Qatar til CPH fra marts 2010

  • Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Jeg tror sannsynligheten her er stor for at man vil se en lik utvikling som på ARN og det ikke går veldig mange sesonger før Qater etterhvert setter inn 330 på CPH
 
Da blir det i tilfelle spennende å se hva Emirates gjør med planene for Kastrup.
Blir begge operatører med stort meetall fra kastrup, er SAS i deep shit!
 
Da blir det i tilfelle spennende å se hva Emirates gjør med planene for Kastrup.
Blir begge operatører med stort meetall fra kastrup, er SAS i deep shit!

Hvorfor SAS skulle være i "deep shit" fordi der kommer to operatører til Mellemøsten med store maskiner har jeg meget svært ved at se. Det kan da godt være SAS ikke længere vil flyve Dubai, men med få ugentlige afgange dertil er jeg sikker på de også overlever det - uden de store problemer....
 
Hvorfor SAS skulle være i "deep shit" fordi der kommer to operatører til Mellemøsten med store maskiner har jeg meget svært ved at se.

Jag tror Martin syftar på vidareförbindelserna till Asien. Men jag vill tro att den kundstocken förlorade man redan när Finnair (med flera) började satsa tungt öster ut.

Trevligt med QR på CPH.
 
Ja jeg tror også dem der vælger alternativer til SAS allerede har gjort det. Er ikke sikker på det vil få de store konsekvenser for SAS.

Men uanset, så er det godt for pax at QR kommer til CPH
 
Hvorfor SAS skulle være i "deep shit" fordi der kommer to operatører til Mellemøsten med store maskiner har jeg meget svært ved at se. Det kan da godt være SAS ikke længere vil flyve Dubai, men med få ugentlige afgange dertil er jeg sikker på de også overlever det - uden de store problemer....

Fordi markedet neppe vil generere flere tusen ukentllige nye reisende til Asia og Afrika selv om Emirates og Qatar flyr med store maskiner. En etablering vil da bli i sterk konkurranse med eksisterende selskaper fra Kastrup.
Det vil etter min mening være svært naivt å tro at ikke SAS vil merke dette. Svært få av disse reisende har emiratene som slutt destinasjon.

Qatar og Emirates er av den ypperste klasse hva selskap og service angår.
De er verdensledende på å trekke business reisende gjemmom sine hub's.
Blir det et tilfelle hvor begge står med wide på kastrup, vil det bli et prisrace for å fylle flyene som garantert vil komme business reisende tilgode.
Å tro at det bare er Finnair og KLM som taper på dette og at SAS vil stå uberørt, har jeg liten tro på!

SAS har overhode ikke ha finansiell styrke til å ta opp kampen med disse om å beholde reisende på godt betalende klasser over en lengre periode.
Det er også så mye prestisje knyttet til operasjonene av disse selskapene at de neppe vil trekke seg raskt ut i en etableringsfase.

Kastrup er utvilsomt den største utenriks flyplassen fra Skandinavia med det største markedspotensiale. Desverre er ikke markedet umettelig og en slik etablering vil nødvendig vis gå på bekostning av andre selskaper sitt markedsgrunnlag.

Derfor håper jeg virkelig for SAS IC sin fremtids skyld, at dette ikke vil skje med det første!
 
Jeg så nettopp at på Global English med Qatar Airways så fikk jeg frem både OSL og SVG så kansje Norge får 1 av de 3 gjennværende europeiske destinasjonene??
Dog prøvde jeg å søke til MNL fra både SVG og OSL men fikk opp en error greie..

Når jeg søkte CPL til MNL i july 2010 med +- 3 dager variabel, fikk jeg bare transit flights mellom større europeiske hubber med Qatar. De brukte blandt annet LH og BA på en eller annen coshare greie.
 
Jeg så nettopp at på Global English med Qatar Airways så fikk jeg frem både OSL og SVG så kansje Norge får 1 av de 3 gjennværende europeiske destinasjonene??
Dog prøvde jeg å søke til MNL fra både SVG og OSL men fikk opp en error greie..

Når jeg søkte CPL til MNL i july 2010 med +- 3 dager variabel, fikk jeg bare transit flights mellom større europeiske hubber med Qatar. De brukte blandt annet LH og BA på en eller annen coshare greie.

Tviler på at vi får se DOH-SVG med det første. Vi snakker vel om codeshare eller noe slikt..
 
Hva slags trafikk er det på en rute til Qatar ?
Jeg kan vel ikke helt se Qatar som den store slutt destinasjonen, så jeg tipper det er mest transfer reisende til og fra regionen: Sudan, Pakistan, Iran, Jemen etc ?
Eller er det kanskje noen som reiser til å fra Asia ?
Kan tenke meg en del lokal business i midtøsten, og en del ferie / familie reisende, til og fra Sverige / Skandinavia.
 
