Qatar til CPH fra marts 2010

  • Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Hvis kriteriet for en OSL rute er opgradering af metal på CPH, så kan OSL angiveligt være lige om hjørnet. Ruten sælger angiveligt rigtigt godt, og iflg. Takeoff.dk så forventer Qatar snart at opgradere til en A330. Forøvrigt ganske imponerende at første afgang havde 2 overbookinger, og så var det endda en ren "solgt" maskine - altså ingen inviterede ombord.
 
Ja dejligt at Qatar tilsyneladende er kommet godt i gang og at A330 er "på vej"...

Hele artiklen fra takeoff.no som janusk refererer til:

Nyt flyselskab kom godt fra start

Der var ingen inviterede gæster til åbningsflyvningen, da Qatar Airways åbnede sin nye rute mellem sin hovedstad, Doha, og København fire gange om ugen. Alligevel var Airbus 319-flyet med plads til 110 passagerer, heraf otte på business class, fyldt. Og der var endda to overbookinger.

De kommende bookinger for Qatar Airways’ rute fra København er også gode, og selskabet forventer snart at udskifte sin Airbus 319 med et mere end 100 pladser større Airbus 330-fly.
 
Qatar Airways har flere gode tilbud ut av CPH i forbindelse med åpningen!

Jeg sjekket deres tilbud i Biz til BKK via Doha. Det var på DKK 16 300. Dvs ca 17 600 NOK. Så skal man til CPH i tillegg. Men det blir jo ikke helt bra når de datoene jeg sjekket i juni er reiseruten følgende: Avg CPH på ettermiddagen, ank Doha kl 2330, avgang Doha mot BKK kl 0800. Returen fra BKK blir akkurat det samme. Og 2 netter i Doha på veien, gjør det jo ikke særlig billigere, så da er det ikke særlig aktuelt for mitt vedkommende da SAS er billigere og non-stop. Men det hadde jo vært gøy å prøve det da!

BF:cool2
 
Qatar Airways har flere gode tilbud ut av CPH i forbindelse med åpningen!

Jeg sjekket deres tilbud i Biz til BKK via Doha. Det var på DKK 16 300. Dvs ca 17 600 NOK. Så skal man til CPH i tillegg. Men det blir jo ikke helt bra når de datoene jeg sjekket i juni er reiseruten følgende: Avg CPH på ettermiddagen, ank Doha kl 2330, avgang Doha mot BKK kl 0800. Returen fra BKK blir akkurat det samme. Og 2 netter i Doha på veien, gjør det jo ikke særlig billigere, så da er det ikke særlig aktuelt for mitt vedkommende da SAS er billigere og non-stop. Men det hadde jo vært gøy å prøve det da!

BF:cool2

Har flydd QR sine 319 og de er behagelig i biz for dagturer, men setene er ikke noe å sove i. Det er i praksis samme greien som SQ sine gamle regionale seter.

-A
 
Sånn for moro, her er SAS sine priser på CPH-BKK:

Code:
CPH  Copenhagen DK [EKCH]
BKK  Bangkok Int'l TH [VTBD]
SAT  03 Apr 2010 | SUN  18 Apr 2010 | R/T | Business

Carrier    From    To    Fare      Cur                      Fare Basis
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  ----------
SK         CPH     BKK     20600   NOK                      ZDKBIZ
SK         CPH     BKK     27955   NOK                      JDKBIZ
SK         CPH     BKK     33405   NOK                      DDKBIZ
SK         CPH     BKK     38840   NOK                      CDKBIZ
SK         CPH     BKK     70145   NOK                      ADKBIZ

Og SAS på BGO-BKK:
Code:
BGO  Bergen Flesland NO [ENBR]
BKK  Bangkok Int'l TH [VTBD]
SAT  03 Apr 2010 | SUN  18 Apr 2010 | R/T | Business

Carrier    From    To    Fare      Cur                      Fare Basis
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  ----------
SK         BGO     BKK     13600   NOK                      ZNOBIZ
SK         BGO     BKK     19900   NOK                      JNOBIZ
SK         BGO     BKK     25900   NOK                      DNOBIZ
SK         BGO     BKK     31900   NOK                      CNOBIZ

Og er her QR sine:

Code:
CPH  Copenhagen DK [EKCH]
BKK  Bangkok Int'l TH [VTBD]
SAT  03 Apr 2010 | SUN  18 Apr 2010 | R/T | Business

Carrier    From    To    Fare      Cur                      Fare Basis
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  ----------
QR         CPH     BKK     15535   NOK                      DRTDK
QR         CPH     BKK     20925   NOK                      JRTDK
QR         CPH     BKK     27205   NOK                      CRTDK

Nå er rett nok tilslutning billigere enn bare fra CPH med SAS, men 15-16k NOK med fleksibel billett kan ikke SAS matche. Dette må du ut med 20k fra BGO eller 27k fra CPH for.

-A
 
Nå vet jeg ikke helt hvordan du sjekker, Alex.

Men KRS-CPH-BKK med SK er NOK 16 340,-.
Prisen med QR fra CPH koster jo billett Norge - CPH i tillegg.
Når jeg leser din tabell viser den SAS BGO-BKK for 13 600,- hvilket vel er for billig til å være sant? Hvorfor er det 3 lapper billigere fra Bergen enn fra Krsand?

Nå sammenligner jeg billigste biz nivå. Hva gjør du, Alex?? ;)

BF:cool2
 
Her er forresten bilde av første QR maskin på Kastrup!

