Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Nei, men du tok poenget mitt. Smart er det nok ikke, men la folk gjøre hva de vil med penga deres. Mange som er glade i Norwegian og ikke vil at selskapet skal gå konkurs.
 
Noen ganger lurer jeg hva som sitter i hodet på småaksjonærene? Tror de virkelig at NAS kan få noe ut av Boeing i den situasjonen de er i?
Boeing håper vel omtrent på konkurs.


Enig, men Boeings goodwill er vel heller ikke den beste etter Max-styret. Mange selskaper vil kanskje tenke seg om før de bestiller fra Boeing om de ikke rydder opp på en ordentlig måte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Enig, men Boeings goodwill er vel heller ikke den beste etter Max-styret. Mange selskaper vil kanskje tenke seg om før de bestiller fra Boeing om de ikke rydder opp på en ordentlig måte.

Ja, men akkurat tror jeg det er kortsiktige cash hensyn som trumfer mye hos mange selskaper
 
Men hvorfor drøyer det så lenge før man kommer til enighet med Boeing om MAX-problemene? Andre selskaper (f.eks Icelandair) kom jo frem til enighet relativt raskt.

Espen
 
Spent på hvordan OSM Aviation takler dette, de har vel en større andel av sin forretning for NAS.
Høiby slår det vel bare konkurs og oppretter et nytt vikarbyrå. De ansatte som er under OSM vingene er nok arbeidsløse uansett etter at Norwegian får omstrukturert seg og nok må basere driften sin på de opprinnelige ansatte - de med normalt strukturert ansettelsesforhold direkte i NAS.
 
Men hvorfor drøyer det så lenge før man kommer til enighet med Boeing om MAX-problemene? Andre selskaper (f.eks Icelandair) kom jo frem til enighet relativt raskt.

Espen

Det var mye spekulasjoner i at avtalen skulle komme før nyttår, men eg tror Norwegian på det tidspunktet hadde noen gode kort på hånden som gjorde at de ville presse mest mulig ut av avtalen. Vil tippe at de ville ha mest mulig cash i stedet for avslag på fremtidige leveringer. Men når korona kom og Norwegian begynte å få skikkelige problemer, så sitter ikke de akkurat i førersete når det gjelder forhandlingene. Så hvor de står no er vel ikke så godt å si
 
Det var mye spekulasjoner i at avtalen skulle komme før nyttår, men eg tror Norwegian på det tidspunktet hadde noen gode kort på hånden som gjorde at de ville presse mest mulig ut av avtalen. Vil tippe at de ville ha mest mulig cash i stedet for avslag på fremtidige leveringer. Men når korona kom og Norwegian begynte å få skikkelige problemer, så sitter ikke de akkurat i førersete når det gjelder forhandlingene. Så hvor de står no er vel ikke så godt å si

Muligens litt som når IAG ville kjøpe og det fra utsiden virket som om de forsøkte å få enda mer. Og så feilet alt. Kan ha vært andre grunner også altså. Jeg sitter jo på utsiden.

Men om begge skulle være tilfelle så virker det som om noen har hatt et litt forskrudd syn på risiko og realitet der inne.
 
Muligens litt som når IAG ville kjøpe og det fra utsiden virket som om de forsøkte å få enda mer. Og så feilet alt. Kan ha vært andre grunner også altså. Jeg sitter jo på utsiden.

Men om begge skulle være tilfelle så virker det som om noen har hatt et litt forskrudd syn på risiko og realitet der inne.
Grådigheten lenge leve :wow:
Edit: Ser aksjen holder seg godt opp 7% i dag til 5.13kr helt utrolig.
 
Last edited:
Det var mye spekulasjoner i at avtalen skulle komme før nyttår, men eg tror Norwegian på det tidspunktet hadde noen gode kort på hånden som gjorde at de ville presse mest mulig ut av avtalen. Vil tippe at de ville ha mest mulig cash i stedet for avslag på fremtidige leveringer. Men når korona kom og Norwegian begynte å få skikkelige problemer, så sitter ikke de akkurat i førersete når det gjelder forhandlingene. Så hvor de står no er vel ikke så godt å si


Hensikten med å drøye for DYs del var at man ikke visste når MAX kom på vingene igjen. "Datoen" boeing har operert med har jo vist seg å være optimistisk flere ganger. Så DY ville vel vente til man fikk klarere signaler fra myndighetene om sertifisering før man spikret en sum så ikke man gikk på en smell.
 
