Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det vi har hørt hittil høres ihvertfall svært klokt ut. Langdistanse er svært usikkert, og vil nok være det som tar lengst tid før det er tilbake igjen. Personlig hadde jeg håpet litt på at et par av Dreamlinerne ble værende igjen for å betjene viktige ruter fra OSL, men ser de et marked for dette i fremtiden vil nok noen godt brukbare langdistanse-maskiner bli billig å oppdrive.

70 737-maskiner basert i Norden er omtrent det de hadde før korona, planen for i sommer var opprinnelig slik:
OSL/BGO/TRD/SVG:41
ARN: 14
CPH:12
HEL:7
=73
Men spørsmålet vi ikke har fått svar på er jo hva skjer med de spanske 737-basene? de har jo vært viktige for å betjene det nordiske markedet andre veien, forsvinner de? (skal de få støtte fra staten er det vel kanskje en fordel å legge de ned...?)
Mtp at LH forsvinner, går jeg utfra at SH-basen på LGW med 7 maskiner legges ned.

Dagens nyheter er ganske som forventet egentlig. Dersom Norwegian overlever tenker jeg å bygge opp en solid, levedyktig og bærekraftig virksomhet med utgangspunkt i Norden er veien å gå.

Personlig hadde jeg håpet litt på at et par av Dreamlinerne ble værende igjen for å betjene viktige ruter fra OSL, men ser de et marked for dette i fremtiden vil nok noen godt brukbare langdistanse-maskiner bli billig å oppdrive.

Tillåt mig tvivla på det. Har Norwegian väl gjort sig av med långdistansverksamheten är nog sannolikheten att att man ger sig in i det igen minimal.

Annars var det här väntat och det enda riktiga antar jag.

Trist for de som har kjøpt feriebolig i Florida og Asia og basert seg på billige flybilletter i all fremtid...

Klarer ikke å mønstre den store sympatien. Ferieboliger i utlandet bruker man gjerne i lengre perioder og ikke så mange ganger i året. Har man først råd til å kjøpe hus i Thailand eller Florida har man sannsynligvis også råd til å reise dit. Det er ikke sånn at Norwegian var det eneste selskapet som tilbød forholdsvis rimelige interkontinentale billetter. Det skal koste noen tusen å krysse et hav med fly, og man ser jo nå enda et eksempel på at low-cost long haul er vanskelig. Det har jo mer eller mindre knekt Norwegian.

Last edited:
Trist for de som har kjøpt feriebolig i Florida og Asia og basert seg på billige flybilletter i all fremtid...

Klarer ikke å mønstre den store sympatien. Ferieboliger i utlandet bruker man gjerne i lengre perioder og ikke så mange ganger i året. Har man først råd til å kjøpe hus i Thailand eller Florida har man sannsynligvis også råd til å reise dit. Det er ikke sånn at Norwegian var det eneste selskapet som tilbød forholdsvis rimelige interkontinentale billetter. Det skal koste noen tusen å krysse et hav med fly, og man ser jo nå enda et eksempel på at low-cost long haul er vanskelig. Det har jo mer eller mindre knekt Norwegian.

Enig med Semmern. De vanlige nettverksselskapene har jo salgskampanjer titt og ofte. Pre-corona var det jo fort enkelt å finne t/r til mellom 3000-5000.-

I tillegg så sier både DY og "regjeringen" at det er sendt en ny søknad til Staten om å bidra. Og når jeg leser mellom linjene, så lurer jeg på om de har bedt Staten om å bli aksjonær. Eventuelt garantere for lån. Men jeg tipper de har bedt staten om å bli aksjonær, noe som vel faktisk sånn EU-messig skal gå greit? Om det er lurt kan jo diskutere, men DY etter restruktruereing er jo noe helt annet enn før.

Enig med Semmern. De vanlige nettverksselskapene har jo salgskampanjer titt og ofte. Pre-corona var det jo fort enkelt å finne t/r til mellom 3000-5000.-

Ikke uenig med dere. Det kan jo også være et moment at billettene ble billigere hos nettverkselskapene fordi lavprisaktørene hadde billige billetter.

I tillegg så sier både DY og "regjeringen" at det er sendt en ny søknad til Staten om å bidra. Og når jeg leser mellom linjene, så lurer jeg på om de har bedt Staten om å bli aksjonær. Eventuelt garantere for lån. Men jeg tipper de har bedt staten om å bli aksjonær, noe som vel faktisk sånn EU-messig skal gå greit? Om det er lurt kan jo diskutere, men DY etter restruktruereing er jo noe helt annet enn før.

