OSL jakter nye langruter

De nye A330 har jo rekkevidde, men klarer man å frigjøre en slik maskin fra Arlanda ved å få inn en pent brukt A330? Er vel bare LAX og HKG som trenger rekkevidden fra ARN.

Det er derfor forventet at antall kinesiske turister til Norge vil øke ytteligere i årene som kommer i tillegg til at det vil bli sendt større mengder med norsk sjømat i buken direkte til Kina.

Å kjære vene; flere kinesere! Kanskje det går an bytte bort en andel mot noen japanere og en håndfull fra Vietnam? :D

Gode nyheter dette for alle med interesser innen turist- og reiselivsbransjen. Ikke like kult for oss som betaler hotelrommene her til lands selv :)

Regner med at evt Kinaruter først og fremst blir *A eller DY.

Det var 40% økning i antall kinesiske gjestedøgn i 2016 og Innovasjon Norge forventer at veksten opprettholdes i 2017.

Det overnatter nå flere kinesere på norske hoteller enn nederlendere, franskmenn, spanjoler og italienere. Kina er nå nummer seks på oversikten over de viktigste utenlandsmarkedene for norsk reiseliv etter Sverige, Tyskland, Storbritannia, Danmark og USA.

http://www.dn.no/nyheter/2017/01/02/2046/Reiseliv/syvdobling-fra-kina

SAS, can you hear me....

Vasser i turister fra østen her i Tromsø hele vintern, her er det et stort potensiale. Norwegian Long Haul hadde startet ruter i går om de kunne, men siden Norge fortsatt opprettholder den idiotiske samarbeidsavtalen som gir alle ruter til et utenlandsk selskap, SAS, ut fra Danmark, er det jo ikke mulig.

Avinor/OSL burde sette press sammen med Norwegian så Norge går ut av avtalen og forhandler en ny egen avtale om flyvning gjennom Sibir-korridoren.

Vasser i turister fra østen her i Tromsø hele vintern, her er det et stort potensiale. Norwegian Long Haul hadde startet ruter i går om de kunne, men siden Norge fortsatt opprettholder den idiotiske samarbeidsavtalen som gir alle ruter til et utenlandsk selskap, SAS, ut fra Danmark, er det jo ikke mulig.

Avinor/OSL burde sette press sammen med Norwegian så Norge går ut av avtalen og forhandler en ny egen avtale om flyvning gjennom Sibir-korridoren.

Skandinavia skal diskutere dette med Russland i februar i år så får vi se om det kan gi resultatet på sikt. Du har nok rett i at en egen avtale for Norge hadde vært mye bedre. Nå gjør vi ikke annet enn å tape med dagens struktur.

Skandinavia skal diskutere dette med Russland i februar i år så får vi se om det kan gi resultatet på sikt. Du har nok rett i at en egen avtale for Norge hadde vært mye bedre. Nå gjør vi ikke annet enn å tape med dagens struktur.

Spørs jo om russerne vil åpne opp når de er sanksjonert politisk/økonomisk fra de vestlige land. Russerne er jo flinke til å blande inn alt de kan i en røre.

Vi kunne jo sagt de ikke kunne fly over norsk sektor på vei vestover, men regner med de n russiske bjørnen hadde gitt en blanke F... i slik propaganda [emoji849].

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mener du at de hadde fortsatt å fly gjennom norsk luftrom uten overflygingsrettigheter? Eller tenker du at de ikke lar seg presse/skremme av en slik argumentasjon?

Espen

Dette henger ikke helt på greip. Hvordan skal Norwegian Long Haul starte rute fra TOS når banen er 2000m og gjennomsnitt B/A er ca medium i vintermånedene? Dette er marginalt nok for 738. Tviler på at en 787 klarer det. Mulig man hadde klart å presse den ned uten marginer, men man hadde ikke klart å tatt av derfra med pax/fuel og fly til Asia.

Så det er nok mer enn et papir med Russland som setter en stopper for Tromsø-eventyret. Avinor har vel sagt rett ut at de ikke er interessert i å forlenge banen nå.

Dette henger ikke helt på greip. Hvordan skal Norwegian Long Haul starte rute fra TOS når banen er 2000m og gjennomsnitt B/A er ca medium i vintermånedene? Dette er marginalt nok for 738. Tviler på at en 787 klarer det. Mulig man hadde klart å presse den ned uten marginer, men man hadde ikke klart å tatt av derfra med pax/fuel og fly til Asia.

Er det ikke sånn at når SK flyr nordlysturister direkte fra østen til TOS, så flyr maskinen A330/A340 tom videre til OSL/CPH/ARN??

Så det er nok mer enn et papir med Russland som setter en stopper for Tromsø-eventyret. Avinor har vel sagt rett ut at de ikke er interessert i å forlenge banen nå.

Det var vel ingen som sa at Norwegian skulle klaske en Dreamliner ned på TOS? Det realistiske er vel å fly 787 mellom østen og OSL, så sende turistene til TOS med 738, hvis det nå absolutt var til TOS de skulle. Poenget mitt var at Norge og spesielt lokasjoner i Nord-Norge med god tilgang på nordlyset har mye besøk fra østen.

På lengre sikt så sier Norwegian selv at TOS-Østen er interessant, men da med A321neoLR.

Vet ikke om det har blitt nevnt herover för, men kanskje det ville vaere en god idé ä äpne ruter til diverse destinasjoner i Cuba, som har vind i seilene disse dager ... var jeg Vingreiser, Spies og eller en av de andre ferie-pakketistene, ville jeg satse pä hoteller/pakke-reiser dit, karibiens nyoppdagete perle ...?

Vet ikke om det har blitt nevnt herover för, men kanskje det ville vaere en god idé ä äpne ruter til diverse destinasjoner i Cuba, som har vind i seilene disse dager ... var jeg Vingreiser, Spies og eller en av de andre ferie-pakketistene, ville jeg satse pä hoteller/pakke-reiser dit, karibiens nyoppdagete perle ...?

Det finnes allerede. Både pakkereiser og direkteflighter fra OSL til Cuba

Hvis vi ser bort i fra det faktum at den ruten allerede finnes (selv om antall avganger er få og i mine øyne er HAV en mer spennende destinasjon enn VRA), hva er det som gjør det mer attraktivt som nordmann å besøke Cuba nå? For egen del så er jeg glad jeg besøkte Cuba for mange år siden, og før naboen i nord fikk tilgang.

PS: Spies er for øvrig Vings danske søsterselskap, begge i Thomas Cook-konsernet.

Jaha ja. Så du mener SAS er utenlandsk, men Norwegian long haul er Norsk.
Kan du fortelle meg hvorfor Norge skal ta arbeidsplasser fra SAS som har mange norske ansatte (ja disse flyr faktisk longhaul ut fra CPH), og som betaler skatter og avgifter, inkludert arbeidsgiveravgift, og gi de til et irsk selskap som, så vidt meg bekjent, ikke har noen som betaler noe som helst til Norge.

Jeg bare spør....

Back