Ser vel heller mørkt ut å få noe fra Boeing nå. Tror ikke det forhandles noe som helst med noen flyselskaper akkurat nå. Venter nok heller til corona har lagt seg. De som har fått kompensasjon fra Boeing skal nok være veldig happy.
 
Også blitt en sak i E24 i dag: https://e24.no/boers-og-finans/i/zGJ1x1/norwegian-og-osm-faar-ikke-betalt-britiske-ansatte-i-april

og DN har referert til E24

Hva er det egentlig Norwegian vil at AS Norge skal redde?

I brevet til OSM ansatte piloter som er utleid til Norwegian, blir det referert til at Norwegian ennå ikke har fått løst ut den norske redningspakken på 3 tusen millioner kroner.

Jeg trodde faktisk at hensikten med den norske redningspakken var å trygge kritisk norsk infrastruktur og ikke arbeidsplasser i et bemanningsbyrå i UK.

Sorry om noen føler seg tråkket på, men jeg har hatt lite til overs for måten Norwegian har prøvd å organisere seg bort fra sine forpliktelser til det norsk storsamfunnet.


At du har lite til overs for DY generelt er ikke noe nytt og det bærer de fleste postene dine preg av.

DY skal selvsagt ikke betale de ansatte i andre land nå, det er de lokale myndigheters oppgave i den situasjonen man er i med shutdown, massepermitteringer etc.


W
 
At du har lite til overs for DY generelt er ikke noe nytt og det bærer de fleste postene dine preg av.
DY skal selvsagt ikke betale de ansatte i andre land nå, det er de lokale myndigheters oppgave i den situasjonen man er i med shutdown, massepermitteringer etc.

W

Takk for tilbakemelding

Jeg har prøvd så godt det har latt seg gjøre å begrunne mine synspunkter ut fra både en samfunnsdimensjon og ut fra et produktperspektiv, der jeg i stor grad har målt Norwegian mot de reisebehov jeg personlig har hatt i en god del år.
For meg har ikke Norwegian innfridd, og det gjenspeiler selvsagt mine innlegg.

Så må du gjerne forklare hvordan det har seg at OSM i sitt brev peker på de norske støtteordningene dersom det er engelske myndigheter som skal bidra der.
 
Noen ganger lurer jeg hva som sitter i hodet på småaksjonærene? Tror de virkelig at NAS kan få noe ut av Boeing i den situasjonen de er i?
Boeing håper vel omtrent på konkurs.

Vil ikke være særlig for aksjonærene å hente uansett ved konkurs.

Men en konkurs hjelper jo ikke Boeing. Da overtar bare boet kravet mot Boeing. Her er det mange som misforstår fundamentalt hva en konkurs er.

Altså, hvis du har huslånet ditt i Bank X og Bank X går konkurs - jeg vet at mange naivt tror at de da er gjeldfri. Men nei.
 
Så må du gjerne forklare hvordan det har seg at OSM i sitt brev peker på de norske støtteordningene dersom det er engelske myndigheter som skal bidra der.


Hvis du leser litt nedover i linken...


– Det stemmer ikke at de ansatte ikke får lønn, men at det har blitt sendt ut varsel om mulig forsinket lønnsutbetaling i UK, i påvente av at myndighetenes lønnsordning blir iverksatt. Vi har samtidig hatt god og løpende dialog med fagforeningen om dette.
– Men så lenge de ansatte må vente på lønn fra myndighetene, så betyr vel det at de ikke vil få lønn fra Norwegian/OSM?
– I Norge betaler myndighetene lønna til de som er permittert og det samme vil skje i UK, skriver Sandaker-Nielsen
 
Ellers kan vel Norwegian slik jeg forstår nå kunne kansellere de MAXene som nå er mer enn 1 år forsinket og dermed få igjen depositummene her
 
Vil ikke være særlig for aksjonærene å hente uansett ved konkurs.

Men en konkurs hjelper jo ikke Boeing. Da overtar bare boet kravet mot Boeing. Her er det mange som misforstår fundamentalt hva en konkurs er.

Altså, hvis du har huslånet ditt i Bank X og Bank X går konkurs - jeg vet at mange naivt tror at de da er gjeldfri. Men nei.

Helt enig, boet kan kjoere ganske hardt om de mener at de har et krav.
 
Back
Top