Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Men hvis nu den norske stat vælger at gå ind og støtte selskabet, kommer de så ikke til at stille krav ???
Krav som f.eks ingen LH...ingen Europa ruter,,,
og skal de have hjælp, så skal de kun flyve det såkaldt samfundsnyttige..d v s norsk indenrigs og intr skandinavisk...alt andet skal væk....kan man forstille sig det..
Hilsen Ole

For at DY skal kunne overleve i konkurranse med SAS er de avhengig av å ha en tilnærmet like stor operasjon, hvis ikke blir enhetskostnadene for høye.
Så å kutte alt bortsett fra innenriks er nok lite realistisk

Hver investor, privat eller statlig, vil kreve at sine betingelser blir oppfyllt. Det kan bety hva som helst, men gitt DY sitt historie, kan man være sikkert at en krav vil bli å fly lønnsomt.

Det hva trenges først og fremst er en solid business plan for tiden etter Corona, med minsked etterspørelse. Det er dette hva ledelsen må levere inn til 04MAY da de nåværende kreditorer skal bestemme seg om de konverterer til aksjer.

Går det ikke bra den 04MAY, så gar selskap en helt annen vei og dersom det blir en NAS 2.0 blir det sikkert en nytt ledelse som er valgt fra de nye investorer. Og de kommer med sin business plan...

Den tøffeste de med denne solid business plan er å finne det riktige størrelse å starte med. Hvor mange flygnigner skål man tilby på de hovedrutene? 10, 12, 15?. Har man dette, så kommer alt annet som en folge av dette. Bommer du her og har du for mye fly eller skaper overkapasitæt i market, så taper du penger så det suser.

Før noen spører, jeg har tro på 75 ;)

Norwegian opplyser i en børsmelding at det har bedt om at kreditorene kalles inn til obligasjonseiermøter 30. april, hvor målet er å godkjenne selskapets forslag.

Planen går ut på at hele eller deler av obligasjonsgjelden blir gjort om til aksjer, noe som skal bidra til at Norwegian oppfyller kravene staten har stilt for å gi den fulle lånegarantien på tre milliarder kroner.

For å få stemt gjennom forslaget trenger Norwegian to tredjedels flertall.

Norwegian har tre lån i obligasjonsmarkedet, pluss et såkalt konvertibelt obligasjonslån. Investorene her er alt fra norske rentefond til utenlandske hedgefond.

Lånene er i euro, dollar, svenske og norske kroner. Målt i kroner obligasjonsgjelden på til sammen 5,7 milliarder.

Staten har tilbudt en lånegaranti til Norwegian på tre milliarder, men den er delt opp i tre deler med ulike krav.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Op92vl/norwegian-ber-obligasjonseiere-gjoere-om-milliardgjeld-til-aksjer

Slik jeg har forstått det har Norwegian ASA gitt mange garantier for selskapene nedover i systemet. Defor tror jeg mest på at man slår Norwegian ASA konkurs, så er det noen som kjøper opp dette på følgende måte:

1. De oppretter NEW Norwegian Holding AS.
2. De kjøper ut navnerettigheter og internett domener osv fra Boet.
3. De kjøper Norwegian AIR Norway og Norwegian Air Sweden(muligens bare en av de. Men dette sikrer de AOC og trafikkrettigheter.
4. De inngår avtaler med boet om kjøp av fly som dei ønser, som eventuelt eies av boet utenfor de selskapene de kjøper.
5. De inngår avtale med leasinselskaper om eventuel ekstra fly.
6. Litt dealing med boet om andre ting.
7. De begynner å fly.

Og husk, de har ikke dårlig tid med å bygge selskapet opp igjen. Bare man sikrere seg en god grunnmur, kan man øke antallet ansatte og fly etterhvert som aktiviteten i markedet øker. Leasing eierne vil jo ikke ha noe annet sted å gjøre av flyene.

Ja, men de er fremdeles enklere å gjøre med et stort nok antall kreditorer på laget. Husk at bostyres mandat jo er å få dekket inn mest mulig av det selskapet skylder, og da er man aldri garantert noe som helst

Ja, men de er fremdeles enklere å gjøre med et stort nok antall kreditorer på laget. Husk at bostyres mandat jo er å få dekket inn mest mulig av det selskapet skylder, og da er man aldri garantert noe som helst

Joda helt enig. Men det er et par jokere her, f.eks hvis vi forutsetter at reiseaktivtene blir redusert fremover(ikke katastrofalt, men en passe prosent) hvilken opperasjon er det da best for NAS å ha for å leve videre? Vil de klare å kvitte seg med nok Gjeld & Leasing til at dette blir lønsomt. Eller skyver man bare på problemet. Det er litt for mange ukjente i ligningen, f.eks Boeing. Hva skjer med Boeing kravet hvis man slår konk? Kan det være en "joker" som gjør at man er villlige til å strekke seg lengere osv. Men tror desverre strikken er strukket alt for langt.

Joda helt enig. Men det er et par jokere her, f.eks hvis vi forutsetter at reiseaktivtene blir redusert fremover(ikke katastrofalt, men en passe prosent) hvilken opperasjon er det da best for NAS å ha for å leve videre? Vil de klare å kvitte seg med nok Gjeld & Leasing til at dette blir lønsomt. Eller skyver man bare på problemet. Det er litt for mange ukjente i ligningen, f.eks Boeing. Hva skjer med Boeing kravet hvis man slår konk? Kan det være en "joker" som gjør at man er villlige til å strekke seg lengere osv. Men tror desverre strikken er strukket alt for langt.

Jeg må indrømme, at jeg ikke tror på at Spanien, Italien og Grækenland lukkes op for den masseturisme vi har set i mange mange år...Det vil så sige at "indlandsturismen" bliver forstærket i år..og det er nok også rigtig godt...Der er uden tvivl mange "juveler" som mange betragter som givet, men ikke besøgt i mange år..I Danmark tror jeg at Bornholm, Fyn og den danske Vestkyst bliver de store hit i år for os danskere...

Hilsen Ole

Last edited:
Helt utrolig at aksjekursen holder seg på 5.22kr.
Oppfører seg like irrasjonelt som det Amerikanske børsene. Her må det være en gjeng brødhuer som mister alle sparepengene sine.

Helt utrolig at aksjekursen holder seg på 5.22kr.
Oppfører seg like irrasjonelt som det Amerikanske børsene. Her må det være en gjeng brødhuer som mister alle sparepengene sine.

Jeg er en av de brødhuene. Jeg er faktisk så dum at jeg sliter med enkle oppgaver som å åpne en dør.

SudCaravelle

Som en "Trading" mulighet, eller en langsiktig investering?

Lov å spørre på hvilket nivå du kom inn, ca? (har ikke NAS selv)

Kjøpere finner du i fleng i "Support Norwegian"- gruppen på Facebook...

Attachments

• 2020-04-15_13-38-28.jpg
    2020-04-15_13-38-28.jpg
    42.7 KB · Views: 840
Jeg er en av de brødhuene. Jeg er faktisk så dum at jeg sliter med enkle oppgaver som å åpne en dør.

Åh, var det du som stod å knottet med døra? Ja syntes der var noe kjent:colgate:
Et annet selskaps brødhue, men for engangs skyld så er de mer verd en DY's:8:

Back