Noen ganger lurer jeg hva som sitter i hodet på småaksjonærene? Tror de virkelig at NAS kan få noe ut av Boeing i den situasjonen de er i?
Boeing håper vel omtrent på konkurs.
Enig, men Boeings goodwill er vel heller ikke den beste etter Max-styret. Mange selskaper vil kanskje tenke seg om før de bestiller fra Boeing om de ikke rydder opp på en ordentlig måte.
Men hvorfor drøyer det så lenge før man kommer til enighet med Boeing om MAX-problemene? Andre selskaper (f.eks Icelandair) kom jo frem til enighet relativt raskt.
Espen
https://www.businessinsider.com/boe...onavirus-complicates-737-max-2020-3?r=US&IR=TThe company said Tuesday it had maxed out a $13.8 billion credit line it obtained from banks in February.
Høiby slår det vel bare konkurs og oppretter et nytt vikarbyrå. De ansatte som er under OSM vingene er nok arbeidsløse uansett etter at Norwegian får omstrukturert seg og nok må basere driften sin på de opprinnelige ansatte - de med normalt strukturert ansettelsesforhold direkte i NAS.Spent på hvordan OSM Aviation takler dette, de har vel en større andel av sin forretning for NAS.
Men hvorfor drøyer det så lenge før man kommer til enighet med Boeing om MAX-problemene? Andre selskaper (f.eks Icelandair) kom jo frem til enighet relativt raskt.
Espen
Det var mye spekulasjoner i at avtalen skulle komme før nyttår, men eg tror Norwegian på det tidspunktet hadde noen gode kort på hånden som gjorde at de ville presse mest mulig ut av avtalen. Vil tippe at de ville ha mest mulig cash i stedet for avslag på fremtidige leveringer. Men når korona kom og Norwegian begynte å få skikkelige problemer, så sitter ikke de akkurat i førersete når det gjelder forhandlingene. Så hvor de står no er vel ikke så godt å si
Grådigheten lenge leve :wow:Muligens litt som når IAG ville kjøpe og det fra utsiden virket som om de forsøkte å få enda mer. Og så feilet alt. Kan ha vært andre grunner også altså. Jeg sitter jo på utsiden.
Men om begge skulle være tilfelle så virker det som om noen har hatt et litt forskrudd syn på risiko og realitet der inne.
Grådigheten lenge leve :wow:
Edit: Ser aksjen holder seg godt opp 7% i dag til 5.13kr helt utrolig.
Ja tenk å betale 5kr for 0.1-1krTenk alle brøhuene nå..
Det var mye spekulasjoner i at avtalen skulle komme før nyttår, men eg tror Norwegian på det tidspunktet hadde noen gode kort på hånden som gjorde at de ville presse mest mulig ut av avtalen. Vil tippe at de ville ha mest mulig cash i stedet for avslag på fremtidige leveringer. Men når korona kom og Norwegian begynte å få skikkelige problemer, så sitter ikke de akkurat i førersete når det gjelder forhandlingene. Så hvor de står no er vel ikke så godt å si
Også blitt en sak i E24 i dag: https://e24.no/boers-og-finans/i/zGJ1x1/norwegian-og-osm-faar-ikke-betalt-britiske-ansatte-i-april
og DN har referert til E24
Hva er det egentlig Norwegian vil at AS Norge skal redde?
I brevet til OSM ansatte piloter som er utleid til Norwegian, blir det referert til at Norwegian ennå ikke har fått løst ut den norske redningspakken på 3 tusen millioner kroner.
Jeg trodde faktisk at hensikten med den norske redningspakken var å trygge kritisk norsk infrastruktur og ikke arbeidsplasser i et bemanningsbyrå i UK.
Sorry om noen føler seg tråkket på, men jeg har hatt lite til overs for måten Norwegian har prøvd å organisere seg bort fra sine forpliktelser til det norsk storsamfunnet.
At du har lite til overs for DY generelt er ikke noe nytt og det bærer de fleste postene dine preg av.
DY skal selvsagt ikke betale de ansatte i andre land nå, det er de lokale myndigheters oppgave i den situasjonen man er i med shutdown, massepermitteringer etc.
W
Noen ganger lurer jeg hva som sitter i hodet på småaksjonærene? Tror de virkelig at NAS kan få noe ut av Boeing i den situasjonen de er i?
Boeing håper vel omtrent på konkurs.
Så må du gjerne forklare hvordan det har seg at OSM i sitt brev peker på de norske støtteordningene dersom det er engelske myndigheter som skal bidra der.
– Det stemmer ikke at de ansatte ikke får lønn, men at det har blitt sendt ut varsel om mulig forsinket lønnsutbetaling i UK, i påvente av at myndighetenes lønnsordning blir iverksatt. Vi har samtidig hatt god og løpende dialog med fagforeningen om dette.
– Men så lenge de ansatte må vente på lønn fra myndighetene, så betyr vel det at de ikke vil få lønn fra Norwegian/OSM?
– I Norge betaler myndighetene lønna til de som er permittert og det samme vil skje i UK, skriver Sandaker-Nielsen
Vil ikke være særlig for aksjonærene å hente uansett ved konkurs.
Men en konkurs hjelper jo ikke Boeing. Da overtar bare boet kravet mot Boeing. Her er det mange som misforstår fundamentalt hva en konkurs er.
Altså, hvis du har huslånet ditt i Bank X og Bank X går konkurs - jeg vet at mange naivt tror at de da er gjeldfri. Men nei.