Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

I forbindelse med salg (eller utleie) av Norwegian navnet og bankrettighetene fra flyselskapet til Bank Norwegian (NOFI) vil Norwegian få betalt 150 MNOK i cash og det tilsvarende i aksjer.

Slik jeg tolker artikkelen så drypper det noe på HBK Invest også, for som med Norwegian er det mye gjeld der også

https://www.dn.no/marked/norwegian/...os-familien-selger-bankrettigheter/2-1-597076

Til sammen utgjør vederlaget i kontanter og aksjer over 300 millioner kroner. Etter fem år vil Norwegian også få årlige lisensutbetalinger på 30 millioner kroner.

Betalingsmur, men det er kanskje planlagte sesongruter?

I tillegg til tidligere diskutert vinterstenging av CPH-JFK/-FLL/-LAX, kommer...

Norwegian Air Shuttle legger ned ytterligere tre direkteruter i vinterprogrammet fra København, melder Ekstra Bladet onsdag. Det er besluttet at rutene til Dublin, Amman og Aqaba innstilles. Videre vil rutene til Aten, Catania, Chania og Larnaca settes på pause igjen, opplyser informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Ekstra Bladet.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian-legger-ned-flere-ruter-fra-kobenhavn/2-1-646919

Settes på pause, vil jeg tro at det er vinterstenging det menes.

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Norwegian selger alle aksjene sine i bank Norwegian.

Flyselskapet Norwegian selger alle aksjene sine i Bank Norwegian-eier Norwegian Finans Holding for 2,2 milliarder kroner, ifølge en melding fra selskapet.

Det gir jo nødvendigvis en god kspitalinnsprøytning, der og da, men frågan er jo om det er som et donaldplaster på et åpent beinbrudd..

https://min.e24.no/a/4qXEGe

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

Last edited:
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Norwegian selger alle aksjene sine i bank Norwegian.

Det gir jo nødvendigvis en god kspitalinnsprøytning, der og da, men frågan er jo om det er som et donaldplaster på et åpent beinbrudd..

Da står det dårligere til hos Norwegian enn jeg kanskje hadde trodd. Det her er jo ikke akkurat for å fikse egenkapital, som jo er mest regnskapsteknisk, men rett og slett for å få cash. Og det er jo ikke akkurat slik at disse aksjene selges på topp heller

Kanskje det beste hadde vært å selge hele longhaul biten for 1kr + gjeld, også sitte igjen med den som generer cash og ikke bare et et bunnløst sluk?

Disse aksjene som selges for 2,218 milliarder kroner er også belånt med verdipapirlån på 1,28 milliarder kroner.

Så Norwegian vil kun få 934 millioner kroner inn i cash.

Norwegian trenger mer cash, da de har et obligasjonslån på 2,5 milliarder kroner som forfaller i desember.

Jeg ser markedet reagerer med å sende aksjen opp, selv om jeg ikke helt vet om jeg er enig i det. Selv om ja, markedet har "rett"

Jeg står fortsatt for det jeg skrev over, men det er tydeligvis at det som tolkes veldig positivt her er at den nye sjefen lar kalkulatoren snakke og ikke prestisje. Så kanskje det betyr ytterligere grep som gir et prestisjenederlag, men som er økonomisk nødvendig for å redde butikken.

Det er nok en grunn til at obligasjonslånet handles til en effektiv rente på mellom 25 og 30 prosent.

Jeg ser markedet reagerer med å sende aksjen opp, selv om jeg ikke helt vet om jeg er enig i det. Selv om ja, markedet har "rett"

Tja, du tar nok ikke så veldig feil. Hensyntatt premium fra salg av NOFI i forhold til bokført verdi, handles Norwegian faktisk litt ned i dag. RYA, WIZZ og EZJ har bedre performance.

