Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Umiddlebart er dette en "intern" norsk diskussion, men ville selskabet ikke stå sig bedre med at sælge HELE Long Haul delen samt stoppe ekspansionen i Sydamerika ??
Ja , jeg ved et ikke, det var bare en tanke
Hilsen Ole
 
Umiddlebart er dette en "intern" norsk diskussion, men ville selskabet ikke stå sig bedre med at sælge HELE Long Haul delen samt stoppe ekspansionen i Sydamerika ??
Ja , jeg ved et ikke, det var bare en tanke
Hilsen Ole

Min mening (som ikke betyr noen ting) er at både Argentina og longhaul er riktig satsning, men Norwegian har regnet helt feil på oppstartskostnadene, og de har hatt for mange uventede utfordringer (som de kunne/burde håndtert bedre).
 
Den korrekte prisen til enhver tid er markedsprisen. Det tar tid å forstå, men sånn er det bare.

Okei, du er DER :colgate:

Heldigvis arbeider jeg i en jobb hvor jeg daglig utsettes for folk som skal forutsette at jeg er totalt idiot, så man blir jo ganske hardhudet. Takk for i dag, ha en trivelig dag. :up:
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Da står det dårligere til hos Norwegian enn jeg kanskje hadde trodd. Det her er jo ikke akkurat for å fikse egenkapital, som jo er mest regnskapsteknisk, men rett og slett for å få cash. Og det er jo ikke akkurat slik at disse aksjene selges på topp heller

Kanskje det beste hadde vært å selge hele longhaul biten for 1kr + gjeld, også sitte igjen med den som generer cash og ikke bare et et bunnløst sluk?

Men det kom jo ikke som en overraskelse.

Q2 Rapport viser soleklart hvor lav cash og cash equivalents ble ved 30JUN19. DY har tjent bra i JUL, men alrede i AUG begynner det å snu og frem til NOV/DES19 vil selskap brenne opp mye penger. Utfordrende med en lån på 2.5 Mrd som må tilbake-betales.

Vi må jo forstå at det er ikke bare lånegivere som er urolig. Også leasing-selskapene er ikke mye tålmodig rett nå. Faller cash under visse grenser, så begynner de å trekke sine fly, siden man kan plassere pent brukte B738 og A320 uten problemer til meget fine rater.

Den mye omtalte joint-venture angående flyleasing har det blitt ikke noe av inntil idag. Så virker denne salg av NOFI aksjer som den eneste opsjon som DY hadde å skaffe seg cash quick... Fordi det er cash som nå må kompenseres den lave egenkapital andel i balansen slik at lånegiverer und leasing-selskapene sitter rolig.
 
Svært lite omsetning over børs for denne obligasjonen, men den ble omsatt igjen i dag til over 33% effektiv rente:

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/overview

(Har ingen innvirkning på hva Norwegian betaler, men sier litt om hvor markedet vurderer Norwegians evne til å gjøre opp for seg, selger ville heller ha 93,5 sikre kroner i dag enn en lovnad om 103,6 kroner fra Norwegian i begynnelsen av desember)
 
Last edited:
Norwegian har jo ikke penger til å løse inn denne obligasjonen, så spørsmålet er hva de gjør. Én mulighet (som frarøver ferske obligasjonseiere denne tilsynelatende muligheten til å tjene raske penger) er å tilby obligasjonseierne innløsning i aksjer i stedet, og pressmiddelet vil isåfall i ytterste konsekvens være en konkurs. (For noen kroner i aksjer er jo mer enn ingenting i cash.) Vi får se hva de finner på (sikkert en annen løsning), men vi er inne i en tid hvor jakten på penger er stor.
 
Norwegian ber om utsettelse for milliardlånene, e24 som skriver dette nå.

Flyselskapet Norwegian melder mandag morgen at det vil utsette milliardlånene med utløp i november 2021 og februar 2022. For å få gjennomført dette vil selskapet blant annet stille sikkerhet i de lukrative avgangstidene flyselskapet eier på London-flyplassen Gatwick.

Som mange har sagt her før, skylder du banken fem millioner og ikke betaler, så har du et problem.
Men om du skylder banken 5 milliarder, og ikke betaler, så er det banken som har et problem.
 
Norwegian ber om utsettelse for milliardlånene,

Som mange har sagt her før, skylder du banken fem millioner og ikke betaler, så har du et problem.
Men om du skylder banken 5 milliarder, og ikke betaler, så er det banken som har et problem.

Strengt tatt ikke banken de skylder penger her, for å spikke litt flis

Uansett, så tyder det på at Norwegian i dag ikke klarer refinansiere. Her forsøker de flyttet både EUR lånet på 250 Mill EUR som forfaller til jul med 2 år, samt den i SEK på snaue milliarden SEK som forfaller om et års tid til februar 2022.
Dog så endres da disse lånende ved å gå fra å være usikrede som i dag, til å bli sikrede, ved at slots på LGW puttes i disse som pant

Men konstaterer også at kredittkortselskapene begynner holde igjen penger
 
Last edited:
Men konstaterer også at kredittkortselskapene begynner holde igjen penger

Bare for å spikke litt til... De «begynner ikke» med å holde tilbake penger, de fortsetter noe de har holdt på med i hele 2019, og tildels også 2018. Feil å fremstille det som at det er noe de begynner med nå. Prosessen med å onboarde flere kortinnløsere har pågått en stund og vil etter sigende lette på cashflowen. Forøvrig har Geir gjort mye bra etter inntreden i NAS, så jeg har trua på at resultatet i andre enden kommer til å bli bra
 
Last edited:
De har ikke bare lagt inn slots som sikret, de har også løst innløsningsbeløpet.
 
