[Quiz] Litt mer snodig

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Vi går videre med litt pussige luftige farkoster. Alle er kanskje ikke like snodige, men vinkelen og utsnittet kanskje... Ta gjerne med hvor bildet er tatt sånn bare for å imponere. Det bør ikke være for vanskelig. Selv lounge lizards burde klare den.

1)
Q1.jpg

2)
Q2.jpg

3)
Q3.jpg

4)
Q4.jpg

5)
Q5.jpg

6)
Q6.jpg

7)
Q7.jpg

8)
Q8.jpg

9)
Q9.jpg

10)
Q10.jpg

11)
Q11.jpg

12)
Q12.jpg

13)
Q13.jpg

14)
Q14.jpg

15)
Q15.jpg

16)
Q16.jpg

17)
Q17.jpg

18)
Q18.jpg

19)
Q19.jpg

20)
Q20.jpg

10) Short Brothers SB5 WG768 på RAF Museum Cosford
Flyet ble benyttet til å test forskjellige haledesign for det som ble EE Lightning

11) Convair F-102 Delta Dagger og trolig er bildet tatt på Soesterberg

12) er krigsbyttet fra Falklandskrigen
FMA IA 58 Pucará og den står i RAF Museum Cosford

Last edited:
16) Prøver meg på en Victor Handley Page. Plasseringen og bakgrunnen kan passe overens med mitt (tidligere) "lokalmuseum" Elvington.

4) Sikorsky S-38 Osa's Ark. Litt verre hvor det er tatt. Den har jo vært rundt omkring i Europa. Selv tok jeg bilde av den i Salzburg engang. Da var den der ifm. Scalaria Air Challenge.

5) Consolidated PBY-5A Canso, Catalina Safari Company. Bildet tatt når hun fortsatt var Z-CAT?

Last edited:
1) BA Connect BAe 146 som kan ha vært i Birmingham eller Manchester eller et helt annet sted.

6) DH.84 Dragon, G-ECAN sikkert tatt i Duxford.

7) Nimrod, en eller annen variant...Gjetter på tidligere Kinloss base for Royal Navy og kanskje den som står i Coventry?

20) English Electric P1A på RAF Museum Cosford
En av prototypene som basisen for senere EE Lightning - den viktige konen kom senere slik at luften inn til motorene var subsonic.

7) Nimrod, en eller annen variant...Gjetter på tidligere Kinloss base for Royal Navy og kanskje den som står i Coventry?

Jeg mener å huske at -KOG også tok noen bilder av Nimrod på Elvington.

14) DHC-5 Buffalo og ser nå militær ut med den fargen.

17) DH.110 Sea Vixen og fortsetter med å gjette på Coventry men denne gang Midland Air museum. (Gir meg ikke TOS, vet han har vært rundt i disse traktene også ;) )

Jeg mener å huske at -KOG også tok noen bilder av Nimrod på Elvington.

Cosford kunne vært et alternativ, men der er det enn annen basisfarge siden det er en R.1. Jeg tror nok vi skal bevege oss i retning Norwich for å finne 7).

18) Antonov An-32 og synes den ser veldig polsk ut med de fargene men kan ikke finne at de har hatt dem.

17) DH.110 Sea Vixen og fortsetter med å gjette på Coventry men denne gang Midland Air museum (Gir meg ikke TOS, vet han har vært rundt i disse traktene også ;) )

Vi har det, men jeg tro nok vi må til et museum som ligger nær Newark-on-Trent for å finne denne - på Newark Air Museum (RAF Winthorpe). Det ligner på XJ560/243 før den fikk sårt tiltrengt ny maling.

9) DHC-6 Twin Otter 300 M, C-GFJQ, vil tippe Farnborough 1982.
I bakgrunnen Boeing B-767 -232 N102DA.

15) Douglas AD-4N Skyraider på Flying Legends, Duxford. F-AZHK og F-AZDP som "skjøt ned" Mustangen Big Beautiful Doll.

Last edited:
Jeg ser det er flere som ikke har noe liv... Eller hage... Jeg har begge deler, men skylder på pollenallergi :p

Så langt har vi:

1) Turtle har visse fordeler med at han har flydd på Manchester, Birmingham eller et helt annet sted. Siden han er så presis, har han selvsagt helt rett i hvilken flyplass det er. Kan du velge én av de tre for din BA Connect BAe 146. Det behøver forresten ikke være BA Connect. Kan jo også være British Regional :stir

2) Her er det flere flyvemaskiner som må identifiseres.

3) Dagens planke?

