Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det tilsvarer en implisert rente på 57%. Så nå
Er det langt billigere å dra Bank Norwegian kortet

Ny omsetning i dag på 87,5, som gir effetkiv rente på 80%, i den grad det gir mening å regne effektiv rente for øyeblikket. Lite volum i dag skal sies.

Klaret Sissener og co både å tvinge frem en emisjon og kaste ut Kjos og co?

En emisjon vil jo bidra til ytterligere utvanning og hvis det også blir konvertering av gjeld til egenkapital så sitter fort obligasjonseierne og nye investorer fort som de dominerende eierene. Slik vi nylig så i Thomas Cook, for eksisterende aksjonærer tapte det meste.

At Sissener nå sitter på mye av Norwegians obligasjonsgjeld og samtidig dumper aksjer i selskapet, tyder jo på de forsøker presse frem noe som er mest fordelaktig for långiverne og ikke aksjonærene

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...i-norwegian-som-kan-presse-ut-kjos/2-1-669512

På ett år ble Jan Petter Sissener (64) finansaktøren som kan tvinge Bjørn Kjos til å kaste kortene som hovedeier i Norwegian. Spillet om flyselskapet er i en avgjørende fase.

Det ser jo i alle fall ut til at de gjør et godt forsøk på å tvinge frem en emisjon. Philippe Sissener sier at "sukring av lånetilbud" ikke er nok til at de kan gå med på det.

Det ser jo i alle fall ut til at de gjør et godt forsøk på å tvinge frem en emisjon. Philippe Sissener sier at "sukring av lånetilbud" ikke er nok til at de kan gå med på det.

Ja, de sier i første omgang nei. Og med sine 20% trenger de ikke få så veldig mange med seg siden Norwegian trenger 2/3 flertall blant de fremmøtende obligasjonseierne

Akkurat nå ser det litt dårlig ut som Norwegians eksisterende aksjonærer. De gamblet men er veldig nærme å tape

https://www.dn.no/luftfart/norwegia.../sissener-avviser-blankt-norwegian/2-1-669716

Sissener avviser blankt Norwegian

Og der erklærte Sissener krig mot Kjos?

https://www.dn.no/marked/norwegian/...t-styres-av-en-liten-hovedaksjonar/2-1-669829

Sissener mener Norwegian er preget av dårlig selskapsstyring: – Selskapet styres av en liten hovedaksjonær

Forvalter Philippe Sissener mener Norwegian styrer unna en nødvendig emisjon for å forsvare eierandelen til Norwegian-gründer Bjørn Kjos.

Eller er aksjen litt opp i dag. Dog hvis Sissener vinner frem her, er aksjen verdt nærmere 0 enn 30kr

For oss som ikke forstår den her delen av økonomien. Hva har Sissener å tjene på dette? Står han fremst i boet ved en konkurs?

For oss som ikke forstår den her delen av økonomien. Hva har Sissener å tjene på dette? Står han fremst i boet ved en konkurs?

Nei, han sitter på et usikret lån, så står derfor bak i køen ved en konkurs. Derfor har han insentiv til å tvinge frem en form for styrkning av kapitalen. Enten ved en stor emisjon eller at obligasjonene konverteres til aksjer. Litt avhengig av kurs og beløp så ender da obligasjonseierne å ta over kontrollen av selskapet

Sistnevnte er nødvendigvis ikke dumt for selskapet. Dog kjipt for eksisterende aksjonærer. Men de har gamblet, og da vinner man ikke alltid

Sistnevnte er nødvendigvis ikke dumt for selskapet. Dog kjipt for eksisterende aksjonærer. Men de har gamblet, og da vinner man ikke alltid

Jeg ser at det er på tide å informere min ganske så mye bedre halvdel om mine svært gjennomtenkte investeringer. Jeg tror jeg skal selge det inn som et potensielt fint skattefradrag.

Nei, han sitter på et usikret lån, så står derfor bak i køen ved en konkurs. Derfor har han insentiv til å tvinge frem en form for styrkning av kapitalen. Enten ved en stor emisjon eller at obligasjonene konverteres til aksjer. Litt avhengig av kurs og beløp så ender da obligasjonseierne å ta over kontrollen av selskapet

Det er jo dette vi har sett innenfor shipping ved en del anledninger de siste årene. Obligasjonseierne har overtatt hele butikken på bekostning av aksjonærene. Skal man være med på leken, må man tåle steken. Det kan Kjos & CO få smertelig erfare.

Jeg har litt mer informasjon om Jan Petter fra en nær slektning av ham - Einar W. Sissener - og den omtalen vil jeg ikke gjenta her. Det var til dels en høy temperatur i Sissener-familien og noen var inne varmen og andre var støtt ut i kulden.

Finansavisen sammenlignet forøvrig Sisseners "oppførsel" ovenfor Norwegian med måten en viss bank som flyselskapet har vært innblandet i behandler kunder med betalingsproblemer.