Last edited:
Fordi markedet neppe vil generere flere tusen ukentllige nye reisende til Asia og Afrika selv om Emirates og Qatar flyr med store maskiner. En etablering vil da bli i sterk konkurranse med eksisterende selskaper fra Kastrup.
Det vil etter min mening være svært naivt å tro at ikke SAS vil merke dette. Svært få av disse reisende har emiratene som slutt destinasjon.

Konkurransen med SAS er minimal. Disse selskapene konkurrerer mer med Thai, LH, BA. KLM, Air France og asiasiske sekskaper via diverse europeiske gateways. Disse selskapene vil i stor grad ta billig-billig-passasjerene til destinasjoner SAS ikke fokuserer på og SAS vil ikke i noen særlig grad merke forskjell. Til det er Emirates og Qatar allerede for tilgjengelige i markedet fra andre gateways. Disse vil nok merke det mer.
 
Jeg tror heller ikke SAS merker mye til dette, men litt vil de selvsakt merke.
Kan virke som om Qatar satser tungt på India, ellers går de vel stort sett hvor pengene finnes. En perfekt strategisk plassering midt mellom Asia og Europa er jo et fortrinn.
Alltid hyggelig med konkurranse for bedre service / pris.
 
Last edited:
Med tanke på EK kommande intåg på CPH. Vilka städer i Europa flyger både EK och QR ? Finns det marknad för båda i Öresund ?

Har kigget lidt på dette og på følgende destinationer i Europe flyver EK og QR head-to-head:

Athen
Frankfurt
Istanbul
London LHR
London LGW
Manchester
Milano
München
Paris
Rom
Wien
Zürich
 
Jeg så nettopp at på Global English med Qatar Airways så fikk jeg frem både OSL og SVG så kansje Norge får 1 av de 3 gjennværende europeiske destinasjonene??
Dog prøvde jeg å søke til MNL fra både SVG og OSL men fikk opp en error greie..

Når jeg søkte CPL til MNL i july 2010 med +- 3 dager variabel, fikk jeg bare transit flights mellom større europeiske hubber med Qatar. De brukte blandt annet LH og BA på en eller annen coshare greie.

Der er ingen tilbageværende QR europæiske destinationer for 2010 som mangler at blive annonceret!

Du kan ikke finde DOH-CPH ruten i reservationssystemerne, da schedule for ruten endnu ikke er loaded.
 
Jeg har forhørt mig lidt rundt omkring - og hvad jeg hører så får Qatar på CPH ingen betydning for Emirates planer om at åbne DXB-CPH. Planlægningen af CPH ruten fortsætter som hidtil og man har ingen bekymringer med at gå head-to- head med QR på det skandinaviske marked.
 
Har kigget lidt på dette og på følgende destinationer i Europe flyver EK og QR head-to-head:

Athen
Frankfurt
Istanbul
London LHR
London LGW
Manchester
Milano
München
Paris
Rom
Wien
Zürich

I tillegg opererer jo Etihad paa de fleste av disse rutene ogsaa, saa det er mye konkurranse om de Europeiske kundene.

Og Etihad har jo faatt fem nye fly levert hittil i desember, saa vi skal vel ikke se helt bort fra at de ogsaa dukker opp paa nordlige breddegrader i loepet av hoesten til neste aar....
 
Qatar har endelig uploaded schedule for CPH ruten - der bliver flyvning tirsdag, fredag, lørdag og søndag med følgende schedule:

DOH-CPH QR097 01:20-07:15 x2xxx6x A319
DOH-CPH QR085 08:00-13:45 xxxx5x7 A319
CPH-DOH QR098 12:05-19:20 x2xxx6x A319
CPH-DOH QR086 16:20-23:40 xxxx5x7 A319
 
Qatar Airways indviede i dag deres rute til CPH, som blev fløjet af A319 A7-CJB.

Lad os satse på succes for denne rute og at vi snart får en upgrade til A330 at se...
 
Qatar Airways indviede i dag deres rute til CPH, som blev fløjet af A319 A7-CJB.

Lad os satse på succes for denne rute og at vi snart får en upgrade til A330 at se...

Sjeldent har vel suksess på Kastrup vært mer førende for en arabisk fremtid på Osl:rolleyes:
 
Sjeldent har vel suksess på Kastrup vært mer førende for en arabisk fremtid på Osl:rolleyes:

Så lad os da håbe at de kunne overveje at indsætte A319eren på OSL - men det kommer formentlig meget an på hvordan markedssituationen ser ud på OSL når upgrade på CPH bliver aktuelt og muligt i forhold til tilgængelige A330ere. Jeg tvivler stærkt på at det er plads til mere end et af selskaberne i MEB3 på OSL...
 
Qatar Airways indviede i dag deres rute til CPH, som blev fløjet af A319 A7-CJB.

Lad os satse på succes for denne rute og at vi snart får en upgrade til A330 at se...

Den landet på tiden, dvs 0705, og gikk på tiden kl 1205, og jeg stod ved flyvergrillen og fikk bilde av maskinen!

Kommer til et bildeforum nær deg snart! hehe!

BF:cool2
 
Back
Top