Overlever SAS corona-krisen?

Det har fortsatt ikke kommet noe varsel om streik? Vil det være safe å booke en flight om to uker fra nå?


Er det virkelig slik at det kommer et varsel to uker før en evt. streik? Har SK både fre 29/4 og søn 1/5 som er om under to uker, samtidig (fordi det er viktig for meg å komme frem) har jeg bestilt full fleks med DY som backup [emoji3062][emoji28]
 
Plassoppsigelse må ha blitt sendt 14dager før evt. en streik starter. Om dette har blitt sendt vet jeg ikke. Når er det satt opp mekling vet jeg ikke heller.
 
Aner ikke hvordan det er i SAS, og hva som står i hovedavtalen. Men typisk er jo at det både er en forhandlingsfrist og en meklingsfrist. Plassoppsigelse kan strengt tatt leveres når som helst under meklingen, men kan ikke iverksettes før fristen.

Er det ikke 4 dagers frist for plassoppsigelse da? Du må vel varsle 14 dager på forhånd, men navn er det vel en 4 dagers frist på?
 
Også hos SAS teknisk har det som vi har hørt litt om her vært mange som har forlatt selskapet og Fri fagbevegelse har lagd artikkel:

Flyteknikere søker seg vekk fra SAS, ifølge tillitsvalgte
På SAS’ tekniske base på Gardermoen er det tøffe tider. Koronapandemien har snudd flybransjen på hodet, og i tillegg må selskapet på ny svinge sparekniven. Det fører til at mange søker seg bort, ifølge FLTs tillitsvalgte.
[...]

SAS vil ikke spekulere
SAS’ norske pressesjef, John Eckhoff, forteller at flyselskapet ønsker å komme medarbeiderne i møte med best mulige løsninger i en tøff tid. Men han vil ikke spekulere om den tekniske basens fremtid på Gardermoen.
lang artikkel og uten betalingsmur: https://frifagbevegelse.no/ledelse-...-ifolge-tillitsvalgte-6.158.869115.c774e625ca

Kort fortalt altså mange som har gått over til Kongsberg, Forsvaret og konkurrerende selskaper, noe som gir lengre dager og høyere press da det er vanskelig å finne folk.
Det virker med andre ord ut som det også her kan bli streik. Jeg må også si at det i det hele tatt virker som å være et tema at hele den tekniske basen på OSL kan stå på spill er hårreisende, til tross for at Eckhoff selvfølgelig ikke ønsker å spekulere (klassiske utspill i forhandlingsperioder). Vil de flagge ut alt teknisk og la Estland/Latvia/Malta MRO etc ltd. ta over alt det tekniske og åpne verksted på OSL?

Hvordan er det forresten med 737-kompetanse hos SAS teknisk på OSL for tiden? Gikk jo noen rykter her i fjor høst om at fra nyttår ville det ikke være noen som kunne 737 igjen.
 
Som en som ikke jobber i Norge er det underlig med forhandlinger hvert år. I USA er kontrakter som regel 5 år, blir mye mindre snakk om streik da.
 
Som en som ikke jobber i Norge er det underlig med forhandlinger hvert år. I USA er kontrakter som regel 5 år, blir mye mindre snakk om streik da.

Mener å huske avtalene går over 2 eller 3 år med noen muligheter for å åpne forhandlinger årlig. Dog, spesielt danskene virker å ikke å bry seg om regelverket.
 
Helt generelt: I Norge gjelder tariffavtaler vanligvis for 2 år. Disse forhandles og justeres i hovedoppgjør, da man også har streikerett. Hovedoppgjør er det i 2020, 2022, 2024 osv. Lønn justeres også i mellomoppgjør (2021, 2023 osv), men da har man normalt ikke streikerett. Men det finnes unntak som hvis en av partene (arbeidstaker/arbeidsgiver) ikke er medlem av en hovedorganisasjon.
 
I Sverige är det vanligast med tre års löneavtal.
SPF Svensk pilotförening är inte med i någon svensk huvudorganisation som LO, TCO, SAKO
Det är för att slippa vara solidariska med andra svenska fackförbund som brukar förhålla sig till svenska industrins procentuella avtal.
SPF brukar kräva mer än övriga svenska fackförbund när det gäller löneökningar.
 
https://www.aftenposten.no/e24/i/34b2qX

Før påske brøt forhandlingene sammen etter én dag.

Den videre prosessen ble utsatt til etter påske, for å skåne passasjerene for mulig konflikt, hvor fly kunne bli stående på bakken under påsketrafikken.

Når forhandlingene er brutt, er neste steg at pilotforeningen melder plassoppsigelse. Det skal skje 14 dager før en eventuell konflikt og den avsluttende to dagers meglingen.

Det betyr at en streik er minst 14 dager frem i tid.
 


Av ingressen att drömma så är det alltså de svenska socialdemokraterna som är drivande för union busting och social dumpning? :drunk:
SAS' toppsjef, nederlandske Anko van der Werff, har ikke lykkes med å få fire pilotforeninger i tre land med på effektiviseringer. Den svenske staten vil se at det lykkes før de åpner for mer friske penger til selskapet.
 
Vel, høna og egget, men en konkurs (les ch.11/rekonstruksjon) vil jo innebære enorme besparelser og kostnadskutt :stir
 
Vel, høna og egget, men en konkurs (les ch.11/rekonstruksjon) vil jo innebære enorme besparelser og kostnadskutt :stir
De må være forsiktige med ønskene. Allerede vanskelig og finne teknikere i Norge, pilot mangel kommer. Utenlandske ledere uten erfaring fra luftfart er det nok av.
 
De må være forsiktige med ønskene. Allerede vanskelig og finne teknikere i Norge, pilot mangel kommer. Utenlandske ledere uten erfaring fra luftfart er det nok av.


SAS sitt problem er balansen og strukturen. Det løses best ved en konkurs. De ansatte forsvinner ikke av den grunn
 
Både SAS og største fordringshaver eies av Wallenbergfamilien. Her går penga rundt i sirkel og ingen har interesse av annet enn å la det fortsette ….
 
Back
Top