Det har fortsatt ikke kommet noe varsel om streik? Vil det være safe å booke en flight om to uker fra nå?
Helt trygt.
Det har fortsatt ikke kommet noe varsel om streik? Vil det være safe å booke en flight om to uker fra nå?
Det har fortsatt ikke kommet noe varsel om streik? Vil det være safe å booke en flight om to uker fra nå?
Plassoppsigelse må ha blitt sendt 14dager før evt. en streik starter. Om dette har blitt sendt vet jeg ikke. Når er det satt opp mekling vet jeg ikke heller.
lang artikkel og uten betalingsmur: https://frifagbevegelse.no/ledelse-...-ifolge-tillitsvalgte-6.158.869115.c774e625caFlyteknikere søker seg vekk fra SAS, ifølge tillitsvalgte
På SAS’ tekniske base på Gardermoen er det tøffe tider. Koronapandemien har snudd flybransjen på hodet, og i tillegg må selskapet på ny svinge sparekniven. Det fører til at mange søker seg bort, ifølge FLTs tillitsvalgte.
[...]
SAS vil ikke spekulere
SAS’ norske pressesjef, John Eckhoff, forteller at flyselskapet ønsker å komme medarbeiderne i møte med best mulige løsninger i en tøff tid. Men han vil ikke spekulere om den tekniske basens fremtid på Gardermoen.
Som en som ikke jobber i Norge er det underlig med forhandlinger hvert år. I USA er kontrakter som regel 5 år, blir mye mindre snakk om streik da.
Før påske brøt forhandlingene sammen etter én dag.
Den videre prosessen ble utsatt til etter påske, for å skåne passasjerene for mulig konflikt, hvor fly kunne bli stående på bakken under påsketrafikken.
Når forhandlingene er brutt, er neste steg at pilotforeningen melder plassoppsigelse. Det skal skje 14 dager før en eventuell konflikt og den avsluttende to dagers meglingen.
Det betyr at en streik er minst 14 dager frem i tid.
Fastlåst mellom SAS og pilotene – toppsjefen advarte om dramatiske følger av en mulig streik på internt møte
På et allmøte har SAS-sjef Anko van der Werff advart pilotene om at selskapet kanskje ikke overlever en eventuell streik. De statlige eierne er avventende til en redning.
SAS' toppsjef, nederlandske Anko van der Werff, har ikke lykkes med å få fire pilotforeninger i tre land med på effektiviseringer. Den svenske staten vil se at det lykkes før de åpner for mer friske penger til selskapet.
De må være forsiktige med ønskene. Allerede vanskelig og finne teknikere i Norge, pilot mangel kommer. Utenlandske ledere uten erfaring fra luftfart er det nok av.Vel, høna og egget, men en konkurs (les ch.11/rekonstruksjon) vil jo innebære enorme besparelser og kostnadskutt :stir
De må være forsiktige med ønskene. Allerede vanskelig og finne teknikere i Norge, pilot mangel kommer. Utenlandske ledere uten erfaring fra luftfart er det nok av.