Jeg står fortsatt for det jeg skrev over, men det er tydeligvis at det som tolkes veldig positivt her er at den nye sjefen lar kalkulatoren snakke og ikke prestisje. Så kanskje det betyr ytterligere grep som gir et prestisjenederlag, men som er økonomisk nødvendig for å redde butikken.

Det er jo en kjent sak at det er mange småsparere i Norwegian (skjønt, kanskje færre nå etterhvert), hvilket vel tilsier at fagkunnskapen både på økonomi og flyfart er nokså lav. Hvordan markedet priser Norwegian tar jeg med en klype salt, på samme måte som du gjør.

Småsparere har ingen kraft til å flytte kursen i noen retning. Det ville en større aktør utnyttet i samme sekund.;)

Det tror jeg ikke du har noe belegg for å påstå, men send meg gjerne en link på forskning e.l. hvor dette er fundert. Men utover dette, jeg tror ikke de større aktørene aner hvordan Norwegian skal prises heller. Det er ikke så mye overtak å utnytte.

Men utover dette, jeg tror ikke de større aktørene aner hvordan Norwegian skal prises heller. Det er ikke så mye overtak å utnytte.

Ref Pareto som har hatt skyhøye mål non-stop de siste årene, uten å noen gang være i nærheten.

Det tror jeg ikke du har noe belegg for å påstå, men send meg gjerne en link på forskning e.l. hvor dette er fundert. Men utover dette, jeg tror ikke de større aktørene aner hvordan Norwegian skal prises heller. Det er ikke så mye overtak å utnytte.

Er du morsom? Markedet møtes alltid i den til enhver tid riktige prisen. Hvis en småsparer (eller alle sammen) vil gi bort aksjene sine til en pris lavere enn det markedet tilbyr, får de solgt umiddelbart. Det samme skjer om de vil kjøpe til overpris. Hvis dette ikke er riktig pris, vil det justere seg i løpet av neste sekund eller neste handel.

Men hva er riktig pris? Alle større aktører har sine regnestykker, estimater, algoritmer og løpende informasjon. Det er hvordan de handler som setter kursen, ikke hva en haug med gamblere gjør. Når en bank, analytiker eller forståsegpåer sier at kursen vil gå opp eller ned fordi ditt eller datt, er det bare en gjetning frem i tid, og har således ingenting med hva price action er.

Er du morsom? Markedet møtes alltid i den til enhver tid riktige prisen. Hvis en småsparer (eller alle sammen) vil gi bort aksjene sine til en pris lavere enn det markedet tilbyr, får de solgt umiddelbart. Det samme skjer om de vil kjøpe til overpris. Hvis dette ikke er riktig pris, vil det justere seg i løpet av neste sekund eller neste handel.

Men hva er riktig pris? Alle større aktører har sine regnestykker, estimater, algoritmer og løpende informasjon. Det er hvordan de handler som setter kursen, ikke hva en haug med gamblere gjør. Når en bank, analytiker eller forståsegpåer sier at kursen vil gå opp eller ned fordi ditt eller datt, er det bare en gjetning frem i tid, og har således ingenting med hva price action er.

Alt dette er åpenbart og kjent. Det er jo derfor Someone skynder seg å legge til at "markedet alltid har rett" og setter det i anførselstegn.

Men det berører i liten grad hva som er korrekt prissetting av Norwegian. Enten snakker vi forbi hverandre eller så vil du bare krangle.

Men det berører i liten grad hva som er korrekt prissetting av Norwegian.

Den korrekte prisen til enhver tid er markedsprisen. Det tar tid å forstå, men sånn er det bare.

Markedet er summen av alle kjøp og salg til enhver tid. I Norwegian omsettes det på en god dag ca. 5% av aksjene i selskapet. Selv om det er mange småsparere i Norwegian, utgjør det lite av den totale daglige omsetningen. De sitter på aksjer, men handler kanskje bare en gang i løpet av en måned. Profesjonelle aktører handler hver dag og hele tiden.

Back