Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

...er det lov å si at man er noe overrasket over at det ikke er en større "outcry" av at Norwegian Rewards har blitt/var islagt? Er det coronapandemien som demper det? Jeg visste ikke at Norwegian Rewards hadde sluttet før jeg fikk epost fra Gjerrigknarken(.com) i dag hvor det ble informert om at man ikke skulle bruke kredittkortet osv. Det sier litt :p
 
...er det lov å si at man er noe overrasket over at det ikke er en større "outcry" av at Norwegian Rewards har blitt/var islagt? Er det coronapandemien som demper det? Jeg visste ikke at Norwegian Rewards hadde sluttet før jeg fikk epost fra Gjerrigknarken(.com) i dag hvor det ble informert om at man ikke skulle bruke kredittkortet osv. Det sier litt :p

Fra E24 idag (bak betalingsmur)

For cashpoint-kundene er situasjonen litt mer komplisert. I en ordning hvor man skaper et nytt Norwegian som skal fortsette som et gjeldssanert og slanket flyselskap, vil det kanskje vurderes slik at cashpoints-kundene har en egenverdi. Det kan være et argument for at de skal beholde sine rettigheter. Men strengt tatt bør cashpoints-kundene tape like mye som andre usikrede kreditorer. Altså 95 prosent.

Norwegian-boet er per nå i realiteten i en forhandlingsposisjon hvor kreditorene langt på vei bestemmer. Det fremstår etter hvert mer og mer tvilsomt at kreditorene vil gå med på å la aksjonærene beholde fem prosent av selskapet. Cashpoint-kundenes posisjon er nok atskillig bedre, men de har ikke krav på noe som helst utover hva andre usikrede kreditorer har.
 
Jeg vet ikke helt hvor mange cash points kundene i snitt har, men jeg vil tro at for mange er det et tap de kan bære i en situasjon hvor et av alternativene er at selskapet går overende og dermed cash points også en saga blott.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Juridisk sett er det jo ikke så vanskelig. Hvis du i en konkurs eller -lignende situasjon har utestående, uprioritert gjeld uten sikkerhet - da er du ferdig. Akkurat det samme som skjer når den lokale sportsbutikken går konk, da ryker barnas gavekort de fikk til jul.

Om det er noe etisk problematisk her, så er det kanskje at DY pushet noe voldsomt for å få sine kunder til å akseptere gavekortene fremfor cash i refusjonsprosessene som korona utløste. Men om man skal la cashpoints være verdt noe i etterkant av restruktureringen, så er det enten fordi resten av kreditormassen har lyst å være snill (så kan man spekulere i sannsynligheten for det) eller fordi man ser seg tjent med det ut fra et markedsmessig fremtidsperspektiv. Tiden vil vise.
 
Basert på dagens rettsmøte og hvem som protesterte mest, så tyder det på at Norwegian nærmer seg en eller annen avtale med leasingselskapene, mens både amerikanske ExIm bank, som jo har finansiert mange av de eide flyene, og Rolls-Royce virker være misfornøyde
 
Basert på dagens rettsmøte og hvem som protesterte mest, så tyder det på at Norwegian nærmer seg en eller annen avtale med leasingselskapene, mens både amerikanske ExIm bank, som jo har finansiert mange av de eide flyene, og Rolls-Royce virker være misfornøyde

Etter så mange år hvor Norwegian har vært misnøyde med Rolls-Royce sine begredelige Trent 1000 motorer, så er det jaggu helt ok at Rolls nå kan være litt misfornøyde de også. Ifht kostnadsnivået i Norwegian pre Covid spiller jo Rolls en substansiell rolle med så mye som 1/4 av Dreamliner flåten stort sett handicappet på ett eller annet vis til enhver tid.
 
Etter så mange år hvor Norwegian har vært misnøyde med Rolls-Royce sine begredelige Trent 1000 motorer, så er det jaggu helt ok at Rolls nå kan være litt misfornøyde de også. Ifht kostnadsnivået i Norwegian pre Covid spiller jo Rolls en substansiell rolle med så mye som 1/4 av Dreamliner flåten stort sett handicappet på ett eller annet vis til enhver tid.

Absolutt og tror Norwegian har svært lite å tape på å brenne de fleste broene til både Boeing og Rolls-Royce



Ser det også nå er lagt ut 12 737-MAX og 2 787 for salgs, hvor samtlige maskiner kommer fra Norwegian

https://newsroom.aviator.aero/orix-...-package-of-14-b737-max8-and-b787-9-aircraft/

ORIX Aviation Systems Ltd (“ORIX Aviation”) have been appointed as the exclusive remarketing agent in respect of a package of fourteen aircraft, consisting of twelve B737 MAX-8 (LEAP 1B engines) and two B787-9 (Trent 1000 engines), on behalf of the secured financiers of the aircraft. All 14 aircraft are currently leased to Norwegian Air Shuttle.
 
