LN-HFH
ScanFlyer Gold
Er som sagt ingen ekspert på dette, men kan noen forklare hva caset er som gjør Norwegian attraktivt som investeringsobjekt / som gjør at Norwegian kan vinne denne kampen på sikt?
Norwegian har en ekstrem sterk merkevare og en svært stor masse lojale kunder, både i fritidsmarkedet og i forretningsmarkedet. Wizz er allerede tilnærmet svartelistet av en stor andel norske forbrukere, og Flyr er ukjent og lever foreløpig på folks gamle Braathens-nostalgi (virker det litt som). Det ble vel så sent som i fjor en gang sagt at mesteparten av verdiene til DY lå i merkevaren.
Husk at det tross alt var Norwegian som revolusjonerte luftfartstilbudet her til lands tilbake i sin tid, og oppgjøret de tok med dyre billetter er det svært mange som fortsatt husker. David mot Goliat...
Ikke glem at det norske og nordiske markedet er noe de har tjent penger på i lang tid, og er også det som har subsidiert mye av tapene ute.
Kommer selskapet seg igjennom dette vil det være et selskap der tidligere ulønnsomme eventyr er luket bort, og man har tilpasset størrelsen til tiden etter korona, noe som kan være et særdeles fristende investeringsobjekt for mange, og til dels en trussel mot andre selskaper som ikke har tilpasset seg i like stor grad. Ja, de vil tape penger i en tid etter korona og, men det vil alle selskaper gjøre, og det å tilpasse seg nå vil kunne gjøre tapene mindre.