Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det ble visstnok sagt etter en audit av Boeing at BU's tekniske mahogny avdeling tilsvarte en flåte på 100 fly:8:, sant eller ikke, ville ikke forundret meg

Var vel ca samme greia hos SAS tror jeg, men "alle" selskaper drev slik på den tiden.

Flere av Norwegian obligasjonseiere protesterer nå, og mener de får en for dårlig deal i prosessen. Samtidig sier de seg villige til å gå inn med 1 mrd i friske midler, hvis de får en bedre avtale enn dagens foreslåtte løsning

De skal også først nå ha erklært mislighold av lånet og har dermed fått inn et styremedlem i Norwegian Air Norway (NAN), selskapet hvor blant annet LGW slotene ligger, dog har dette selskapet bare 1 fly, slik at det stilles et spørsmåltegn fra E24 hva dette selskapet egentlig er verdt i pant

https://e24.no/naeringsliv/i/yR8dm2/de-stoerste-obligasjonseierne-i-norwegian-gjoer-opproer

Tyske og svenske obligasjonseiere i Norwegian sier seg klare til å satse over én milliard friske kroner i flyselskapet. Men før de gjør det, så krever de bedre betingelser enn de til nå er tilbydd.

Nesten perfekt timing. NAS har fått laget en god plan, uten at kreditorene har laget helvete. Også kommer de på tampen og skrur til skruene litt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så blir jo det store spørsmålet om dette har tilbakevirkende kraft? Betyr det at billetten jeg bestilte i går, der jeg har en gratis kolli som reward, reverseres (altså ingen bagasje)? I appen eller på sidene deres er det ihvertfall ikke endret.
Skulle i så fall bestilt flere billetter i går, har noe flighter jeg skulle ha booket i tiden fremover.

Penga går vel neppe til å berge selskapet, vel ... ? #smimensliketervarmt

Bak betalingsmur - kan derfor ikke lese hele artikkelen ..

https://www.dn.no/eiendom/norwegian...er-men-moter-motstand-fra-kommunen/2-1-954407

Budstikka har også artikkel (uten vegg): https://www.budstikka.no/bolig/vil-rive-norwegians-hovedkontor-og-bygge-tarn-pa-20-etasjer/624615!/

Under oppussingen for to år siden ble det etter hva jeg husker også stilt spørsmål om man skulle gjøre Diamanten bevaringsverdig, så å rive kan nok få litt motstand.

Til forumarkivet, i tilfelle DY ombestemmer seg senere (noe de vel har anledning til, jf vilkårene)- https://www.norwegian.no/om-oss/selskapet/reorganisering/#reward:
Nytt - Vil dette påvirke mine CashPoints eller Rewards?

Vi innfører midlertidige endringer i Norwegian Reward-programmet.

Pause av fordelene i Reward-programmet under rekonstruksjon 
Norwegian Reward sine tjenester til Norwegian vil bli satt på pause mens Norwegian gjennomgår en rekonstruksjon. Reward- medlemsskapet ditt vil fremdeles være aktivt, men i pausen vil det ikke være mulig for Reward-medlemmer å opptjene eller bruke CashPoints eller Rewards når man bestiller reiser med Norwegian (flybilletter, ekstra bagasje osv.). Du vil fremdeles ha mulighet til å tjene CashPoints med våre andre Reward-partnere. 

Etter pausen blir det en mulig begrensing på bruk av CashPoints 
Når pausen er over vil du igjen kunne tjene og benytte CashPoints og Rewards på Norwegian sine produkter og tjenester, men vi reserverer oss retten til å begrense bruk av CashPoints som betaling inntil virkningene av pandemien avtar og Norwegian kan returnere til en mer normal drift.  

Forlengelse av varighet på CashPoints og Rewards  
Vi forstår at disse endringene, i tillegg til den pågående pandemien og myndighetenes reiserestriksjoner, ikke gjør det mulig å tjene og bruke CashPoints og Rewards som normalt. Derfor vil vi gi alle våre medlemmer muligheten til å utvide varigheten på alle CashPoints som utløper 31. desember 2021 med ett år. Det vil komme mer informasjon om dette.  

Gyldigheten på opptjente Rewards har vært fryst siden i fjor, samtidig som antall flyvninger man trenger for å kvalifisere for Rewards er nedjustert, og dette vil fortsette videre.  

Norwegian Reward er et transparent lojalitetsprogram, noe det skal fortsette å være. Vi kommer ikke til å devaluere CashPoints (ett CashPoint tilsvarer fremdeles én krone), og vårt mål er å gjenåpne Reward så fort virkningene av pandemien avtar og Norwegian kan returnere til en mer normal drift.  

Vi forstår at dette kan være frustrerende for medlemmene våre som gjerne vil benytte seg av Reward-programmet, og vi beklager ulempene dette medfører.  

Vi kommer til å oppdatere våre medlemsvilkår med alle endringer

Det er samtidig ikke unormalt. Kreditorene har også en forpliktelse overfor sine aksjonærer og investorer, å prøve å få mest mulig ut av dette. Å bare takke videre ja til det som først blir tilbudt er da sjeldent en god deal

Så mens Norwegian tildels er opptatt med å rakke ned på Wizz Air sitt inntog er det kanskje en avledningsmanøver for å dekke over hva som skjer i Norwegian sine underbruk? Mange ansatte ble imponert over nivået på den norske sosialdemokratiske moralen men det "red nose warrior" glansbildet begynner å sprekke litt... Eller, moralen gjelder kanskje kun for nordmenn og til nød skandinaver.

