jeg tror den er gammel. Særlig siden den ligger under "Sider uten menytilknytning".

Jeg mener de drev og "reklamerte med dette" en periode, og siden har ihvertfall jeg konkludert med at det var sånn. Fra 2004 til 2008 hadde jeg ihvertfall 50 t/r i året i flex på innland og jeg tror ikke jeg sjekket inn en eneste gang.

Så denne tråden var virkelig en eye-opener for meg. Om det er så viktig burde kanskje SMS'en inneholdt info om at man faktisk MÅ sjekke inn.
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Tja... kanskje. Men om alt skulle inkluderes som passasjerer har krevd å få opplyst om via SMS/mail så hadde garantert ingen lest det. Men vent litt.... det finnes jo allerede, reisevilkårne... som ingen gidder å lese. ;)

Det er vanskelig å få alle til å få med seg all informasjon. For å illustrere; en selger på en lokal byggevareforetning fortalte om en gang da han hadde solgt noe trelast til en kunde. Noen timer senere kommer kunden tilbake. Drittsur. Han hadde ikke noen spiker og det var da selgerns jobb å passe på at han fikk meg seg. Litt senere så spør han en annen kunde for sikkerthets skyld om han trenger spiker. Den kunden blir irrittert. Hvis han trengte noen spiker så ville han vel ha bedt om det!

Ikke lett dette her.
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Nå sjekker jeg stort sett inn i god tid, men jeg levde faktisk i den villfarelsen at "direkte til gate" fortsatt var gyldig praksis også hos SAS (gitt at man er der 20 minutter før avgang). Slik er det altså ikke lenger?
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Da er vi tydeligvis i den situasjonen at SAS krever at man sjekker inn (for at man skal være garantert å få setet sitt), mens både Norwegian og Widerøe skriver på sine sider at det er OK å gå rett til gate (og da har jeg søkt fra forsidene hos flyselskapene, ikke på Google).

Det er selvfølgelig ikke noe krav om at alle flyselskaper skal ha samme regler, men det er jo ikke tvil om at det er lett for flypassasjerene å gå seg litt vill i regelverket når så vesentlige regler som dette er forskjellig. Ikke minst fordi SAS tidligere hadde de samme reglene som Widerøe og Norwegian, men tydeligvis har gått bort fra det. Jeg har imidlertid ikke lagt merke til noen store annonsekampanjer om dette (men det står sikkert i vilkårene, som selvfølgelig alle leser). Noen som vet når "direkte til gate" forsvant som mulighet hos SAS?

Men da vet i hvert fall jeg det, så da blir det neppe jeg som havner i dette problemet :)
 
Last edited:
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Ellers så lurer jeg nå litt på hvordan det er med rettigheter ved uregelmessigheter? Jeg har ikke gjort noe forskjell på innsjekkede og ikke innsjekkede passasjerer men det er noe som sier meg at det i hvert fall tidligere var slik at om du ikke hadde sjekket inn så hadde du ikke samme rettigheter.
Jeg har lest EU-forordningen og den norske forskriften i fjor en gang men kan ikke huske at noe slikt ble nevnt.
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Sjekker du ikke inn i henhold til flyselskapets regler, 45 minutter før avgang dersom ikke flyselskapet har fastsatt noe annet, så omfattes du ikke om forordningen om nektet ombordstigning/kansellering:

Nr. 1 får anvendelse forutsatt at passasjerene:
a) har en bekreftet reservasjon på den berørte flygingen og, unntatt ved innstilling som nevnt i
artikkel 5, møter til innsjekking
– som foreskrevet og på det tidspunkt som er angitt på forhånd og skriftlig (herunder i
elektronisk form) av luftfartsselskapet, reisearrangøren eller et godkjent reisebyrå,
eller, dersom det ikke er angitt noe tidspunkt,
– senest 45 minutter før angitt avgangstid, eller

Hele forordningen kan leses her: http://www.lovdata.no/for/grafikk//pdf/32004r0261.pdf
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Det virker som at flere og flere etterlyser rettigheter osv i slike situasjoner, og at enkelte føler seg dårlig behandlet av flyselskapene. Jeg etterlyser bedre holdninger, og spørsmålet mitt er om ikke passasjeren selv har noe ansvar?
 
Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Det virker som at flere og flere etterlyser rettigheter osv i slike situasjoner, og at enkelte føler seg dårlig behandlet av flyselskapene. Jeg etterlyser bedre holdninger, og spørsmålet mitt er om ikke passasjeren selv har noe ansvar?

Nei, voksne har ikke ansvar. Spesielt ikke for å sette seg inn i noe selv, eller å oppdra egne barn. Det er en generasjonssak. ;)

-A
 
Back
Top