Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Mer betenkelig er når admin av facebook grupper med flere tusen medlemmer oppfordrer folk til å bruke sparepengene sine på Norwegian aksjer for å "hjelpe selskapet".

Ja, de bør egentlig vite bedre. Men det er mulig det er plan også. Hvis det norske settlermiljøet langs Middelhavet og andre månedskortreisende dit, blir mange nok som småaksjonærer i DY, da vil de kunne bli en pressgruppe for at staten skal gå inn å redde selskapet.

FrP og Sp har ment at så burde skje. Nå leker også Ap med samme tanke.

Klart settlerne tar en risiko, men går det som de tror, redder den snille norske staten DY, selv får de en pen aksjegevinst og fortsatt billige billetter til blokkleilighetene sine.
 
Da har retten i Irland godkjent nedlegging av Norwegianselskapet: Torskefjorden Leasing Ltd. Slik jeg forstod det så satt disse på leasingkontraktene på 24 787 maskiner, som ble da leaset videre til andre Norwegianselskaper

Det som ikke kommer helt frem er hva resultatet av dette er? Betyr det nå at Norwegian er kvitt 24 787 maskiner fra sine leasingforpliktelser?

https://www.irishtimes.com/business...wegian-air-leasing-company-1.4459344?mode=amp

TLL operated as a lessor of 24 wide-body Boeing-made jets, which it had sub-leased to other companies within the group, to operate its long-haul routes.

TLL’s only income, counsel said, came from the sub-leasing arrangements.

As a result of the decision to end the long-haul business, Mr Wallace was of the view that (TLL) should exit the examinership process and be liquidated.
 
Høres alt for enkelt ut, særlig ettersom ingen protesterte.
Burde også komme børsmeldinger fra leasingselskapene på noe sånt.


Samtidig er det jo det som skjer når noe blir slått konkurs. Spm er vel om det finnes noen garantier mellom selskapene som gjør at Kreditorene allikavel kan få noe.

Og ikke noe stort poeng i å protestere bare for å protestere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Så vil dette si at Norwegian har igjen bare de 11 som de eier og må prøve å få solgt?
Det vil vel også si at leasingselskapene må betale DY for jobben med å få sendt sine fly «hjem»
Det har jo tidligere vært snakk om en 750mill i forpliktelser på hver 787 som var leaset.
I så fall så reduseres gjelden med ca 18mrd på de 24 maskinene.
Eller har jeg misforstått helt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Regjeringen stiller seg positiv til å bidra til Norwegian, gitt nok private investorer er med

https://www.dn.no/bors/regjeringen-...otte-dersom-investorer-stiller-opp/2-1-944247

Regjeringen er positiv til å bidra med penger til et rekonstruert Norwegian, men forutsetter at private investorer stiller opp, skriver den i en pressemelding.

Forstår jeg det rett så er det snakk om hybridlån/kapital, gitt at Norwegian selv får inn minimum 4,5 mrd i egenkapital fra private investorer. Og at nok gjeld kuttes, det vil si i henhold til den foreslåtte planen
 
Kanskje aksjonærene ikke behøver å saksøke foreldrene sine likevel?

Sydbank-analytikeren sier videre at de er overrasket over det markante skiftet i regjeringens ståsted.

– Så sent som i november 2020 avviste den norske regjeringen å hjelpe Norwegian, og har vært tilbakeholdne med støtten til flyselskapet hele året, sier han, og legger til:

Med et trylleslag ser en Norwegian-konkurs plutselig helt usannsynlig ut.

https://e24.no/boers-og-finans/i/86...helt-usannsynlig-ut?referer=https://www.vg.no
 
Ganske interessant argumentasjon vi har sett i dag, blant annet nå senest i Dagsnytt 18. Det argumenteres blant annet for at DY skal få støtte må SK få det samme, noe som i og for seg er greit nok det. Men det virker også som at folk glemmer litt at SK har fått flerfoldige milliarder, blant annet fra den svenske og danske stat, hvor DY ikke har fått en eneste krone, og man skal ikke heller glemme at DY har vært en svært viktig aktør i både Sverige og Danmark i mange år.
Kan man ikke si seg fornøyd med at SK har fått støtte fra SE og DK (var det 12mrd det var?), og så kan Norge hjelpe DY med en milliard eller to (til) i lån?

