Personlig hadde jeg håpet litt på at et par av Dreamlinerne ble værende igjen for å betjene viktige ruter fra OSL, men ser de et marked for dette i fremtiden vil nok noen godt brukbare langdistanse-maskiner bli billig å oppdrive.
Trist for de som har kjøpt feriebolig i Florida og Asia og basert seg på billige flybilletter i all fremtid...
Trist for de som har kjøpt feriebolig i Florida og Asia og basert seg på billige flybilletter i all fremtid...
Klarer ikke å mønstre den store sympatien. Ferieboliger i utlandet bruker man gjerne i lengre perioder og ikke så mange ganger i året. Har man først råd til å kjøpe hus i Thailand eller Florida har man sannsynligvis også råd til å reise dit. Det er ikke sånn at Norwegian var det eneste selskapet som tilbød forholdsvis rimelige interkontinentale billetter. Det skal koste noen tusen å krysse et hav med fly, og man ser jo nå enda et eksempel på at low-cost long haul er vanskelig. Det har jo mer eller mindre knekt Norwegian.
Enig med Semmern. De vanlige nettverksselskapene har jo salgskampanjer titt og ofte. Pre-corona var det jo fort enkelt å finne t/r til mellom 3000-5000.-
I tillegg så sier både DY og "regjeringen" at det er sendt en ny søknad til Staten om å bidra. Og når jeg leser mellom linjene, så lurer jeg på om de har bedt Staten om å bli aksjonær. Eventuelt garantere for lån. Men jeg tipper de har bedt staten om å bli aksjonær, noe som vel faktisk sånn EU-messig skal gå greit? Om det er lurt kan jo diskutere, men DY etter restruktruereing er jo noe helt annet enn før.
Hva består de 20 milliarder i gjeld av?
Dette tallet var vel 48 milliarder tidligere.
Fortsatt mye gammel morro i gjelden eller er det relatert til ny flåte/eiendeler?
Klarer ikke å mønstre den store sympatien. Ferieboliger i utlandet bruker man gjerne i lengre perioder og ikke så mange ganger i året. Har man først råd til å kjøpe hus i Thailand eller Florida har man sannsynligvis også råd til å reise dit. Det er ikke sånn at Norwegian var det eneste selskapet som tilbød forholdsvis rimelige interkontinentale billetter. Det skal koste noen tusen å krysse et hav med fly, og man ser jo nå enda et eksempel på at low-cost long haul er vanskelig. Det har jo mer eller mindre knekt Norwegian.
Jag håller med. Den stora faran för den som har semesterbostad i Asien eller USA är inte att Norwegian går i konkurs, det är snarare pandemier och klimathotet. Klarar man inte en prishöjning på 50 % på flygbiljetterna så ska man nog inte köpa semesterbostad långt bort.
Jag har själv semesterbostad i Katalonien (Spanien) som jag inte har besökt på ett år. Men den bostaden är en långsiktig affär. Jag har haft den i 11 år och kommer att ha den i förhoppningsvis många fler år.
Enig med Semmern. De vanlige nettverksselskapene har jo salgskampanjer titt og ofte. Pre-corona var det jo fort enkelt å finne t/r til mellom 3000-5000.-
Kan vel ikke utelukke at en og annen amerikansk operatør kikker på mulighetene for å starte Oslo-rute i blant heller.
Jeg tror vi må regne med at SAS nå kommer til å øke prisene på sine ruter til USA, selv om de av og til har "salg" på rutene.
I og med at Norwegian legger ned sine ruter til bl.a. USA, bør jo SAS etter hvert (post pandemien) også se på muligheten til å åpne noen nye ruter fra Oslo til USA.
Tar nok flere år før SK kommer tilbake med noe særlig fra OSL. Var det ikke slik at SK gjenåpnet EWR-Ruta rett før DY åpnet JFK tilbake i 2013 som et motsvar?
I god gammel sas-ånd tror jeg de kommer til å slynge alle via CPH fremover, og bruke korona som argument i lang tid fremover.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.