Er der nogen der tør sætte en dato for en mulig konkurs ?
max 6 måneder frem, måske....
Ved godt det er rent teori, men så meget snak, som der har været om emnet,
så er risikoen vel til stede
Ole

Man kan sikkert si mye om Sissener, men han er neppe veldig ivrig etter å vinne noen form for popularitetskonkurranse.....

max 6 måneder frem, måske....
Ved godt det er rent teori, men så meget snak, som der har været om emnet,
så er risikoen vel til stede
Ole
Neppe.
Her er det så mye på spill, at det kommer til å dra ut om det skulle bli så galt.

Konkurs tror jeg neppe det blir. Penga mine er på styrt avvikling eller salg av langrutedivisjonen. Det var jo det Kjos sa så kjekt da han startet opp - hvis de ikke får det til, er det bare å spinne det av og fortsette med 'kjernen'.

....og takke ja til Norwegians forslag fordi Norwegian er "et folkeeventyr"..?

Det var et litt tynt argument

Og som aksjonær som risikerer tape svært mye er det ikke rart i han mener det. Men som Sissener, er heller ikke han upartisk i saken

Konkurs tror jeg neppe det blir. Penga mine er på styrt avvikling eller salg av langrutedivisjonen. Det var jo det Kjos sa så kjekt da han startet opp - hvis de ikke får det til, er det bare å spinne det av og fortsette med 'kjernen'.

Meget....at komme af med B787 ville jo lette en del...mange af dem står allerede på jorden....Det er dyrt..
De indlejer fly ...det er rigtig dyrt...
Så afvikling af Long Haul er vel et "easy fix"
Norwegian har mange baser...har de spredt sig for meget... ? var det bedre at samle alt 1 eller 2 steder.. ??
Hilsen Ole

Sissener har jo rett dersom han peker på den usunne balanse-struktur i Norwegian. Over kort eller litt lengre må man gjøre noe med dette. Det går ikke an å ha 3% egenkapital. Rett og slett for mindre. Og det gjør driften dyr. Kredit-ranking er laber, noko som medfører økte kostnåder for lån, finansering og leasing.

Den annen ting er hvordan man sier noe. Visse uttalelse virker at noen angrer sine investments. Kanskje den en eller andre aksjonær føler seg rundlurt dersom de kjøpte aksjer i vår. Andre aksjonærer sikkert ville gjerne har solgt ut til IAG i vinter: Det ble det ikke noe av, historien er kjent. Men ingen ble tvunget å investere i Norwegian. Og de som tok seg tid og leste seg dyp inn i de brosjyrer fant jo også de siden hvor det ble klart skrivet om risiko.

Den store spørsmål for fremtida er jo enkelt:
Er de aksjonærer villige å gi betydelige sum slik at Norwegian kan refinanseres og sette opp en sunn balanse-struktur eller ikke. DY trenger en tilføring av ca. 15-20 Mrd NOK for en sunn balanse-struktur.
Det er jo den eneste måte å gi selskap en teoretisk sjanse å overleve. Selv om DY kommer imorgen med en storskilt reorganisering eller salg av deler av virksomheten, så vil også denne omstilling koste penger. Både cash og "book-money" som man skriver ned i balansen.

Dersom de er ikke villige, så er det smart å selge snarest som mulig. DY vil tape penger en god stund fremover. Man kan rett og slett ikke snu en stort selskap fra zero-to-hero med en 180° innen noen uker eller måneder. Slik en snu-operasjon trenger tid og for dette tid trenger man en solid finansering/ finans-polster.
(De som husker de Chapter11 filings fra de store US selskapene etter 2001 vet hva jeg snakker om. Da måtte de viser at de har nok cash for a holde driften opp i den tid da de faktisk ønsked å restruktere seg)

Tilbake til Sissener og lånegivere.
De har jo en sterkt posisjon. De kan kreve pengene sine tilbake. (OG det er en smart move dersom man ikke er samtidlig aksjonær og risikerer å tape der). De kan gå med dette hva DY har foreslatt. Eller de kan kreve bedre vilkår enn dette hva DY har foreslatt. Noko som gjenspeiler den økt risiko etter DY nå er ikke istand å tilbake-betale pengene (eller ikke vil fordi man ønsker å ha mer cash for vinter)

Norwegian sier at de tror de får flertall for å utsette lånet basert på de som har godtatt early bird.
https://finansavisen.no/nyheter/bor...pig-de-har-flertall-for-a-utsette-milliardlan

Litt OT, men litt "morsomt" å se hegnarforum på slike kvelder. Hvor man snakker om shortskvis , dobling og tredobling i løpet av kort tid, og hvor Norwegian snart får 2-3-4-5-6 milliarder i kompensasjon av Boeing + RR. Tror det er en del skjebner der som har vært med hele veien ned..

Back