BALPA (flygerforeningen i UK) har begynt å grave litt i Norwegian-jungelen og behandlingen av de ansatte. Det stilles også spørsmål til hvor £10.5 mill har blitt av, eller rettere sagt hvorfor de aldri ble tilført underbruket.

The announcement on 14th January that Norwegian Air was stopping operations in the UK was a blow to its employees. Since then, more information has come to light which has raised questions about the company, and highlighted injustices for the employees.

On top of being made redundant employees were told on an employees’ call with the liquidators, KPMG, on Monday 1st February, that they will not even be paid their owed salary, holiday or notice pay, despite recent assurances from Norwegian. Instead they now have to claim part of their pay arrears from the UK government.

https://www.balpa.org/Media-Centre/Press-Releases/Questions-need-answering-on-the-collapse-of-Norweg

Personellbehandling som skinner.
Støttet av Det Norske Arbeiderparti.
Et paradoks i arbeid.

:fly

Last edited:
Jeg ser ikke helt hva som er unormalt her under en konkurs? Det er jo annerledes hvis en industribedrift er nødt til å melde oppbud for et datterselskap eller legger ned en fabrikk?

Mye av poenget med datterselskaper er jo nettopp å spre risiko slik at dersom noe går skeis i ett av dem så ryker ikke resten med i dragsuget.
At NAUK holdt såpass lenge tyder vel også på at DY hadde lyst til å beholde det, men at presset ble for stort til slutt.

Last edited:
Jeg ser ikke helt hva som er unormalt her under en konkurs? Det er jo annerledes hvis en industribedrift er nødt til å melde oppbud for et datterselskap eller legger ned en fabrikk?

Men var selskapene konkurs? Det vil vel ingen noensinne få vite siden det vel er bortimot umulig å følge flommen av penger innad i systemet, og det var vel noe av meningen også. Siden disse datterselskapene nå er konkurs er de vel også forhindret fra å kreve mot Norwegian (hvem er de egentlig?!) som kreditor selv om Norwegian faktisk ikke ville fungert uten dem. Norwegian kan vel nå i stedet være kreditor mot datterselskapene og støvsuge det lille som måtte være igjen som følge av ikke-leverte tjenester. Hvis ikke det er turbo-kapitalisme med store bokstaver vet ikke jeg hva er, men i det minste kan Norwegian reklamere med at fagforeninger er tillatt selv om de som betalte inn til dem sikkert skulle ønske de hadde beholdt de pengene til eget bruk nå som de ble "dumpet".

Hva jeg finner relativt usmakelig er hvordan Norwegian nå holder den ene hånden ut og ber om statlig hjelp siden de anser seg selv som et fantastisk eksempel på norsk standard og erverv som fortjener Espen Askeladd status mens de med den andre hånden svinger øksen i alle retninger. Siden øksen kapper i vei i utlandet er det akseptabelt siden, nettopp, utlandet er de som taper i tillegg til tap som følge av at det var der de brøytet seg inn i et allerede overflommet marked og bare gjorde vondt verre for alle, inkludert seg selv.

Konkurs har jeg prøvd (og Norwegian sin inntreden i UK var absolutt en liten del av en veldig sammensatt og lang rekke årsaker) men Norwegian er jo ikke konkurs, kun under konkursbeskyttelse... Jada, jeg vet at datterselskaper i fleng ble slått konkurs framfor avviklet eller en del av den nåværende omstruktureringen og grunnen er vel som Wahoo antyder.

Last edited:
Om selskapet går konkurs eller blir nedlagt om virksomheten i landet stenger ned, går ofte ut på det samme og resultatet er ganske likt. Forskjellen er riktignok ganske betydelig når det kommer til når lønnen stopper

.... men Norwegian er jo ikke konkurs, kun under konkursbeskyttelse... Jada, jeg vet at datterselskaper i fleng ble slått konkurs framfor avviklet eller en del av den nåværende omstruktureringen og grunnen er vel som Wahoo antyder.

I i praksis er de konkurs, hvis ikke hadde de ikke trengt konkursbeskyttelse ;)

Om selskapet går konkurs eller blir nedlagt om virksomheten i landet stenger ned, går ofte ut på det samme og resultatet er ganske likt. Forskjellen er riktignok ganske betydelig når det kommer til når lønnen stopper

Selvfølgelig, en blir jo stående uten jobb i begge tilfellene, men det er stor forskjell på hva slags utgangspunkt en person har for tidshorisonten på å komme seg videre. Her i UK er den statlige støtten etter konkurs ikke allverdens men en kan vel få et par måneder ut av det hvis en har brukbar fartstid i selskapet og hadde en høy nok lønn i utgangspunktet samt er svært sparsommelig med det en får utbetalt. Jeg tapte betydelig da jeg tjente altfor mye i forhold til maksimumsgrunnlaget siden jeg til og med hadde kastet bort tid på litt overtid som skulle vært betalt en uke etter konkurserklæringen. De som var i Monarch konkursen fikk også en andel fra boet men det tok et noen år før de pengene kom igjennom. Såvidt jeg vet arbeider de med noe tilsvarende etter TCX også men det kan ingen basere seg på.

Jeg vil gå ut ifra at underselskapene for mannskap i Norwegian i realiteten ikke har verdier siden verdiene faktisk var menneskene, altså arbeidskraften, og ikke fly og den slags. Det er jo ikke allverdens verdi i noen kontorstoler :rolleyes:

Last edited:
Back