Picture154.jpg


BF:cool2
 
Nå vet jeg ikke helt hvordan du sjekker, Alex.

Men KRS-CPH-BKK med SK er NOK 16 340,-.
Prisen med QR fra CPH koster jo billett Norge - CPH i tillegg.
Når jeg leser din tabell viser den SAS BGO-BKK for 13 600,- hvilket vel er for billig til å være sant? Hvorfor er det 3 lapper billigere fra Bergen enn fra Krsand?

Nå sammenligner jeg billigste biz nivå. Hva gjør du, Alex?? ;)

BF:cool2

Sjekket i de offentlige prisene som ligger ute, eks avgifter. Samme prisene gjelder fra SVG og KRS.

Selvfølgelig må man kjøpe tilslutning til CPH med QR selv, det er vi enig om.

Jeg sammenlignet laveste, like biz. Z-klasse er komplett ufleksibel, J-klasse er laveste fleksible for SAS. D-klassen hos QR er fleksibel.

-A
 
Selvfølgelig må man kjøpe tilslutning til CPH med QR selv, det er vi enig om.

QR har vel interline aftale med SAS på CPH så vidt jeg har forstået, så det kunne vel være muligt at købe en gennemgående billet - men om det så er til helt andre priser skal jeg ikke kunne sige?
 
Qatar Airways kommer nu med den første officielle udmelding om hvordan CPH ruten performer - det er en positiv melding og Qatar forventer at gå op på daglig frekvens inden udgangen af året.

fra eb.dk:

- Når vi føjer København til vores europæiske rutenet, udvider vi dækningen i Skandinavien ganske betragteligt. Og vi er glade for, at den nye rute har fået en fantastisk modtagelse. Ikke kun fra danskerne, men også passagerer fra det sydlige Sverige, Norge og Finland, siger Paul Johannes.

Qatar Airways satser på, at danskerne tager den ny flyrutte til sig, og allerede inden årets udgang, vil selskabet tilbyde både turister og forretningsrejsende en daglig afgang mod Doha, mod de fire ugentlige afgange selskabet flyver nu.

Flyv til en af verdens rigeste stater
 
Det tyder på at det bliver daglig A330 til CPH i løbet af året.

fra www.arabianbusiness.com:

Qatar Airways plans to introduce direct, daily flights to Copenhagen from Doha after the launch of part-time service in March attracted travelers.

The state-owned Gulf carrier also will switch to serving the Danish capital with wide-bodied Airbus A330 planes, Paul Johannes, commercial vice president for Europe, said at a press conference today in Copenhagen.

The airline, which already flies to Stockholm, is studying the feasibility of adding service to Oslo, Johannes said.

Qatar Airways to fly daily to Copenhagen using larger aircraft

Mit bud er at når A330eren overtager på CPH så går A319eren der benyttes på CPH til OSL 4x ugentlig.
 
Last edited:
Vil det at Qatar tilsynelatende gjør det såpass bra til Skandinavia bidra til økt interesse fra f.eks Emirates og Etihad for det samme markedet?
 
Vil det at Qatar tilsynelatende gjør det såpass bra til Skandinavia bidra til økt interesse fra f.eks Emirates og Etihad for det samme markedet?

De har allerede begge to ganske stor interesse for dette marked og der er ingen tvivl om at Qatars succes på det skandinaviske marked bliver fulgt nøje.

Det er formentlig en række årsager til at QR allerede efter så kort vil opgradere CPH til daglig A330 (hvilket tog 2 år på ARN).

1) Meget positiv modtagelse i markedet, hvor A319eren flyver fuld ind/ud af CPH og med flotte bookingtal fremadrettet.

2) Deres opgradering fra 5x ugentlig A319 til daglig A330 på ARN har formentlig vist at markedet i Skandinavien har potentiale til at absorbere en sådan kapacitetsøgning.

3) Qatar ved at de er nød til at opgradere til daglig A330 på CPH inden Emirates kommer ind.
 
Mit bud er at når A330eren overtager på CPH så går A319eren der benyttes på CPH til OSL 4x ugentlig.

Qatar mener visst OSL blir i overkant av hva en(/deres) 319 kan klare, så får nå se hva de kan finne på å starte opp med. ;)
 
Qatar mener visst OSL blir i overkant av hva en(/deres) 319 kan klare, så får nå se hva de kan finne på å starte opp med. ;)

Hvis der er et range issue med at benytte A319 på OSL, vil mit bud være at en eventuel opstart på OSL bliver med 787 - men så er vi først langt inde i 2011 tidligst...

Hermed vil A319ere fra CPH evt. gå til Sofia som der et stykke tid har gået rygter om at QR er interesserede i at starte i slutningen af 2010.
 
Ai ai, dette er spennende nytt da, grattis til CPH om dette blir noe av. Nå skulle vi hatt deg tilbake på forumet MartinL!

Han kommer nok neppe tilbake som aktiv debatant, men han er fortsatt en ivrig leser.

Qatar og Osl er nok et litt mer kompleks stykke matematikk enn hva alle oss hobbyruteplanleggere her inne later til å tro.

Derimot kan man vel si at vi har Scanairs beste mann på saken, sist sett i en dyp arabisk sofa omgitt av lakenkledde representanter fra Qatar med spisse ører og flaggrende visitkort og et stort smil rundt munnen:-)
 
Last edited:
Back
Top