Om norska staten ska gå in som stor aktieägare i Norwegian. Då anser jag att det är rimligt att norska staten också tar minst 1 plats i styrelsen för Norwegian.

Hva består de 20 milliarder i gjeld av?
Dette tallet var vel 48 milliarder tidligere.

Fortsatt mye gammel morro i gjelden eller er det relatert til ny flåte/eiendeler?

Hva består de 20 milliarder i gjeld av?
Dette tallet var vel 48 milliarder tidligere.

Fortsatt mye gammel morro i gjelden eller er det relatert til ny flåte/eiendeler?

Regner med at de prøver å få til at man reduserer all dagens gjeld til 20 mrd. Men at man da får beholde 50 fly som eiendel, muligens med pant i disse. Så de tar nok med seg litt mer gjeld enn det er verdi i flyene?

Jag håller med. Den stora faran för den som har semesterbostad i Asien eller USA är inte att Norwegian går i konkurs, det är snarare pandemier och klimathotet. Klarar man inte en prishöjning på 50 % på flygbiljetterna så ska man nog inte köpa semesterbostad långt bort.

Jag har själv semesterbostad i Katalonien (Spanien) som jag inte har besökt på ett år. Men den bostaden är en långsiktig affär. Jag har haft den i 11 år och kommer att ha den i förhoppningsvis många fler år.

Jag håller med. Den stora faran för den som har semesterbostad i Asien eller USA är inte att Norwegian går i konkurs, det är snarare pandemier och klimathotet. Klarar man inte en prishöjning på 50 % på flygbiljetterna så ska man nog inte köpa semesterbostad långt bort.

Jag har själv semesterbostad i Katalonien (Spanien) som jag inte har besökt på ett år. Men den bostaden är en långsiktig affär. Jag har haft den i 11 år och kommer att ha den i förhoppningsvis många fler år.

Reising innad i Europa kommer nok til å bli enklere om forhåpentligvis ikke så lenge til.

Fordelen for mange var at de hadde fornuftig prisede enveisbilletter samt ikke noe krav om at man måtte være borte mellom lørdag og søndag.

Bare et eksempel med priser fra SAS en tilfeldig dato (inkl. bagasje):

OSL-MIA (en vei) 15 November : 11 324,-
OSL–MIA tur/retur 15-19 November (man-fred): 10 985,-
OSL–MIA tur/retur 15-21 November (over helgen): 5044,-

Jeg tror vi må regne med at SAS nå kommer til å øke prisene på sine ruter til USA, selv om de av og til har "salg" på rutene.

I og med at Norwegian legger ned sine ruter til bl.a. USA, bør jo SAS etter hvert (post pandemien) også se på muligheten til å åpne noen nye ruter fra Oslo til USA.

Kan vel ikke utelukke at en og annen amerikansk operatør kikker på mulighetene for å starte Oslo-rute i blant heller.

Kan vel ikke utelukke at en og annen amerikansk operatør kikker på mulighetene for å starte Oslo-rute i blant heller.

Nei, absolutt ikke. Det er faktisk å håpe at det skjer, fordi det kan føre til at billettprisene blir lavere enn hvis SAS er enerådende på USA fra Oslo.

Jeg tror vi må regne med at SAS nå kommer til å øke prisene på sine ruter til USA, selv om de av og til har "salg" på rutene.

I og med at Norwegian legger ned sine ruter til bl.a. USA, bør jo SAS etter hvert (post pandemien) også se på muligheten til å åpne noen nye ruter fra Oslo til USA.

Tar nok flere år før SK kommer tilbake med noe særlig fra OSL. Var det ikke slik at SK gjenåpnet EWR-Ruta rett før DY åpnet JFK tilbake i 2013 som et motsvar?

I god gammel sas-ånd tror jeg de kommer til å slynge alle via CPH fremover, og bruke korona som argument i lang tid fremover.

Tar nok flere år før SK kommer tilbake med noe særlig fra OSL. Var det ikke slik at SK gjenåpnet EWR-Ruta rett før DY åpnet JFK tilbake i 2013 som et motsvar?

I god gammel sas-ånd tror jeg de kommer til å slynge alle via CPH fremover, og bruke korona som argument i lang tid fremover.

Var vel tilbake rundt 2010/2011, mener jeg?

Tror SK kom noen år før det.

CO skulle egentlig fly to daglige en sommer, men droppet det. Mener det var i 2010. US Airways kom heller ikke tilbake etter å ha flydd her sommeren før, og jeg mener begge deler var fordi SAS begynte å fly OSL-EWR.

Back