Det kommer ikke helt klart frem om dette er de 14+2 uleverte maskinene, eller om det er 14 av de 18 de faktisk har tatt levering på...

Da er en mulighet, men er vel ikke så vanlig for Boeing å bruke en slik "brukthandler"?
 
Da er en mulighet, men er vel ikke så vanlig for Boeing å bruke en slik "brukthandler"?

Vet ikke hvor mange av de parkerte MAX maskinene som er solgt men ikke overlevert som trenger videresalg, men potensielt er det jo en god batch. I prinsippet er det vel egentlig ikke "bruktsalg" Boeing bruker tid på :)

14 stemmer verken med fugl eller fisk av de som allerede er levert - av de 18 leverte er det 9 eide og 9 leasede, så tallet 14 stemmer bedre overens med de flyene som ble produsert i tidsrommet mars 19 - feb 21, men som av diverse årsaker aldri ble levert ut. 32 MAX maskiner er produsert for Norwegian til dags dato.
 
Det er vel ikke snakk om 14 Max’er, men 12.
I tillegg så er det 2stk 787, som skal selges/leases bort.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Denne annonsen er i morgendagens Aftenposten (jeg finner ikke informasjonen de peker til på nettsidene...). Det ser ut til at passasjerer som fremdeles mener de har penger utestående hos selskapet har en uke på seg til å fremme krav:
 

Attachments

  • Skjermbilde 2021-02-17 215420.jpg
    Skjermbilde 2021-02-17 215420.jpg
    101.1 KB · Views: 1,664
Last edited:
Det er vel ikke snakk om 14 Max’er, men 12.
I tillegg så er det 2stk 787, som skal selges/leases bort.

My bad, 12 istedenfor 14, men det endrer fortsatt ikke det faktum at 12 er 3 mer enn de som er/var leaset og allerede levert, så en eller annen kombo av eide og leasede må det i så fall være dersom dette ikke er de som er uleverte p.t. Den eneste "batchen" med mer enn 12 MAX´er i Norwegian er de som er ferdig produsert, men ikke levert. Alle disse står fortsatt i USA.

Alternativt er det gjort en SLB på 3 av de eide maskinene en eller annen gang i løpet av prosessen så det totale antallet leasede er 12 MAXer... Uansett er det bare spekulasjoner fra min side :)
 
My bad, 12 istedenfor 14, men det endrer fortsatt ikke det faktum at 12 er 3 mer enn de som er/var leaset og allerede levert, så en eller annen kombo av eide og leasede må det i så fall være dersom dette ikke er de som er uleverte p.t. Den eneste "batchen" med mer enn 12 MAX´er i Norwegian er de som er ferdig produsert, men ikke levert. Alle disse står fortsatt i USA.

Alternativt er det gjort en SLB på 3 av de eide maskinene en eller annen gang i løpet av prosessen så det totale antallet leasede er 12 MAXer... Uansett er det bare spekulasjoner fra min side :)


I følge en artikkel i E24 i dag er det snakk om pantsikrede fly, hvilket betyr at flyene er levert, men at det kan være en blanding av leasede og eide

At det ikke matcher med antallet levert betyr bare at Orix ikke har fått oppdraget med å videreformidle alle
 
Coronapandemien har skapt en enorm krise i luftfarten, og i dag er det lite igjen av det globale flyimperiet og de store, luftige planene til Norwegian.

I mai i fjor fikk Norwegian støtten fra aksjonærer og kreditorer som de var helt avhengige av for å få landet den store restruktureringspakken som skulle redde selskapet.

Selskapet skisserte da en fremtid der de skulle gå fra en opprinnelig plan på 168 fly i 2020 før krisen, til mellom 110 og 120 fly etter krisen. Altså skulle omtrent hvert tredje fly ut av flåten.

Så kom bølge to. Flåten som i løpet av 2020 hadde krympet til 138 fly, skal nå reduseres til 50. «Mini-Norwegian» skal kun fly i Norge, Norden og ut i Europa.

Midt i coronakrisen har selskapet likevel en plan for å skaffe flere fly enn det, men det er bare hvis finansdirektøren får den sikkerhetsventilen han krever.

Lørdag ble det kjent at 12 av Boeings omstridte Max-fly og ytterligere to 787–9 Dreamliner-langdistansefly nå forsvinner ut av Norwegian-flåten. De er de første Max-flyene Norwegian kvitter seg.

Norwegian er en historie om et selskap som har fått til en eventyrlig global vekst, men det er også en historie om et selskap med voksesmerter, en brutal coronakrise og andre problemer – som både har vært innenfor og utenfor selskapets kontroll.
https://e24.no/naeringsliv/i/pLzqXj
 
Back
Top