Jeg er redd for at den debatten som vi nå har sett i dag vil gjøre det vanskeligere å få gjennomført det regjeringen la på bordet i dag tidlig. Nå som det ser ut som at DY kan komme seg i havn etter å ha vært på dypt hav i en god stund, vil det være dumt at denne debatten skal gjøre at de ikke får støtte. Til syvende og sist vil det også være bedre for både SK og WF at DY overlever enn at de går konk og Wizz over natta kanskje får 30% markedsandel...
 
Dette blir jo bare rot.

Nå drives det symbolpolitikk fra forskjellige partier for å få gjennomslag for sine forslag uten å vite, eller legge vekt på hva som har foregått i luftfarten de siste årene. Hvis mine skattepenger skal bli brukt på et selskap som bryter med hvordan man behandler sine ansatte, og som ved en apokalyptisk ekspansjon som har ført til en kjempegjeld som til slutt ble umulig å betjene, så vil jeg kreve at disse pengene ikke bare forsvinner i et stort svart hull. Så må norske penger beviselig bli brukt på norske arbeidsplasser.

Nå sitter det mange permiterte, eller oppsagte, norske piloter på gjerdet med en utdannelse som har gitt dem millionlån. Dette er mennesker, og fortjener ikke å bli brukt i dette som ser ut som et politisk spill. Jeger heldigvis ikke en av dem, men jeg kjenner flere.

"Få ut fingern!", roper Siv Jensen.
"Redd Norwegian!", roper Trygve Slagsvold Vedum. (Når ble han opptatt av luftfart?)
"Åpne ølkranene!", roper opposisjonen. Nå når vi alle har ofret mye for å holde smittevernsreglene,og vi begynner å se gode resultater. Så da skal vi fyre litt mer på bålet? Tåler vi ikke å vente en uke eller to til?

Tanken går til våryre kuer som slipper ut av fjøset etter en lang vinter.
Men de lever i en verden hvor uvitenheten om konsekvenser av egne handlingerer heldigvis er fraværende.

:fly
 
Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Kanskje aksjonærene ikke behøver å saksøke foreldrene sine likevel?



https://e24.no/boers-og-finans/i/86...helt-usannsynlig-ut?referer=https://www.vg.no


Vel, Det er jo ikke helt et trylleslag. Regjeringen sa at det forrige opplegget var urealistisk. DY kommer da senere tilbake med et ganske endret forslag til hvordan selskapet skal se ut og forslag til et offentlig og privat spleiselag, for å si det litt enkelt. I tillegg fikk selskapet istand konkursbeskyttelse for en periode.

SAS og DY stiller jo egentlig likt i Norge, da den norske stat p.t. ikke har eierinteresse i noen av dem, mens i Sverige og Danmark er det fortsatt betydelige statlig eierskap.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Det ble sagt på Dagsnytt 18 at SAS og Widerøe er velkommen til å søke om lån på lik linje med Norwegian.

- Men ingen av de har søkt (enda!)
 
Det har de vel hatt i et års tid .. ?

Nei, dette er to forskjellige ting.

Det som ble innført i starten av Koronaen, som som blant annet Norwegian hentet 3 mrd i lån fra, og SAS vel 1,5 på et senere tidspunkt, er statelige lånegarantier som brukes til egentlig ganske vanlige lån

Her er det snakk om hybridkapital. I praksis er det et lån, men regnes som egenkapital, og er blant annet det som utgjør store deler av det SAS har fått fra Danmark og Sverige
 
Back
Top