4) CFM mener dette er en Sikorsky S-38 Osa's Ark. Det er vanskelig å argumentere mot dét. Martin og Osa Johnson var et interessant par som reiste mye rundt i Afrika og på Borneo med denne maskinen og en S-39. Bildet er tatt på ei øy i Europa og det er noen flagg i bakgrunnen som sier alt. :colgate:

5) Consolidated PBY-5A Canso, Catalina Safari Company Z-CAT på en elv selv lounge lizards tør kjenne.

6) Igjen uttaler Turtle seg skråsikkert. Det er innafor, men ikke innertier. Her må vi ha fabrikk og korrekt type!:headbang

7) Turlte og TOS i clinch! Det er flere Nimroder i Storbritannia. Faktisk er vel alle der... Jeg har fotografert dem i Manchester, York, Coventry, Norwich og sikkert andre steder hvis jeg leter. Det er en Hawker Siddeley Nimrod MR2. Turtle sier Coventry: Kjenner han igjen skyene?

8) 1944vintage har vært på Oslo skjulte juvel, Norsk Teknisk Museum. Der står Thor Solbergs Loening Air Yacht Leiv Eiriksson. Stygg som juling, men tøff.

9) Denne har vi sett mye av...

10) Desk pilot ønsket seg mer fra Belfast og jeg gir dere Short SB.5 (LN-KGL, firmaet het og heter fortsatt Short Brothers, men flyene har alltid være Short og ikke kortbukse heller, shorts, altså). Dette flyet ble serieprodusert i ett eksemplar som WG768 og står på RAF Museum Cosford i dag. Det ble benyttet til å test forskjellige haledesign for det som ble EE Lightning som LN-KGL sier.

11) Convair F-102 Delta Dagger på Soesterberg sier LN-KGL. Det er i beste fall en halv sannhet. Det er en F-102 fra 32nd TFS USAFE som var stasjonert på LMB Soesterberg, men MLM (Militair Luchtvaart Museum) lå ikke på Soesterberg, men i en annen kommune og landsby, og, ikke nok med det, men i en hærleir - Kamp van Zeist. Hvor flyet er nå, må gudene vite MLM er lagt ned og jeg vet ikke hva som er i det nye militærmuséet som er på Soesterberg.

12) Krigsbyttet som står ved siden av denne FMA IA 58 Pucará-en er mer interessant. Det er en Geländewagen med en utrolig artig historie. LN/KGL har rett i at denne står på RAF Museum Cosford og stammer fra Falklandskrigen.

13) Stor og stygg og oppkalt etter byen den er bygd i. Short Belfast C.1 (XR731/Enceladus) igjen på RAF Museum Cosford. Var LN-KGL med på tur, eller?

14) DHC-5 Buffalo og ser nå militær ut med den fargen, mener Turtle. Klokt valg, men hvilket flyvåpen og hvor er bildet. Her kjenner jeg igjen skyene...

15) Give me a break!

16) Victor Handley Page, TOS? Jeg ville sagt det var omvendt, men du har rett i at det er på Elvington og Yorkshire Air Museum. Flott museum, det.

17) Den nylig avdøde sør-afrikanske brigaderen Dick Lord (en av dem som la grunnlaget for US Navys Fighter Weapons School aka Top Gun (dere trodde vel ikke amerikanerne hadde klart noe slikt uten afrikansk hjelp?), beskrev sin tid på DH.110 Sea Vixen som "interessant, spesielt for navigatøren som satt en kiste". Turtle tipper Midland Air museum. LN-KGL korrigerer til Newark og ja, en av dere har rett.

18) Det er en Antonov An-32, Turtle. Den er ikke polsk, men du er inne på noe med tanke på fargene. Flyet er på vei til sitt nye hjemland og stedet gir deg en god pekepinn.

19) Flygende lopper er ikke bra. Heller ikke Mignet HM.14 Pou-du-Ciel. De ble forbudt etter hvert siden de var like stabile som en 2CV i høy fart - den grad noen av dem gikk fort. Kudos til 1944vintage & CFM.

20) LN-KGL påstår at dette er en English Electric P1A på RAF Museum Cosford. Men stemmer det at det er Cosford. Den finnes andre steder også :stir:drink

Mens jeg spydde edder og galle og sarkastiske kommentarer slo kunnskapsduoen CFM og 1944vintage til med nesten resten.

Hva med nummer 3?

Her var jeg for sen til å bidra med noen meningsfylt, men kan prøve meg på de gjenværende:

6) er vel en dH.89 Dragon Rapide?
9) er en DHC-6 Twin Otter, men uten googling vet jeg ikke mer. I bakgrunnen er en 767 fra Delta?
20) Museum of Science and Industry i Manchester?

Back