Vel vel, dette måtte skje ... dessverre... DY må skaffe seg cash polster snarest som mulig. Som en Bjørn som spiser seg fett før vinteren starter. Den store spørsmålet er om all disse tiltak rekker for å komme seg over vinteren, man vil trenge mye cash...

Geir Karlsen er en dyktig finansmann, men dette er en meget desperat move som DY nå gjør. Man forsøker å utsette lån og holde cash til brysta for å komme seg over vinter med den formula "cash beats losses". Sommeren er over nå, alt hva kommer nå betyr tap hver eneste måned for DY frem til neste år Mai eller Juni ...

Jeg forutser sterke utfordringer for DY i to områder: Finne seg finansering til 2020 flyleveranser som ikke koster sjorta og fa en going concern fra revisor under årsregnskap. 3% egenkapital og mindre enn 2 Mrd i cash ved Q2 slutt... AB hadde eksakt den samme problem. Negativ egenkapital, svak cash-flow, lite cash og det eneste om hjalp be en letter-of-comfort fra Etihad. Eksakt slik en sterkt finansiell partner trenger DY snarest som mulig.

Vi bare kan håpe at margin improvements starter snart... Ellers vil det se meget mørkt ut for fremtida. Gjør man dette vil man i praksis ikke ha mulighet å ta opp nye lån til normale betingelser i fremtida. Da vil hver investor "bake inn" en hoy risiko-præmie på toppen av rente.

Ellers er det en skandale hva denne Herr Elnæs skriver. Det er ikke objektiv, det er ikke analytisk, det virker som en public søknad. Og dette skjer ikke for første gang. Småsparere som lytter til dette "analytiker" kan fort tape sine penger fordi han pynter bildet rosen-rød.
 
Den store faren nå, i tillegg til at obligasjonseierne og andre kreditorer må spille på lag med Norwegian, er hvis nå den stadig økende usikkerheten får kundene til å utsette å booke med Norwegian eller booke hos andre for reiser langt frem i tid. Da ender de fort i en negativ spiral hvor det både kommer mindre penger inn i kassa og må selge fremtidige billetter til lavere priser
 
Den store faren nå, i tillegg til at obligasjonseierne og andre kreditorer må spille på lag med Norwegian, er hvis nå den stadig økende usikkerheten får kundene til å utsette å booke med Norwegian eller booke hos andre for reiser langt frem i tid. Da ender de fort i en negativ spiral hvor det både kommer mindre penger inn i kassa og må selge fremtidige billetter til lavere priser

Se også denne fra i dag:

https://www.berlingske.dk/virksomheder/hvad-goer-norwegian-hvis-kunderne-opdager-krisen
 
Ser ut som det er langt fra sikkert obligasjonseierene går med på denne løsningen slik Norwegian har foreslått. Så er spørsmålet om de klarer pynte på tilbudet, eller om de nok engang på ut å hente penger eller gi obligasjonseierene aksjer

https://finansavisen.no/nyheter/luf...ettelse-av-gjeldsforfall-den-storste-sier-nei

Hedgefondet Sissener Canopus er blant de største obligasjonseierne i Norwegian. Men å bli tilbudt pant i landingsrettigheter holder ikke for å få betalingsutsettelse hos Sissener.

Og aksjen faller trolig på dette og er ned over 10% akkurat nå til under 29kr
 
Last edited:
Ser ut som det er langt fra sikkert obligasjonseierene går med på denne løsningen slik Norwegian har foreslått. Så er spørsmålet om de klarer pynte på tilbudet, eller om de nok engang på ut å hente penger eller gi obligasjonseierene aksjer

https://finansavisen.no/nyheter/luf...ettelse-av-gjeldsforfall-den-storste-sier-nei



Og aksjen faller trolig på dette og er ned over 10% akkurat nå til under 29kr

Saken med denne pant er jo enkelt:

Det bare nytter så lenge DY flyr. Blir selskap grounded, faller alle slots tilbake til slot-pool og blir verdiløs. I dette tilfelle er lånet usikret og investorer taper pengene sine.

Ergo er jo den spørsmål om du tror DY klarer å fly forsatt innen ett år eller ikke. Tror du dette kan du like gode ta en enda høyere præmie på kupongen istedenfor denne sikkerhet. Har du derimot mistet troen i selskap så vil du pent be om pengene dine tilbake da lånet forfaller ...

All dette minner meg meget sterkt om AB sin siste lån. Da forsøkte man å lokke investorene med en nytt kupong og konvertering av gammelt lån og enda mer præmie. Mere enn 99% valgte imot dette tilbud og ba om pengene sine tilbake ...
 
Back
Top