Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ser de nærmer seg en avtale med AerCap. Det er vel en av de største kreditorene og en viktig brikke for å klare å få til en flertall med seg

Har det noen praktisk betydning for de ansatte at Norwegian Pilot Services Norway og Norwegian Cabin Services Norway nå har søkt om «egen» konkursbeskyttelse i Norge?

Norwegian har saksøkt Boeing og krever erstatning, når vet vi noe mer om denne erstatning ?? ( i penger eller en meget god deal på ny Max fly)

Burde ikke Boeing hjulpet en storkunde som Norwegian i disse tider, eller venter/håper Boeing at Norwegian går konkurs .... så slipper de disse krav/utgifter .

Hvordan fungerer økonomien her? Vil jeg som kjøper av en ny flybillett i 2021 betale for all den gamle gjelda?

Først og fremst betaler du vel for å kommer deg fra A til B ;)

Det sagt, med den konkursprosessen/rekonstruksjonen som Norwegian nå gjennomgår, så blir jo relativt mye av den gamle gjelden slettes. Og ser man på andre selskaper post-Korona er det jo mye gjeld som skal betales

Boeing slipper jo ikke unna selv om Norwegian går konk, boet vil da kreve inn.

Ja, det ligger såpass store verdier her de andre kreditorene er interesert i. Norwegian har nesten 4 mrd kroner i innbetalte forskudd hos Boeing, som kreditorene (og Norwegian) gjerne vil ha tilbake selv om Norwegian nå har kansellert alle 787 og 737 ordrene

https://e24.no/boers-og-finans/i/WO...flyene-helt-har-avskrevet-forskudd-til-boeing

Dermed gjenstår det 459 millioner dollar på forskudd hos Boeing, eller 3,91 milliarder kroner med dagens kurs.

Ellers så hevder de at de føler seg komfortable med å gjennomføre den planlagte emisjonen

– Vi har sondert egenkapitalmarkedet og har fått såpass stor interesse for å tegne seg i emisjonen med de forutsetningene vi har presentert, at vi og rådgiverne våre er komfortable med at vi klarer å hente tilstrekkelig med egenkapital, sier Karlsen

Nok et leasingselsakp enig: ICBC. Disse sitter på 10 av flyene til Norwegian. Så et steg nærmere en løsning

https://e24.no/boers-og-finans/i/M3...sning-bare-fire-store-flykreditorer-gjenstaar

Litt merkelig vinkling "bare fire store flykreditorer gjenstår" -- i ingressen kommer det så frem at disse har fordringer på 25 av 36 fly...

Er ingen ekspert, men jeg klarer ikke helt se hvordan Norwegian skal klare overleve på sikt. Selv om de kommer over dette så skal de altså ha troverdighet nok til å få emisjonen på plass, så betjene gjenstående gjeld og det i konkurranse med nye aktører uten gjeld og med lavere leasingkostnader for flyene i operasjon.

I dette markedet skal de altså klare å opparbeide lønnsomhet til å betjene resterende gjeld også... Man starter langt på minus og satser stort sett på det norske markedet mot WizzAir med stor krigskasse og Flyr uten gjeld.

Er som sagt ingen ekspert på dette, men kan noen forklare hva caset er som gjør Norwegian attraktivt som investeringsobjekt / som gjør at Norwegian kan vinne denne kampen på sikt?

Er som sagt ingen ekspert på dette, men kan noen forklare hva caset er som gjør Norwegian attraktivt som investeringsobjekt / som gjør at Norwegian kan vinne denne kampen på sikt?

Jeg er heller ingen ekspert. Men man må starte med å sammenligne epler med epler. Jeg har fortsatt ikke sett hvordan Flyr skal kunne operere uten gjeld, all den tid fremtidige leasingforpliktelser skal føres som nettopp gjeld.

Med mindre noen har tenkt til å spytte inn alvorlig mye penger da[emoji849]

-eggs

Litt merkelig vinkling "bare fire store flykreditorer gjenstår" -- i ingressen kommer det så frem at disse har fordringer på 25 av 36 fly...

36 fly, var vel det som gjenstod før i dag. Totalt er det jo snakk om langt flere fly, men de har blitt enige med de andre flyselskapene

Er ingen ekspert, men jeg klarer ikke helt se hvordan Norwegian skal klare overleve på sikt. Selv om de kommer over dette så skal de altså ha troverdighet nok til å få emisjonen på plass, så betjene gjenstående gjeld og det i konkurranse med nye aktører uten gjeld og med lavere leasingkostnader for flyene i operasjon.

I dette markedet skal de altså klare å opparbeide lønnsomhet til å betjene resterende gjeld også... Man starter langt på minus og satser stort sett på det norske markedet mot WizzAir med stor krigskasse og Flyr uten gjeld.

Det kommer jo til slutt an på hvor mye gjeld de blir kvitt, og hva de sitter igjen med av gjeld hvis man trekker ut det som blir igjen av leasingforpliktelser og det som måtte være av f.eks leverandørgjeld og betalte men ikke gjennomførte reiser

Jeg er heller ingen ekspert. Men man må starte med å sammenligne epler med epler. Jeg har fortsatt ikke sett hvordan Flyr skal kunne operere uten gjeld, all den tid fremtidige leasingforpliktelser skal føres som nettopp gjeld.
-eggs

Det er ikke det Flyr har sagt. De vil ha gjeld, men ikke annen rentebærende gjeld enn det som ligger i leasingforpliktelser på de flyene de skal ha. Også kommer jo annen gjeld i balansen som leverandørgjeld, gjeld til kunder etc, men den er ikke rentebærende og endel av driften uansett

Ikke noe her gir nødvendigvis svar på hvordan noen skal overleve, men for å bidra litt med å sammenligne de riktige eplene mot hverandre ;)

Back