Rettigheter hvis glemt å sjekke inn
Hei,
Hadde en litt skremmende opplevelse på GM på vei til ARN i dag som fikk meg til å tenke på hvordan SK behandler sine kunder.
Eco Extra billetten hadde jeg booket på sas.no noen dager i forveien. Sete hadde jeg også valgt, men av en eller annen årsak hadde jeg glemt å svar ja på tekst meldingen, og var dermed ikke sjekket inn.
Ved gate, da de dro kortet, fikk jeg beskjed om dette og fikk ikke gå ombord. Flyet var 100% fullt, setet mitt var blitt "releaset" (iflg gatepersonalet ctrl + R 20 min før) og der stod jeg (og 6-7 andre). Gatepersonalet sa jeg ikke kunne regne med plass siden jeg ikke hadde sjekket inn. En supervisor kom heldigivis innom og fikk hentet ut 4 personer som allerede satt i flyet. Iflg en kollega på flyet ble det tilbudt først EUR 150, deretter EUR 250 for at nok skulle melde seg. Jeg fikk dermed en av deres plasser i eco. Gatepersonalet fortalte at jeg skulle få en kompensasjon ettersom jeg måtte reise i eco og ikke eco extra.
Spm 1: Kan SAS nekte meg plass dersom jeg har glemte å sjekke inn på forhånd, men har gyldig billett?
Spm 2: Hvordan kompensasjon kan jeg forvente meg?
Takk!
Hei,
Hadde en litt skremmende opplevelse på GM på vei til ARN i dag som fikk meg til å tenke på hvordan SK behandler sine kunder.
Eco Extra billetten hadde jeg booket på sas.no noen dager i forveien. Sete hadde jeg også valgt, men av en eller annen årsak hadde jeg glemt å svar ja på tekst meldingen, og var dermed ikke sjekket inn.
Ved gate, da de dro kortet, fikk jeg beskjed om dette og fikk ikke gå ombord. Flyet var 100% fullt, setet mitt var blitt "releaset" (iflg gatepersonalet ctrl + R 20 min før) og der stod jeg (og 6-7 andre). Gatepersonalet sa jeg ikke kunne regne med plass siden jeg ikke hadde sjekket inn. En supervisor kom heldigivis innom og fikk hentet ut 4 personer som allerede satt i flyet. Iflg en kollega på flyet ble det tilbudt først EUR 150, deretter EUR 250 for at nok skulle melde seg. Jeg fikk dermed en av deres plasser i eco. Gatepersonalet fortalte at jeg skulle få en kompensasjon ettersom jeg måtte reise i eco og ikke eco extra.
Spm 1: Kan SAS nekte meg plass dersom jeg har glemte å sjekke inn på forhånd, men har gyldig billett?
Spm 2: Hvordan kompensasjon kan jeg forvente meg?
Takk!