[Quiz] Litt mer snodig

Mens jeg spydde edder og galle og sarkastiske kommentarer slo kunnskapsduoen CFM og 1944vintage til med nesten resten.

Hva med nummer 3?
Det er en Argentinsk FMA Pucara. Trolig på et eller annet museum etter Falklandskrigen.

S

Her var jeg for sen til å bidra med noen meningsfylt, men kan prøve meg på de gjenværende:

6) er vel en dH.89 Dragon Rapide?
20) Museum of Science and Industry i Manchester?

6) er nok ikke en Rapide, men en Dragon. Jeg vil ha hvilken type Dragon.
20) Det står en der også, men hvilken er dette?

1) Da går jeg for BA Connect BAe 146 og Manchester.

6) I følge CAAs G-INFO sier de De Havilland Aircraft Co. Ltd. DH84 Dragon med serienr. 2048 bygd i 1943.

7) Holder på Coventry her jeg da siden skyene ser så kjent ut :p

20) Det står en der også, men hvilken er dette?
Jeg kødder aldri - hvis jeg er usikker så skriver jeg det, og hvis jeg er sikker så forsvinner forbeholdsordene. Årsaken til at det er Cosford finner du på gulvet - hvite firkantrør med svarte gummiklosser avgrenser utstillingsområde fra gangveier. MOSI har derimot har ansatt en rørlegger som har satt to runde galvaniserte rør i høyden for å markere skillet og deretter har det kommet maler og slapset blå maling over.

16) I følge CAAs G-INFO sier de De Havilland Aircraft Co. Ltd. DH84 Dragon med serienr. 2048 bygd i 1943.

Der skuffer CAA stort gitt... :drunk::old:headbang:stir

Det er en DH-84A Dragon Mk III bygd av DH Australia.

Men ingen som trør til på
Q3.jpg

Da tar vi fasit. Alle er havn unntatt én. Den burde LN-KGL og Fellowship tatt siden de tross alt har vært der... Nok en gang imponerende kunnskap.

1) Vi begynner på toppen av lista med nummer 1 som ikke er BACON (eller BA Connect). Det skjedde litt senere. Det er i praksis samme selskap, men det het British Airways citiexpress og kom etter sammenslåingen av Brymon og British Regional. Bildet er tatt på Manchester. Så Turtle var godt innafor.
1.JPG

2) 1944vintage kjenner sine Mil-er. Vi er tilbake på Vanda og Finlands Flygmuseum. Den til venstre er en PZL SM-1SZ (polsk-bygd Mil Mi-1U). Saken til høyre er en Mil Mi-4. Flygvapnet hadde et ganske variert utvalg av flytyper gjennom den kalde krigen, med sovjetisk bygde fly langs østgrensen og vestlige fly lenger vest.
2.JPG

3) Lurespørsmålet eller fellen, du vil, var denne "dingsen". Det er et hjemmelaget leketøy "registrert" PH-ARNO og fantes på Aviodrome i Lelystad. Den har en bilmotor som gjør at kjerra kan takse, propellen snurrer og vingene kan heves som på fly beregnet på hangarskip.
3.jpg

4) Osa's Ark på Texel for et par år siden. Det er vel den eneste Sikorksy S-38 som fortsatt flyr. Bra CFM
4.jpg

5) Det var vel ikke så vanskelig å se at dette var en Catalina av noe slag. CFM identifiserte Z-CAT Consolidated PBY-5A Canso, Catalina Safari Company og bildet er tatt på Nilen.
5.jpg

6) Tilbake til Europa og nabolaget til Turtle. Denne DH-84A Dragon Mk III er bygd av DH Australia og har tidligere tjenestegjort i RAAF før den kom til Europa og malt i fargene til en av 30-tallets "store", Railway Air Services.
6.jpg

7) Det er en Hawker Siddeley Nimrod MR2. Turtle kjente igjen skyene i Coventry. Bra lokalkunnskap, mener nå jeg.
7.JPG

8) 18. juli 1935 fløy Thor Solberg med sin Loening C-2C Air Yacht Leiv Eiriksson fra USA til Norge. Sikten forover var begrenset, for å si det mildt.
8.JPG

9) Farnborough 1972 og DHCs militære Twin Otter demo-fly, en -300M C-GFJQ
9.jpg

10) Short SB.5 ble serieprodusert i ett eksemplar som WG768 og står på RAF Museum Cosford i dag. Det ble benyttet til å test forskjellige haledesign for det som ble EE Lightning som LN-KGL sier.
10.JPG

11) Convair F-102 Delta Dagger fra 32nd TFS USAFE på Militair Luchtvaart Museum i Nederland.
11.JPG

12) FMA IA 58 Pucará på RAF Museum Cosford og er krigsbytte fra Falklandskrigen som LN-KGL sier.
12.jpg

13) Vi holder oss på Cosford og der står det største flyet Short Bros bygde, Short Belfast C.1 XR731 Enceladus.
13.jpg

14) Litt mer DHC og nummeret før Twin Otter: En DHC-5 Buffalo fra Zambia Air Force på besøk i Gaborone.
14.jpg

15) CFM treffer skikkelig innertier når han sier
Douglas AD-4N Skyraider på Flying Legends, Duxford. F-AZHK og F-AZDP som "skjøt ned" Mustangen Big Beautiful Doll.
Dette er på vei ut for å ta av for å delta i Balbo-en der Big Beautiful Doll ble vingeklippet og gikk i bakken.
15.jpg

16) Til ære for Yorkshire-mannen TOS: Handley Page Victor på Yorkshire Air Museum utenfor York.
16.JPG

17) Hva er det med engelskmenn og snurrig design? Og dårlige utskytingsmuligheter for navigatører? Dick Lord (SAAF og før det RN) har skrevet om dette pussige flyet i sin selvbigrafi From Tailhooker to Mudmover. Det er en DH.110 Sea Vixen og den står på Newark Air Museum. Det er XJ560/243.
17.JPG

18) En varm sommerdag på Reykjavíks med en Antonov An-32 på leveranseflight til Peru.
18.jpg

19) Mignet HM.14 Pou-du-Ciel på Cosford
19.JPG

20) LN-KGL hadde rett i at dette også er Cosford - stedet for pussige fly. Dette er den første Lightningen, English Electric P1A
20.JPG

Takk for at du tar deg tid til å lage disse quizene. Moro!

Siden du er så nøye. En liten skriveleif her?
9) Farnborough 1972 og DHCs militære Twin Otter demo-fly, en -300M C-GFJQ

Var ikke dette i 1982? ;)

Back