Vel - helt bortkastet er det ikke å ha EBP-kortet (ennå), selv om fordelene definitivt kan styrkes.
Positivt
- På vei hjem fra BKK (med SK-metall) i norvember ble vi ved innsjekk invitert til THAIs Royal First Class lounge. Ved inntreden i loungen: "Do you have the SAS Pandion card, Sir?" -- "Welcome!". God (!!) stemning!

- De gangene bonussetene allerede er tatt, frigir SAS flere bonusseter når jeg ringer for å booke med poeng (nå sist i februar måned; TRD-CPH-NRT-CPH-TRD i påsken med CT i business)
- Av og til kommer purser bort og hilser på meg (på kanskje én av 20-30 turer)
- På bonustur til Svalbard fikk jeg på både utreise og retur frakte med meg en seksløper uten å betale våpengebyret
- Damene i serviceskranken på OSL flyttet meg som regel over på en tidligere maskin de gangene jeg kom til Gardermoen litt før skjema, selv om jeg reiste på billigste billett
- Jeg får sjekke inn bagasje, selv om det er mindre enn 30 / 45 minutt til avgang
- Glemte tidligere i år posen med tax-free ombord i flyet ved ankomst TRD, og ble klar over dette først når jeg var ved bagasjebåndet. Når SAS ankomstservice på Værnes fikk se havørnen, var det en snill dame som småløp til utenlands-gaten og hentet posen (hun fortollet også varene). God service!

- Når jeg ringer 05400 og taster inn EB-nummeret, kommer jeg ofte rett gjennom. I verste tilfelle er jeg nummer én i køen og må vente i 15-60 sekund. Som EBG var det ofte flere foran meg i køen.
- Blir ofte oppgradert når vi reiser i Go så lenge det er plass i Plus (men kun når jeg spør)
Det som ikke har svart til forventningene
- Jeg reiser titt og ofte i Go-klassen. Anslagsvis 4 av 5 ganger har ikke besetningen fått med seg EBP-statusen, og vil ha betalt for Ramlösa-boksen (innenriks) eller G&Ten (utenriks)
- I januar måned fløy jeg IAD-CPH i Go uten å bli oppgradert, og følte slettes ikke Pandion-statusen ellers ble anerkjent (fikk kranglet meg til et glass med dessertvinen - dét var alt)
- Frekk SAS-mann på Kastrup skulle på død og liv ha betalt for å la meg sjekke inn et nytt smelljern kjøpt i Danmark; "Dette er likt for både gull- og pandion-kunder. Alle må betale!", var beskjeden jeg fikk.
- Ikke fått noen spesialtilbud på bonusreiser eller lignende. Fikk et julekort, og en "buff" nå like før OL
- Jeg er en midtgang-person, og det virker som om setet ved siden av meg aldri (!!) blir blokkert
- Velger alltid plass langt fram i kabinen i Go-klassen (men ikke helt fremst). Når likevel Plus-klassen flyttes noen rader bakover av og til, blir jeg med i "dragsuget" av passasjerer som får nye seter. Å sjekke inn til sete 29E er bestandig like festlig!
Kort oppsummert etter et knapt år som EBP føler jeg (faktisk!) at SAS (som regel) gjør en innsats for å imøtekomme mine ønsker og behov.
Til ettertanke er det dog ikke SAS som har gitt meg den mest positive opplevelsen i året som gikk: Dét var det THAI som stod for, ref. Royal First Class-loungen.