Vel, for å fullføre historien, så gikk prisene til himmels da Color Air gikk konk, SAS tok over BU, og stupte igjen når DY og bonusforbudet kom... (Beklager dårlig kvalitet)
For å bringe det tilbake til temaet -- dette handler jo om nivået på konkurranse, og hvem som har rygg nok til å overleve over tid med så skarp konkurranse. Og jeg ser helt klart paralleller til dette i den konkurransesituasjonen det ser ut som vi går inn i nå.
Color skalerte ikke (3-4 fly var det vel)
Braathens slet på grunn av gammel gjeld (høres det kjent ut)
SK hadde tilgang på dypest lommer
Både og. Den viktigste årsaken til at Color gikk dukken iflg analyser/rapporter var at bonusprogrammene til SAS og BU hadde en så stor inn-låsende effekt på kunden at det var bortimot umulig å få kundene over til Color selv om de var billigere enn dem. Sjanseløst...
Derfor ble også bonusforbudet innført etter at Color gikk konk, SAS slukte BU og DY kom.
Blir spennende å se hvordan *Flyr* takler dette... Nå er vel bonusforbudet opphevet igjen og de får ikke den hjelpen der som DY fikk i sin tid. Og skulle DY gå konkurs som det vel fortsatt er en risk for, så må man vel anta at da blir det bonusforbud igjen...
Color Air var vel også et lavprisselskap, med høye kostnader. Da er det jo vanskelig å få regnestykket til å gå opp
I tillegg må det jo sies at LCCs har oppstått i andre land uten at man der har droppet fordelsprogrammer også.
Har Bonusforbud overhodet blitt gjort i andre land enn Norge?
Norwegian får godkjenning fra irsk dommer til å terminere kontraktene for 25 gjenværende fly og fire gjenstridige flykreditorer. Dermed kan flyselskapet legge frem en full plan om akkord mandag morgen.
Det er ganske vanlig at offentlige arbeidsgivere forbyr sine ansatte opptjening på reiser, hotellopphold etc., eller har en policy på at disse skal tilfalle arbeidsgiver. F.eks. har avtalen det norske forsvaret har med SAS gir svært gunstige priser, men i bookingklasser som ikke gir noen bonusopptjening.
Jeg har snakket med offentlig ansatte både i europeiske og asiatiske land, samt USA som har tilsvarende restriksjoner. I den norske staten er vel policy at opptjente bonuspoeng på jobbreiser bare skal brukes til å bestille jobbreiser. Men fordeler som følger pga hyppig reising (feks EBG) vil kunne benyttes også privat.
Det står i statens personalhåndbok ja, men min erfaring fra tiden som statsansatt er at det aldri ble ettergått. Og så kan man jo bare etter-registrere uansettDet er ganske vanlig at offentlige arbeidsgivere forbyr sine ansatte opptjening på reiser, hotellopphold etc., eller har en policy på at disse skal tilfalle arbeidsgiver. F.eks. har avtalen det norske forsvaret har med SAS gir svært gunstige priser, men i bookingklasser som ikke gir noen bonusopptjening.
Jeg har snakket med offentlig ansatte både i europeiske og asiatiske land, samt USA som har tilsvarende restriksjoner. I den norske staten er vel policy at opptjente bonuspoeng på jobbreiser bare skal brukes til å bestille jobbreiser. Men fordeler som følger pga hyppig reising (feks EBG) vil kunne benyttes også privat.
Det står i statens personalhåndbok ja, men min erfaring fra tiden som statsansatt er at det aldri ble ettergått. Og så kan man jo bare etter-registrere uansett
Aksjonærene sitter igjen med litt mindre, og kreditorene litt mer, i Norwegians endelige redningsplan. De kundene som ennå ikke har fått igjen pengene sine, kan ikke regne med full erstatning fra flyselskapet.
Norwegians emisjonskurs blir trolig 8,23 kroner per aksje
Norwegian søker om konkursbeskyttelse i New York
Flyselskapet Norwegian, som jobber med å restrukturere gjelden i to rettsprosesser i Irland og Norge, har nå også søkt om konkursbeskyttelse i en domstol i New York i USA.
Det kommer frem av amerikanske rettsdokumenter datert på fredag. Bloomberg skrev først om søknaden, som sorterer under de amerikanske Chapter 15-reglene.
Denne delen av amerikansk konkurslovgivning gir utenlandske selskaper som gjennomgår konkursprosesser i andre land muligheten til å søke om beskyttelse av sine eiendeler i USA, står det i dokumentene.
Dokumentene beskriver kort prosessene som er i gang i Irland og Norge, og gir også en oversikt over aktører som Norwegian er involvert i rettslige prosesser med i USA fra før. Blant disse er Boeing, som Norwegian har saksøkt i en domstol i Chicago for å få erstatning for 737 Max-flyene.
Finansdirektør Geir Karlsen nevnes i dokumentene som representant for selskapet. Norwegian har hyret inn det kjente amerikanske advokatfirmaet Weil, Gotshal and Manges.
Også mindre selskaper som har gjort arbeid på oppdrag fra Norwegian, må anse sine penger som tapt. Blant dem er Alfa Solution, som har vedlikeholdt flyene til flyselskapet.
– Vi er litt forbannet på Norwegian, for å si det rett ut, sier daglig leder og eier Rune Johansen i Alfa Solutions til E24.
Selskapet er én av Norwegians i alt 1.156 usikrede kreditorer, altså dem som har ingen pant eller annen form for sikkerhet for pengene de har krav på.
Denne gruppen av kreditorer får igjen fem prosent av pengene de mener å ha krav på, såkalt dividende.
Klokken 17:45 norsk tid begynte møtet blant kundene som er kreditorer at Norwegian Air Shuttle. Her stemte 453 kreditorer for (med krav på 4,4 millioner), mens 293 kreditorer stemte mot (med krav på 2,5 millioner).