Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

SAS var tilbake på OSL-EWR i 2010 eller 2011 ja. Jeg bodde «over there» fra 2009-12 og da jeg flyttet dit var det kun Continental som fløy direkte. CO ble senere United. SAS kom til da jeg bodde der, mens DY først senere. Når mer normale forhold råder i flytrafikken igjen kan nok både SAS og en amerikansk operatør komme igjen. Delta eller United er vel de mest aktuelle eller muligens Jetblue.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mitt tips er at en av de andre lavpris-aktørene vil fylle tomrommet etter Norwegian på LH og starter opp.


Hvilke tror du? Bare nysgjerrig, vi kan jo foreløpig bare gjette da mange selskaper kan bukke under hvis dette varer lenge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vel, er det noen som ihvertfall vet om hvordan DY sin LH satsing virkelig gikk så var det vel IAG som jo var svært nære å ta over DY og fikk se tallene deres. Det skremte dem ikke fra å starte Level... tvert imot...
 
Vel, er det noen som ihvertfall vet om hvordan DY sin LH satsing virkelig gikk så var det vel IAG som jo var svært nære å ta over DY og fikk se tallene deres. Det skremte dem ikke fra å starte Level... tvert imot...

Level er et kvasi-LCC som er tungt integrert i IAG. De har to aktive fly og begge er 'operated by Iberia' ..

Joon Mk. 2 ...
 
Vel, er det noen som ihvertfall vet om hvordan DY sin LH satsing virkelig gikk så var det vel IAG som jo var svært nære å ta over DY og fikk se tallene deres. Det skremte dem ikke fra å starte Level... tvert imot...


Jeg tror at IAG sine manøvre først og fremst var av defensiv art og de først og fremt var opptatt av å beskytte seg mot Norwegian og beskytte både deres egen yield og markedsandeler i London og Barcelona. Og ikke at de egentlig hadde så stor tro på konseptet i seg selv
 
DY Longhaul var DY. Level er Iberia. En viss forskjell ...

Trodde vi diskuterte konsept.... LCC vs FSC eller en hybrid. Hvem som eier/drifter er vel av mindre betydning.
Et 100% LCC longhaul konsept har nok små sjanser for å lykkes som MoL sier, men et hybrid (typ DY) har...

Jeg tror at IAG sine manøvre først og fremst var av defensiv art og de først og fremt var opptatt av å beskytte seg mot Norwegian og beskytte både deres egen yield og markedsandeler i London og Barcelona. Og ikke at de egentlig hadde så stor tro på konseptet i seg selv

Kanskje, men uansett viser IAG sitt "nesten-oppkjøp" av DY - og - at de så startet Level at de anså DY sin longhaul operasjon som svært interessant og en potensiell trussel.

At et flyselskap kun skal holde seg til et konsept er vel også en gammeldags tankegang og det er vel flere av de store i Europa
som har insett dette. IAG, AF/KL, LH. Det er en grunn til at f.eks dagligvare kjedene har flere konsepter under samme paraply, men IKKE under samme tak. COOP og Norgesgruppen har begge flere konsepter, alt fra hypermarkeder til lavpris. FSC flyselskapene har jo tradisjonelt blandet flere konsepter inn under samme brand og fly (tak) som fungerte greit intill DY og andre kom. Men dette er vanskelig rent markedsmessig og sikkert logistikkmessig å rendyrke. Ref "gardin-debatten", best og back etc.

Vi får se. Longhaul ligger jo med brukket rygg nå og mange av aktørene er nok i tenkeboksen. Vanskelig å spå hvordan
fremtiden blir på longhaul. Men har noen tenkt til å satse, så er vel tiden snart inne for å gjøre det nå som man får fly og manskap kastet
etter seg... eller, har mange til overs...
 
Last edited:
Børskommentar i DN. Bak betalingsmur, men det som ligger åpent sier vel det meste .. ;)

Når mange av "invistorene" ligger på nivå med disse eksemplene fra et Spaniaforum er vel mye av forklaringen gitt:
 

Attachments

  • Skjermbilde 2021-01-16 kl. 05.16.39.jpg
    Skjermbilde 2021-01-16 kl. 05.16.39.jpg
    28.3 KB · Views: 398
  • Skjermbilde 2021-01-16 kl. 05.16.50.jpg
    Skjermbilde 2021-01-16 kl. 05.16.50.jpg
    23.2 KB · Views: 403
Last edited:
Trodde vi diskuterte konsept.... LCC vs FSC eller en hybrid. Hvem som eier/drifter er vel av mindre betydning.
Et 100% LCC longhaul konsept har nok små sjanser for å lykkes som MoL sier, men et hybrid (typ DY) har...



Kanskje, men uansett viser IAG sitt "nesten-oppkjøp" av DY - og - at de så startet Level at de anså DY sin longhaul operasjon som svært interessant og en potensiell trussel.

At et flyselskap kun skal holde seg til et konsept er vel også en gammeldags tankegang og det er vel flere av de store i Europa
som har insett dette. IAG, AF/KL, LH. Det er en grunn til at f.eks dagligvare kjedene har flere konsepter under samme paraply, men IKKE under samme tak. COOP og Norgesgruppen har begge flere konsepter, alt fra hypermarkeder til lavpris. FSC flyselskapene har jo tradisjonelt blandet flere konsepter inn under samme brand og fly (tak) som fungerte greit intill DY og andre kom. Men dette er vanskelig rent markedsmessig og sikkert logistikkmessig å rendyrke. Ref "gardin-debatten", best og back etc.

Vi får se. Longhaul ligger jo med brukket rygg nå og mange av aktørene er nok i tenkeboksen. Vanskelig å spå hvordan
fremtiden blir på longhaul. Men har noen tenkt til å satse, så er vel tiden snart inne for å gjøre det nå som man får fly og manskap kastet
etter seg... eller, har mange til overs...

Tja. De kunne også kjøpt DY, beholdt Europa driften og flyttet LH flåten til BA. Ikke nødvendigvis LH de var ute etter.
 
Du trenger ikke å henge ut vedkommende med fullt navn.

Takk for info, det var ikke tilsiktet. Jeg har gjort navnene ennå mer "blurry" enn det var.
På den annen side så velger folk selv å legge ut dette på en åpen facebook gruppe under fullt navn....

Mer betenkelig er når admin av facebook grupper med flere tusen medlemmer oppfordrer folk til å bruke sparepengene sine på Norwegian aksjer for å "hjelpe selskapet".

Mange hopper på uten å vite hvilken risiko det innebærer, vet ikke hvor de kan få kjøpt aksjer og spør om det osv.

Når folk skriver ting som "nå har jeg handlet Norwegian aksjer for 5000kr til for å være sikret billige billetter i fremtiden" viser det hvor lite de skjønner av dette.

Kanskje han heller skulle brukt de pengene på.... nettopp: flybilletter!

Vi trår til med et gullkorn til der en velmenende person forsøker å forklare litt om aksjer, og vi ser svaret han får:
 

Attachments

  • Skjermbilde 2021-01-16 kl. 18.08.34.jpg
    Skjermbilde 2021-01-16 kl. 18.08.34.jpg
    167.2 KB · Views: 174
Last edited:
Back
Top